וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייבים לפעול": שלושה יירוטים מעל צפון אמריקה בשבוע

עודכן לאחרונה: 12.2.2023 / 11:10

בשבוע שעבר יורט בלון ריגול סיני סמוך לחופי דרום קרוליינה. בסוף השבוע האחרון, יורטו שני עצמים בלתי מזוהים מעל אלסקה ומעל קנדה. סנאטורית מאלסקה: "אלסקה היא קו ההגנה הראשון של ארצות הברית"

בווידאו: ירוט הבלון הסיני מעל האוקיינוס האטלנטי/רויטרס

עצם בלתי מזוהה יורט מעל צפון קנדה בשבת - הפעם השלישית בשבוע שמטוסי קרב אמריקניים הפילו עצמים מעל המרחב האווירי של צפון אמריקה.

ביום שישי, עצם בלתי מזוהה יורט מעל המרחב האווירי של אלסקה על ידי מטוסי F-22 אמריקניים, ובסוף השבוע שעבר, בלון ריגול סיני הופל גם כן על ידי מטוסי F-22 באוקיינוס השקט סמוך לחופי דרום קרוליינה.

נכון לעכשיו אין קשר בין העצמים הבלתי מזוהים לבלון הסיני, אך גורמי ביטחון לאומי ברחבי ארצות הברית נמצאים בכוננות. המרחב האווירי מעל מונטנה נסגר לזמן קצר לפני שנפתח שוב בשבת בערב, לאחר שתקלה ברדאר הובילה להזנקת מטוס לפני שהתברר כי השטח נקי.

שרידי בלון הריגול הסיני נמשים מהים. US FLEET FORCES COMMAND, אתר רשמי
שרידי הבלון שיורט/אתר רשמי, US FLEET FORCES COMMAND
שרידי בלון הריגול הסיני נמשים מהים. US NAVY, אתר רשמי
שרידי הבלון שיורט/אתר רשמי, US NAVY

העצם הבלתי מזוהה שיורט מעל קנדה נוטר מאז יום שישי בערב, על פי הצהרה של דובר הפנטגון, פטריק ריידר. העצם זוהה על ידי פיקוד ההגנה האווירית של צפון אמריקה (NORAD ). שני מטוסי קרב F-22 מבסיס אלמנדורף-ריצ'רדסון באלסקה הוזנקו כדי לעקוב אחר העצם בעזרת המשמר הלאומי האווירי של אלסקה, בזמן שעשה דרכו לקוטב הצפוני.

מדובר ב"עצם גלילי מוכסף" קטן יותר מהבלון הסיני שיורט בשבוע שעבר, אמרה אמש שרת ההגנה הקנדית אניטה אנאנד במסיבת עיתונאים. "מטוסי CF-18 ו- CP-140 קנדיים הוזנקו לסייע בזיהויו", נכתב בהצהרה של ריידר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אישרו את היירוט בשבת, על פי הצהרה של הבית הלבן. "הנשיא ביידן אישר למטוסי הקרב מ- NORAD לנהל את המבצע ומטוס F-22 אמריקני יירט את העצם הבלתי מזוהה בשטח קנדי בתיאום הדוק עם הרשויות הקנדיות", נאמר בהצהרה. "שני המנהיגים שוחחו על החשיבות של מציאה ואיסוף העצם כדי לנתחו".

כל העצמים שיורטו, הופלו באמצעות טיל AIM-9X שנורה ממטוס קרב F-22. בהצהרה של ריידר נכתב כי ה-FBI "עובד בצמוד עם המשטרה הרכובה המלכותית של קנדה".

בלון ריגול סיני. רויטרס
יירוט בלון סיני/רויטרס
בלון ריגול חשוד בשמי ארצות הברית, 3 בפברואר 2023. רויטרס
בלון ריגול סיני/רויטרס

תקרית שלישית בשבוע

היירוט בשבת של עצם בלתי מזוהה היה התקרית השלישית בשבוע. ביום שישי, עצם בלתי מזוהה יורט מעל המרחב האווירי של אלסקה, לאחר שזוהה ביום חמישי בערב על ידי ארצות הברית.

מקור המקורב לנושא אמר ל-CNN כי כמה טייסים התלוננו שהוא "משבש את החיישנים" שלהם. העצם עף בגובה של כ-12 אלף ק"מ, שעלול לסכן את התחבורה האזרחית. בשונה מהבלון הסיני שטס "בגובה רב, ולא סיכן את התחבורה האווירית המסחרית", אמר אז ריידר.

הסנאטורית הרפובליקנית מאלסקה, ליסה מורקובסקי, אמרה ל-NBC ניוז ביום שישי כי היא חוששת מהאיום שהעצמים האלה מציבים. "אלסקה היא קו ההגנה הראשון", היא אמרה. "אם הוא חדר למרחב האוויר של אלסקה, או למים הטריטוריאליים שלה, אנחנו צריכים לפעול", היא הוסיפה. ביידן אמר ביום שישי לכתבים כי יירוט העצם "הצליח", אך לא הוסיף פרטים.

ראש ממשלת קנדה ג'סטי טרודו. רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו/רויטרס
בלון ריגול חשוד בשמי ארצות הברית, 3 בפברואר 2023/רויטרס

הבלון הסיני יורט סמוך לחופי דרום קרוליינה בשבת שעברה, לאחר שחצה את ארצות הברית בטיסה. גורמים רשמיים בממשל ביידן אמרו כי הוא לא היווה איום צבאי או מודיעיני. עם זאת, במקרה של יירוט, בלון הריגול היה יכול לפגוע באנשים ובנכסים על הקרקע. לדברי גורמים רשמיים, הבלון היה בגובה 60 מטרים ומשקל יותר מטונה.

צבא ארצות הברית עדיין מנסה לאסוף שרידים של הבלון מהאוקיינוס. לדברי ריידר, "אותרו שרידים רבים, מה שיסייע לנו להבין טוב יותר את הבלון ואת יכולות הריגול שלו".

בתגובה למצב, משרד המסחר האמריקני הוסיף ביום שישי שש חברות סיניות שמייצרות, לדבריו, בלונים וספינות אוויר, לרשימה הארוכה של חברות שארצות הברית מתכוונת לחסום את גישתן לטכנולוגיה אמריקנית מתקדמת.

גילוי הבלון מעל ארצות הברית בשבוע שעבר הוא כעת מקור חדש למתיחות בין סין לארצות הברית. התקרית מבליטה את הממד הצבאי שהתווסף ליריבות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. התקרית אף גרמה לכך ששר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ביטל ביקור מתוכנן בסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully