וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עריקים: צ'כיה תחת לחץ לבטל חוק המונע אזרחות מצאצאי ה"קינדר טרנספורט"

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 12:24

החוק עבר לאחר שהקומוניסטים השתלטו על השלטון בצ'כוסלובקיה ב-1948 ומטרתו היתה להעניש עריקים שברחו מהדיקטטורה למערב הקפיטליסטי. החוק שלל מהפליטים היהודים שנמלטו במשלוחי הילדים ללונדון לפני המלחמה, ומילדיהם העתידיים, את הזכות לאזרחות

ממשלת צ'כיה נתונה תחת לחץ כבד לתקן חוק מהעידן הסובייטי ששולל את הזכות לאזרחות מצאצאים של ילדים יהודים שנמלטו לבריטניה מצ'כוסלובקיה הנאצית לפני מלחמת העולם השנייה, במסגרת "משלוחי הילדים" ("קינדר-טרנספורט").

החוק עבר לאחר שהקומוניסטים השתלטו על השלטון ב-1948 ומטרתו היתה להעניש עריקים שברחו מהדיקטטורה למערב הקפיטליסטי. החוק שלל מהם ומילדיהם העתידיים את הזכות לאזרחות, אלא אם כן אותם ילדים נרשמו בשגרירות צ'כוסלובקית בתוך שנה מלידתם.

20 שנה למהפכת הקטיפה בצ'כיה. רויטרס
מציינים 20 שנה למהפכת הקטיפה בצ'כיה/רויטרס

על פי דיווח ה"גרדיאן", מתנגדי החוק - שתקף על מי שהוריו צ'כים ונולד בין אוקטובר 1949 ל-מאי 1969 - טוענים כי יש לו השפעה לא מכוונת של שלילת הזכות לאזרחות מאלפי ילדים ונכדים של פליטים יהודים צעירים שנמלטו מצ'כוסלובקיה הודות למאמצים של עובדי סיוע הומניטרי בריטים, כמו סר ניקולס וינטון שמת ב-2015 בגיל 106.

וינטון, המכונה "שינדלר הבריטי", היה אנגלי ממוצא יהודי, שארגן ביוזמתו האישית, בין מרץ 1939 לאוגוסט 1939 את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה הכבושה בידי גרמניה הנאצית, ערב מלחמת העולם השנייה. הילדים הועברו בשמונה רכבות מיוחדות לבריטניה, שם נמסרו למשפחות אומנה. מבצע זה היה חלק מה"קינדר טרנספורט" הצ'כוסלובקי. פרוץ מלחמת העולם השנייה עצרה את המשלוחים.

ניקולס וינטון, "שינדלר הבריטי", מדבר בלונדון. רויטרס
סר ניקולס וינטון "שינדלר הבריטי"/רויטרס

החוק מהתקופה הסובייטית שמעניש עריקים על "נטישה לא מאושרת" של צ'כוסלובקיה, בוטל ב-1990, שנה לאחר שהמשטר הקומוניסטי נפל ב"מהפכת הקטיפה", הפיכה כמעט ללא שפיכות דמים שנערכה בצ'כוסלובקיה בין 17 בנובמבר ל־29 בדצמבר 1989.

חוק אזרחות מ-2013 העניק למי שנולד ב-1949-1969 את האפשרות להגיש בקשה לאזרחות במשך שנה, אך על פי ארגון הפליטים היהודים (AJR), ארגון צדקה בריטי לפליטי שואה, מרבית צאצאי משלוחי הילדים לא ידעו על חלון ההזדמנויות הזמני דאז. על פי הערכות, יותר מ-500 אנשים שנולדו להורים צ'כים הצליחו לקבל אזרחות לפני שחלון ההזדמנויות נסגר, בינואר 2015.

הארגון מפעיל לחץ על הממשלה של ראש הממשלה הצ'כי פטר פיאלה, לאמץ תיקון שהוגש לפני שנתיים על ידי חברת פרלמנט קרלה סלצ'טובה, שיעניק למשוללי האזרחות חמש שנים לבקש אזרחות. התיקון התעכב לאחר הבחירות הכלליות במדינה ב-2021 ואז הוקפא שוב על רקע המלחמה באוקראינה.

מנכ"ל AJR, מייקל ניומן, אמר כי "יש הרבה סימפתיה. יש גם טיוטת חוק וכוונה לשנותו, אך אין לוח זמנים. זה מתסכל".

המגבלות בצ'כיה לגבי זכויות של צאצאים מנוגדת לעמדת אוסטריה וגרמניה, שבהן צאצאי יהודים שנאלצו לברוח במהלך סיפוח חבל הסודטים לגרמניה ב-1938, זכאים לאזרחות גרמנית, גם אם הם זכאים לאחת צ'כית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully