וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג העדה החרדית מספיד את "שינדלר הבריטי" שהציל אותו

14.7.2015 / 11:42

רק לפני חצי שנה גילה הרב יצחק טוביה וייס כי ניקולס וינטון הוא שחילץ אותו מאימת הנאצים. בתחילת החודש מת וינטון, והרב וייס שלח מכתב מרגש למשפחתו: "סיכן הכול כדי להציל חיים ולא ציפה להערכה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
תעודתו של הרב וייס מגיל 12/מערכת וואלה, צילום מסך

לפני חצי שנה גילה לראשונה מנהיג הזרם החרדי ההדוק "העדה החרדית", הרב יצחק טוביה וייס, בן 89, כי מי שחילץ אותו בזמן הכיבוש הנאצי, בהיותו ילד בן 12, הוא ניקולס וינטון, בריטי יהודי שיזם את חילוצם של 669 ילדים, רובם הגדול יהודים מצ'כוסלובקיה. לפני שבועיים וחצי הלך וינטון לעולמו בגיל 106. הרב וייס, שנחשב לדמות חרדית בכירה, שיגר מכתב נדיר למשפחתו: "גם אם הוא כבר לא נמצא איתנו, זיכרונו נמצא עם כל אלה אשר חיים בזכותו".

וינטון, שזכה לכינוי "שינדלר הבריטי", נולד להורים יהודים ממוצא גרמני והתנצר יחד עם הוריו בצעירותו. בשנת 1938, בעת שעבד כסוכן בורסה, הוזמן לפראג על ידי חברו שסייע לפליטים, מרביתם יהודים, שנמלטו מחבל הסודטים שנפל בידי גרמניה הנאצית. וינטון ראה את התנאים הקשים במחנה הפליטים והחליט לפעול כדי להעביר את הילדים היהודים למדינות שיסכימו לקבלם. רוב הילדים נשלחו לבריטניה, וכמה נשלחו לשבדיה. וינטון מצא בתים למאות ילדים, ובתחילה מימן מכיסו את הדרוש.

מאז גילו מקורבי הרב וייס כי הוא היה בין מאות הילדים שהציל וינטון, הפך המידע לשיחת היום בקרב בני משפחתו. הם אספו מסמכים ועדויות המוכיחים זאת, וחרף גילו המבוגר הצליחו לתאם בינו לבין וינטון פגישה שהייתה אמורה להתקיים בביקורו של וייס באנגליה. עם זאת, הפגישה לא יצאה בסופו של דבר לפועל, ובימים האחרונים התבשר הרב וייס על מותו של וינטון.

הרב יצחק טוביה וייס, מנהיג  "העדה החרדית", יולי 2015. ברוך אוביץ, בחדרי חרדים,
הרב וייס/ברוך אוביץ, בחדרי חרדים

במכתב ששיגר לבניו של וינטון הגדיר אותו וייס כ"איש שסיכן את חייו שלו כדי להציל חיים תוך כדי חירוף נפש", וסיפר על כך שהוא "הצליח להציל את החיים שלי באופן אישי, ביחד עם מספר גדול של אנשים אחרים". עוד הוסיף: "זכרו הנאצל, אומץ הלב ומסירות הנפש שלו ימשיכו להיות איתנו לתמיד, ובכך תנוחמו".

"באותה תקופה חשוכה ורוויית שפיכות דמים היו אנשים בודדים שאזרו עוז להתגבר על האימה, האיומים והאלימות, כדי לקום ולשמור על ההומניות האנושית", כתב הרב. "אביכם, היה באותה אליטה נבחרת, של קומץ אנשים שהייתה להם את האמונה המצפונית והנחושה להציל מאות ואלפים ממוות בטוח".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
ניקולס וינטון, בויעדת הפורום 2000, באוקטובר 2007. פטר דוד יוסק, AP
וינטון/AP, פטר דוד יוסק

עוד אמר הרב במכתב: "אני נמלא יראת כבוד מאופיו האצילי. לא רק שהוא סיכן הכול כדי להציל חיים, הוא גם לא ציפה לאות הערכה או כבוד. במשך עשרות שנים, גם אני לא ידעתי מי היה המציל שלי בגלל הענווה הבלתי-רגילה שלו, עד שהסוד התגלה על ידי אחרים. אני וכל המשפחה שלי - ילדים, נכדים ונינים, אשר זוכים לחיות כעת - לא היינו כאן, אם לא בזכות אביכם הגדול". הרב המשיך ושיבח את וינטון ואת פועלו: "גם אם הוא כבר לא נמצא איתנו, זיכרונו נמצא עם כל אלה אשר חיים בזכותו. פעליו האדירים לא יישכחו ויישארו חקוקים באותיות זהב לנצח כאחד ממעשי הגבורה העוצמתיים שנרשמו בהיסטוריה". הרב הזמין את בני משפחתו של וינטון לגיע לביקור בישראל: "צרו קשר עם המזכיר שלי כדי להיפגש עמי. לפחות תהיה זו הזכות שלי להביע את תודתי לנצר ממשפחתו של המציל שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully