וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין האמריקני: סין מפעילה צי בלוני ריגול בכל העולם

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 9:25

המטרה של בלוני הריגול היא לצבור מידע על בסיסים צבאיים בארצות הברית בעיקר, אך גם במדינות אחרות, למקרה שמתפתח עימות או יש הסלמה במתיחות. על פי הערכות, בייג'ינג מפעילה את תוכנית הבלונים ממיקומים שונים בסין

בווידאו: ירוט הבלון הסיני מעל האוקיינוס האטלנטי/רויטרס

סוכנויות מודיעין אמריקניות מעריכות כי תוכנית בלוני הריגול הסינית היא חלק מקמפיין ריגול גלובלי שמטרתו לאסוף מידע על יכולות צבאיות של מדינות ברחבי העולם, כך אמרו ל"ניו יורק טיימס" שלושה גורמים רשמיים אמריקנים.

לדברי הגורמים, המטרה של בלוני הריגול היא לצבור מידע על בסיסים צבאיים בארצות הברית בעיקר, אך גם במדינות אחרות למקרה שמתפתח עימות או יש הסלמה במתיחות. להערכתם, בייג'ינג מפעילה את תוכנית הבלונים ממיקומים שונים בסין.

במסיבת עיתונאים אתמול (רביעי), אמר פטריק ריידר, דובר הפנטגון, כי בשנים האחרונות הבלונים הסיניים זוהו מעל אמריקה הלטינית, דרום מזרח אסיה, מזרח אסיה ואירופה. "זאת הסיבה שאנחנו מעריכים שקיימת תוכנית ניטור רחבה יותר", הוא אמר.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים כי משרד החוץ שיתף מידע לגבי תוכנית בלוני ריגול סינית עם 12 מדינות בפגישות בוושינגטון או באמצעות שגרירויות ארצות הברית בחו"ל. "ארצות הברית היא לא היחידה שמהווה יעד של התוכנית הנרחבת הזאת, שמפרה את הריבונות של מדינות בחמש יבשות", הוא אמר.

בלון ריגול חשוד בשמי ארצות הברית, 3 בפברואר 2023/רויטרס
שרידי בלון הריגול הסיני נמשים מהים. US FLEET FORCES COMMAND, אתר רשמי
שרידי הבלון נמשים מהאוקיינוס/אתר רשמי, US FLEET FORCES COMMAND
שרידי בלון הריגול הסיני נמשים מהים. US NAVY, אתר רשמי
שרידי הבלון נמשים מהאוקיינוס/אתר רשמי, US NAVY

לבלונים יש יתרון על גבי לוויינים שחגים מסביב כדור הארץ בדפוסים קבועים, אמרו מקורות המעורים בנושא. הבלונים עפים קרוב יותר לאדמה ונעים עם הרוח, שאינה דבר שסוכנויות מודיעין יכולות לחזות בדומה לדפוסים של הלוויין.

הם יכולים גם לחמוק מעין הרדאר. מצלמות פשוטות שמתוקנות על הבלון יכולות לספק תמונות ברורות מאשר אלה של הלוויינים, וציוד ריגול אחר יכול לאסוף איתותים שלא מגיעים לגובה שבו חגים הלוויינים.

בלון ריגול סיני. רויטרס
יירוט הבלון מעל האוקיינוס/רויטרס
בלון ריגול חשוד בשמי ארצות הברית, 3 בפברואר 2023. רויטרס
בלון הריגול מעל ארצות הברית/רויטרס

לדברי המקורות, סוכנויות מודיעין פיתחו תחת ממשל ביידן הבנה עמוקה בהרבה לגבי היכולת והיקף תוכנית הבלונים הסינית. בארצות הברית זוהו לפחות חמישה בלונים - שלושה במהלך כהונת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ושניים במהלך ממשל ביידן. עם זאת, הבלונים הוגדרו בתופעה אווירית לא מוכרת במהלך כהונת טראמפ, ורק ב-2020 החלה בדיקה נרחבת יותר שמצאה כי מדובר בבלוני ריגול.

ארצות הברית מעדכנת ממשלות אחרות כדי שיהיו מודעות גם כן להיקף של ניסיונות הריגול האוויריים של סין. סגנית שר החוץ, סנדי שרמן, עדכנה דיפלומטים אמריקנים בחו"ל לגבי תוכנית הבלונים בוועידת וידאו ביום שני, והיום מתכוונת לדון בסוגיה בוועדת החוץ של הסנאט.

דיפלומטים אמריקנים בחו"ל עדכנו את המדינות המארחות לגבי התוכנית הסינית. על פי האמריקנים, הצבא הסיני מפעיל בלוני ריגול במשך שנים ביפן, טייוואן והפיליפינים. לטענתם, סין הפרה את ריבונות המרחב האווירי של כמה מדינות בצורה כזאת. סין מתעקשת שהבלונים שזוהו בשבוע שעבר בארצות הברית ובאמריקה הלטינית היו למטרות אזרחיות, ועפו בטעות לאזורים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully