וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הודיע - חוק הכותל לא יעלה להצבעה: "הסטטוס קוו יישמר"

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 17:19

אחרי הביקורת, יו"ר ועדת השרים לחקיקה הודיע לראשי המפלגות כי לא תיערך הצבעה על החוק, לפיו מי שיפר את הוראות הרבנות הראשית במתחם עלול להיכנס לכלא או לשלם קנס של 10,000 שקלים. ש"ס התנערה: "נאלצנו להגיש את החוק בגלל בג"ץ, עונשים פליליים? דמגוגיה זולה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו על חוק הכותל. 9 בפברואר 2023/דוברות ראש הממשלה

יו"ר ועדת השרים לחקיקה יריב לוין הודיע היום (חמישי) לראשי מפלגות הקואליציה כי חוק הכותל לא יעלה להצבעה. זאת, לאחר ביקורת רבה שנמתחה על ההצעה, לפיה מי שיפר את הוראות הרבנות הראשית במתחם עלול להיכנס לכלא או לשלם קנס של 10,000 שקל.

ועדת השרים הייתה אמורה לאשר היו את ההצעה של חבר הכנסת אוריאל בוסו מש"ס, שתאסור תפילה מעורבת או הגעה בלבוש לא צנוע לכותל המערבי. ההצעה הייתה אמורה להיות מקודמת בהתאם להסכמים הקואליציוניים עם הסיעות הדתיות והחרדיות, ובעקבות לחץ של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שדרש לאשר את ההצעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. המטרה, כך לפי גורמים פוליטיים, למנוע בחקיקה מנשות הכותל, מהרפורמים ומהקונסרבטיבים לקיים תפילות מעורבות בכל תחום הכותל המערבי, לקראת דיון שייערך החודש בבג"ץ בעתירות נגד המדינה.

מגזין סופ"ש אריה דרעי ראשית. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
החוק שרצה לא יקודם. דרעי/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

הצעת החוק קובעת כי הכותל המערבי וההתנהלות בו יהיו כפופים להוראות הרבנות הראשית לישראל ולרב הכותל והמקומות הקודשים, הרב שמואל רבינוביץ', ובמסגרת זאת יהיה אסור לערוך טקס דתי "שלא על פי מנהג המקום" וכן "תפילה מעורבת של גברים ונשים" או "טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין" בתחום עזרת הנשים, מנהגים של נשות הכותל והזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים. כמו כן, ייאסר להגיע "בתלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום". רב הכותל או מי מטעמו יהיו רשאים להרחיק כל אדם מהכותל המערבי המפריע לו במילוי סמכויותיו או על מי שיפר את החוק, ודינו יהיה מאסר שישה חודשים או קנס בסך 10,000 שקלים.

דרעי דרש לקדם את הצעת החוק לאישור בקריאה טרומית בשל דיון שייערך בבג"ץ בשבועיים הקרובים, שבו המדינה נדרשת לאפשר תפילות מעורבות ברחבת הכותל או לתת הכרה רשמית לעזרת ישראל המעורבת לצורך מתן אפשרות לקיים תפילות מעורבות בין גברים לנשים. דרעי, כך לפי גורמים בש"ס, סבור כי אם הצעת החוק תקודם בקריאה טרומית - המדינה תוכל לומר בבג"ץ כי היא מקדמת את הסדרת המקום בחקיקה ואין מקום להתערבות שיפוטית. בליכוד צפויים לתמוך בחקיקה ולקדמה לאישור במליאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להבהיר, "הסטטוס קוו בכותל, שיקר לכל עם ישראל, יישמר כפי שהוא היום". הוא הוסיף, "גם אם היה עולה, הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה, והם לא מקובלים על אף אחד, ולכן הכותל יישאר בדיוק כפי שהוא היום".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ההצעה. "החקיקה הזו אומרת דבר אחד - הכותל כבר לא של כולם. הממשלה הקיצונית ממשיכה לקרוע את עם ישראל", אמר יו"ר יש עתיד. "הם לא יחליטו בשבילנו מי יהודי יותר ומי פחות. אם החקיקה הזו תעבור ישראל כבר לא מדינה חופשית. במקום סמל של אחדות הכותל יהפוך לסמל של דיכוי נשים, אפליית חילונים, פירוק הברית שלנו עם יהדות העולם".

עוד בוואלה!

"ביבי בנית מגזר חזק - אל תהרוס אותו בהינף יד"

לכתבה המלאה
ברכת כהנים, סוכות, הכותל המערבי, 12 באוקטובר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מתפללים בכותל המערבי. ארכיון/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

מפלגת ש"ס התנערה מהחוק, וטענה כי "נאלצו" להגיש אותו מחשש מפני בג"ץ. "הכותל אינו צריך שום חוק. רוב העם היהודי מכבד את קדושת המקום, מלבד נשות הפרובוקציה שלא חדלות להפוך אותו לזירת קרב פוליטית, והכל בחסות בג"ץ". המפלגה הוסיפה בהודעה, "החוק במהותו הוא שימור המצב הקיים. לאחר שראש הממשלה הודיע היום לראשי המפלגות כי הוא מתכוון להגיש תגובה שמשמעותה דחית הדיון, הסכמנו להסיר את החוק".

בש"ס טענו, "מעולם לא התכוונו להטיל עונשים פליליים על לבוש או כלי נגינה בכותל. מדובר בדמגוגיה זולה. סעיפים אלו הם העתק של תקנות הכותל משנת תשמ"א והם היו מוסרים בוועדה. כל בר דעת מבין זאת. ש"ס תמשיך להגן על קדושת הכותל ועל הזכות של כל יהודי חילוני, מסורתי, דתי וחרדי להתפלל במקום הקדוש כמנהג המקום".

ח"כ גלעד קריב הכניס ספר תורה לרחבת הכותל. 04 במרץ 2022. נשות הכותל, אתר רשמי
נשות הכותל/אתר רשמי, נשות הכותל

שר התרבות מיקי זוהר מסר כי "הכותל המערבי שייך לכל עם ישראל וקדוש לכל יהודי ויהודייה ואין צורך בחוקים כדי לשמור על קדושת המקום. שמירת הסטטוס קוו קריטית לשמירה על אחדות העם. 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הוסיף: "לאף יהודי, מכל זרם שהוא, אין בעלות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הכותל המערבי שייך לכולם, לדתיים ולחילונים, לימין ולשמאל, ועלינו לשמור עליו כמקום המאחד בין כל חלקי העם. אני קורא לנתניהו - השאר את הפוליטיקה מחוץ למקום הקדוש לנו ביותר. אל תקרעו את הכותל מהעם היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully