וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה מקדמת: חצי שנת מאסר על לבוש לא צנוע או תפילה מעורבת בכותל

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 15:28

ועדת שרים לחקיקה תאשר את הצעת החוק של ש"ס, לפיה מי שיפר את הוראות הרבנות הראשית עלול להיכנס לכלא או לשלם קנס של 10,000 שקל. דרעי דחף לקידום ההצעה לפני דיון בנושא בבג"ץ. באופוזיציה זועמים: "מעניקים לרבנות מונופול דורסני, דרעי חושב שהכותל שייך לאבא שלו"

בווידאו: מחאה אלימה נגד נשות הכותל/צילום: נשות הכותל

ועדת שרים לחקיקה צפויה לאשר היום (חמישי) את הצעת חוק של חבר הכנסת אוריאל בוסו מש"ס שתאסור תפילה מעורבת או הגעה בלבוש לא צנוע לכותל המערבי, ולפיה, מי שיפר את החוק - דינו חצי שנת מאסר או קנס בסך 10,000 שקלים. ההצעה תקודם בהתאם להסכמים הקואליציוניים עם הסיעות הדתיות והחרדיות, ובעקבות לחץ של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שדרש לאשר את ההצעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. המטרה, כך לפי גורמים פוליטיים, למנוע בחקיקה מנשות הכותל, מהרפורמים ומהקונסרבטיבים לקיים תפילות מעורבות בכל תחום הכותל המערבי, לקראת דיון שייערך החודש בבג"ץ בעתירות נגד המדינה.

הצעת החוק קובעת כי הכותל המערבי וההתנהלות בו יהיו כפופים להוראות הרבנות הראשית לישראל ולרב הכותל והמקומות הקודשים, הרב שמואל רבינוביץ', ובמסגרת זאת יהיה אסור לערוך טקס דתי "שלא על פי מנהג המקום" וכן "תפילה מעורבת של גברים ונשים" או "טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין" בתחום עזרת הנשים, מנהגים של נשות הכותל והזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים. כמו כן, ייאסר להגיע "בתלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום". רב הכותל או מי מטעמו יהיו רשאים להרחיק כל אדם מהכותל המערבי המפריע לו במילוי סמכויותיו או על מי שיפר את החוק, ודינו יהיה מאסר שישה חודשים או קנס בסך 10,000 שקלים.

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
מפעיל לחץ להעביר את ההצעה. דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

דרעי דרש לקדם את הצעת החוק לאישור בקריאה טרומית בשל דיון שייערך בבג"ץ בשבועיים הקרובים, שבו המדינה נדרשת לאפשר תפילות מעורבות ברחבת הכותל או לתת הכרה רשמית לעזרת ישראל המעורבת לצורך מתן אפשרות לקיים תפילות מעורבות בין גברים לנשים. דרעי, כך לפי גורמים בש"ס, סבור כי אם הצעת החוק תקודם בקריאה טרומית - המדינה תוכל לומר בבג"ץ כי היא מקדמת את הסדרת המקום בחקיקה ואין מקום להתערבות שיפוטית. בליכוד צפויים לתמוך בחקיקה ולקדמה לאישור במליאה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ההצעה. "החקיקה הזו אומרת דבר אחד - הכותל כבר לא של כולם. הממשלה הקיצונית ממשיכה לקרוע את עם ישראל", אמר יו"ר יש עתיד. "הם לא יחליטו בשבילנו מי יהודי יותר ומי פחות. אם החקיקה הזו תעבור ישראל כבר לא מדינה חופשית. במקום סמל של אחדות הכותל יהפוך לסמל של דיכוי נשים, אפליית חילונים, פירוק הברית שלנו עם יהדות העולם".

אפילו בליכוד עלתה התנגדות למהלך, כששר התרבות מיקי זוהר מסר כי "הכותל המערבי שייך לכל עם ישראל וקדוש לכל יהודי ויהודייה ואין צורך בחוקים כדי לשמור על קדושת המקום. שמירת הסטטוס קוו קריטית לשמירה על אחדות העם. 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'".

עוד בוואלה!

חוק דרעי החדש, פסקת התגברות וביטול ההתנתקות: ועדת שרים לחקיקה תתכנס לראשונה

לכתבה המלאה
ברכת כהנים, סוכות, הכותל המערבי, 12 באוקטובר 2022. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
מתפללים בכותל המערבי. ארכיון/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הוסיף: "לאף יהודי, מכל זרם שהוא, אין בעלות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הכותל המערבי שייך לכולם, לדתיים ולחילונים, לימין ולשמאל, ועלינו לשמור עליו כמקום המאחד בין כל חלקי העם. אני קורא לנתניהו - השאר את הפוליטיקה מחוץ למקום הקדוש לנו ביותר. אל תקרעו את הכותל מהעם היהודי".

חבר הכנסת גלעד קריב אמר בתגובה כי "הפוליטיקאים החרדים מסכלים את יישום מתווה הפשרה ההיסטורי בכותל וגם דורשים להעניק לרבנות הראשית מונופול דורסני באתר הקדוש. אם נתניהו מעוניין לראות תמונות של נשים מושלכות לתא המעצר במדינת העם היהודי כי הן מתפללות עם טלית הוא מוזמן לקדם את הצעת החוק השערורייתית הזו. הצעת החוק הזו היא תזכורת נוספת לכך שמה שמתחיל בכותל ובנות הכותל יסתיים בתל אביב, בבאר שבע, בעפולה ובנצרת וביחס לזכויות של כל אזרחי ישראל". חברת הכנסת מירב כהן הוסיפה: "דרעי התבלבל אם הוא חושב שהכותל שייך לאבא שלו".

נשות הכותל ברחבת הכותל המערבי, 05 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
ניסיון למנוע הגעה שלהן למתחם. נשות הכותל/TPS, שלו שלום

יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין מתח ביקורת על ההצעה. "שני חוקי דרעי בשבוע אחד? לבוש לא צנוע בכותל לדעת פקח רב הכותל, הבאת כלי נגינה, טקס לא לפי הנחיות רב הכותל ועוד חצי שנת מאסר? התחרפנתם?", מסר. "הנחמה היחידה שלפי חוק דרעי הראשון מי שיקבל את העונש הזה של חצי שנת מאסר יוכל עדיין להתמנות לשר. אז אפשר להגיד ששני חוקי דרעי מאזנים אחד את השני".

חברת הכנסת יוליה מילנובסקי מישראל ביתנו אמרה בעקבות הפרסום: "מה החוק הראשון שש"ס מעלים לוועדת שרים לחקיקה? חצי שנת מאסר על לבוש לא צנוע או תפילה מעורבת בכותל. הצעת חוק ראשונה היא תמיד הצהרת כוונות ומסמלת את מה שחשוב למפלגה שהעלתה אותה. אז זה מה שחשוב לש"ס, לא יוקר המחייה, לא שכבות חלשות, לא מוכנות לרעידת אדמה אלא לבוש לא צנוע בכותל כי זה הדבר הכי קריטי לאזרחי ישראל עכשיו. מישהו זוכר את ההבטחות של ש"ס בבחירות?".

ארגון נשות הכותל מסר בתגובה כי "זוהי שעת חירום לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובות לו, לכל מי שרואה ערך חשוב בשמירת הכותל המערבי כביתו של כלל העם היהודי. הכפפה מלאה של מנהג המקום לרבנות הראשית היא בניגוד מוחלט למצב הקיים ופוגעת אנושות בחופש הדת והפולחן של מתפללים בכלל ומתפללות בעזרת נשים בפרט. משמעות החוק היא שלראשונה ימנעו בחקיקה מנשים להתפלל בדרכן וכל מי שלא תסור למרותה של הרבנות פשוט תהפוך לעבריינית. העובדה כי ממשלת ישראל מתכוונת להוציא את תפילת נשות הכותל מחוץ לחוק ולאסור על מיליוני יהודיות ויהודים מלהתפלל כדרכם בכותל המערבי - היא שערורייה ואנו לא נעמוד מנגד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully