וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקנים: הממשל דן בצעדי תגובה נוספים כדי להבהיר את התנגדותו להרחבת ההתנחלויות

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 19:55

התגובה הפומבית האמריקנית להחלטה הקבינט בנוגע להתנחלויות היתה רפה, אך מאחורי הקלעים התנהלו שיחות קשות שעלו לטונים גבוהים. ישראל הבהירה שנתניהו היה מחויב להסכמים הקואליציוניים עם סמוטריץ' ובן גביר, אך האמריקנים השיבו: "הקואליציה של נתניהו זו לא הבעיה שלנו"

בווידאו: פגישת אבו מאזן ואנתוני בלינקן ברמאללה/צילום: רויטרס

בכירים בממשל ביידן אמרו לוואלה! כי ההודעות הפומביות של ארה"ב להחלטת הקבינט על הבנייה בהתנחלויות והכשרת המאחזים הבלתי חוקיים בגדה המערבית היו רק השלב הראשון של התגובה האמריקנית. לדבריהם, מתקיימים דיונים במשרד החוץ האמריקני ובבית הלבן לגבי צעדים נוספים שהממשל עשוי לנקוט כדי להבהיר את התנגדותו להתנחלויות.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בכינוס האו"ם בשל המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, 17 בפברואר 2022. רויטרס
הטון אמנם היה מדוד, אבל אין לזלזל בדאגה שדבריו מייצגים. בלינקן/רויטרס

למה זה חשוב

  • התגובה האמריקנית הפומבית להחלטת הקבינט היתה רפה למדי עד כה. שר החוץ אנתוני בלינקן ודוברי הבית הלבן כלל לא השתמשו במילה "גינוי" בהודעות שפרסמו אלא הדגישו רק שהם "מוטרדים בצורה עמוקה" ומודאגים" לגבי ההחלטה הישראלית.
  • בישראל לא התרשמו במיוחד מהתגובה האמריקנית הפומבית וראו בה איתות לכך שממשל ביידן לא מעוניין להתעמת על רקע סוגיית ההתנחלויות. גורם מדיני בכיר אמר בתדרוך לכתבים כי ישראל לא הופתעה מהתגובה האמריקנית. "יש לנו מחלוקת איתם בנושא ההתנחלויות כבר שנים", הוא אמר.
  • שר האוצר סמוטריץ' הלך רחוק עוד יותר כאשר במסיבת עיתונאים שכינס באחד המאחזים שהוכשרו אמר כי ממשל ביידן יודע שהממשלה מחויבת להתנחלויות. "הבהרנו את עמדתנו לארה"ב ואנחנו מחויבים להסיר את כל ההגבלות מעל הבניה בהתנחלויות. אנחנו רוצים שההתנחלויות יקבלו יחס זהה לכל יישוב אחר בישראל", הוא אמר.
  • "הטון של הודעת בלינקן היה מדוד. אבל אני לא הייתי מזלזל בדאגה שדבריו מייצגים", אמר שגריר ארה"ב לשעבר בארה"ב דן שפירו שכיום עובד במכון המחקר "המועצה האטלנטית" בוושינגטון.
  • השליח האמריקני למזרח התיכון לשעבר מרטין אינדיק אמר שאם בלינקן רציני בנסיונו לשמר את הסיכוי ליישם את פתרון שתי המדינות, זה לא מספיק לומר לממשלת ישראל הנוכחית שאתה מודאג.

עוד בוואלה!

ארה"ב ביקשה מישראל: "עצירה זמנית" של בנייה בהתנחלויות, הריסת בתים ופינוי פלסטינים

לכתבה המלאה

התמונה הגדולה

  • החלטת הקבינט לבנות כ-10 אלפים יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולהכשיר תשעה מאחזים בלתי חוקיים היתה הגדולה והנרחבת ביותר אי פעם. לשם השוואה, במהלך ממשל טראמפ החלטת הבניה בהתנחלויות הגדולה ביותר כללה 6000 יחידות דיור בלבד.
בצלאל סמוטריץ' יו"ר מפלגת הציונות הדתית באירוע משותף עם איתמר בן גביר 26 באוקטובר 2022. אבי רוקח
"הבהרנו את עמדתנו לארצות הברית". סמוטריץ'/אבי רוקח

מאחורי הקלעים

  • הדיונים הסגורים שהתקיימו בין ארה"ב לישראל בימים שלפני החלטת הקבינט על הרחבת ההתנחלויות היו חריפים וקשים בהרבה מההודעות הפומביות שפורסמו לאחר ההחלטה.
  • מי שהוביל את השיחות מהצד הישראלי היה השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כאשר מהצד האמריקני היו יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון ברט מקגרק ושגריר ארה"ב בישראל טום ניידס.
  • שלושה בכירים אמריקנים אמרו כי השיחות שהתקיימו בין הצדדים לפני החלטת הקבינט היו קשות מאוד ובשלבים מסויימים אף עלו לטונים גבוהים ביותר ולוויכוחים סוערים על המדיניות. לשכת ראש הממשלה לא הכחישה את התיאור הזה. הבית הלבן סירב להתייחס לדברים אך בכירים אמריקנים אחרים טענו שהשיחות התנהלו בצורה תרבותית.
  • מקגרק וניידס הביעו בשיחות הסגורות התנגדות חריפה לכל בנייה שהיא בהתנחלויות ועוד יותר מכך להכשרת המאחזים. בכיר ישראלי ציין שדרמר אמר לבכירים האמריקנים כי הכשרת המאחזים היא חלק מההסכמים הקואליציוניים עם מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית. בכיר אמריקני אמר כי בתגובה שממשל ביידן הבהיר שההסכמים הקואליציוניים של נתניהו אינם הבעיה שלו.
  • בכיר ישראלי אמר כי דרמר הבהיר לאמריקנים ששותפיו הקואליציוניים של נתניהו דרשו מהלך נרחב עוד יותר בהתנחלויות. לדבריו, שר האוצר סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר רצו קידום של תכנון ובנייה של 14 אלף יחידות דיור והכשרה של כעשרים מאחזים.
  • יועציו של נתניהו אמר לבכירי הממשל האמריקני כי ראש הממשלה הצליח למתן את ההחלטה. "נתניהו אמר לאמריקנים שיוכשר מספר חד ספרתי של מאחזים וכך באמת היה", אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרטים.
  • ישראל הבהירה לארה"ב שמתוך הבניה שאושרה רק 2500 יחידות דיור יהיו לבניה מיידית כאשר כל השאר הן תכניות בלבד שיקודמו בצורה הדרגתית ושחלקן יגיעו לבנייה בשטח רק בעוד שמונה שנים.
מתנחלים ניסו להקים מחדש את מאחז "אור חיים", 7 עצורים במקום. ללא, אתר רשמי
בכירים אמריקנים מזהירים כי יגיבו בחריפות לבנייה בהתנחלויות/אתר רשמי, ללא

מה הלאה

  • בכירים אמריקנים אמרו כי הדגישו בפני הישראלים שתהיה תגובה חריפה מצד הממשל להחלטה על בניה. לדבריהם, בנסיון להרגיע את הממשל אמרו הישראלים כי לא תהיה הודעה נוספת על בניה בהתנחלויות במשך תקופה ארוכה.
  • בכיר אמריקני אחד אמר כי יועציו של נתניהו טענו בתחילה שלא תהיה הודעה נוספת על בניה בהתנחלויות במשך שנה, אך לאחר מכן שינו את גרסתם לחצי שנה. גורמים בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדברים ואמרו כי לא ניתנה כל התחייבות לפרק זמן ספציפי.
  • גורם בסביבתו של שר האוצר סמוטריץ' אמר כי ההודעה הבאה על בניה בהתנחלויות תהיה קרוב לוודאי בתוך שלושה חודשים כאשר מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי תתכנס שוב בחודש מאי.
  • בכירים אמריקנים הודו כי הם לא יכולים להיות בטוחים האם מסרי ההרגעה שקיבלו מישראל לגבי הפעם הבאה בה תאושר בניה בהתנחלויות אכן יתממשו במציאות.

למה לשים לב

  • שפירו אמר שהחלטת ממשלת נתניהו לגבי ההתנחלויות עלולה לפגוע ביכולת של ממשל ביידן לעבוד עם ישראל על נושאים גדולים כמו הנורמליזציה עם מדינות ערב או הטיפול באיום האיראני.
  • מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס בתוך כמה ימים כדי להצביע על הצעת החלטה שמקדמים הפלסטינים נגד מדיניות ישראל בשטחים ובמיוחד הבניה בהתנחלויות. ממשל ביידן יהיה בדילמה האם להטיל וטו על ההחלטה.
  • "הדבר היחיד שיגרום לממשלת ישראל לעצור בכל הנוגע להתנחלויות זה אם הממשל האמריקני יעשה משהו - או יותר נכון לא יעשה משהו - במועצת הביטחון", אמר אינדיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully