וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טוב לב": רה"מ בריטניה לשעבר אימץ ילד יהודי שנמלט מהנאצים

ה"גארדיאן" חשף כי קלמנט אטלי, שהיה אז ראש האופוזיציה מהלייבור, סייע לאם יהודייה ושני ילדיה לברוח מגרמניה טרם תחילת מלחמת העולם השנייה. אחד הילדים התארח בביתו במשך ארבעה חודשים. בגיל 90, הוא ייפגש עם נכדתו של אטלי בטקס לציון 80 שנה למשלוח הצלת הילדים

קלמנט אטלי ראש ממשלת בריטניה שהסתיר ילד ילד יהודי בקינדרטרנספורט, 1950. AP, AP
אטלי, 1950/AP, AP

קלמנט אטלי, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ממפלגת הלייבור, אימץ ילד יהודי שנמלט מהנאצים לפני תחילת מלחמת העולם השנייה - כך חשף אמש (שלישי) ה"גארדיאן". אטלי, אז עוד מנהיג האופוזיציה, העניק חסות לאם יהודייה ולשני ילדיה וסייע להם לעזוב את גרמניה בשנת 1939 ולעבור לבריטניה. עדויות ומכתבים חשפו כי לאחר בריחתם, המנהיג הבריטי הזמין את אחד הילדים לביתו, אך לא חשף זאת מעולם.

פול ווילר, הילד שהיום בן 90, היה בן עשר כשבני הזוג אטלי אירחו אותו בביתם במשך ארבעה חודשים עד תחילת המלחמה. הוא ארגן מפגש לראשונה עם נכדתם של השניים במסגרת יום השנה ה-80 למשלוח הצלת הילדים, שהציל את חייהם של אלפי יהודים מגרמניה הנאצית. ווילר אמר כי מארחיו סייעו למשפחתו לברוח מהשואה ועיצבו את חייהם בבריטניה.

עוד בעולם
טראמפ: למרות רצח חאשוקג'י, הברית עם סעודיה חשובה לנו ולישראל
חשד לטרור בבלגיה: שוטר נפצע מדקירות בבריסל
חשמול וההעלמות כפויות: כוחות הביטחון של מצרים מענים גם ילדים

אנדרטת משלוח הילדים בלונדון. אי-פי, AP
80 שנה לציון משלוח הצלת הילדים. אנדרטה בלונדון/AP, אי-פי

"זה היה טוב לב יוצא דופן, הצעה נדיבה", אמר. "אטלי היה אדם צנוע. הוא לא ניסה להאדיר את עצמו בשום דרך. הוא עשה זאת מהסיבות הנכונות".

עוד סיפר ווילר כי "בארוחת הבוקר נהגנו להתאסף סביב השולחן ולשחק במשחק בו הוא החזיק מטבע ושאל מי המונרך שמופיע עליו. מי שהצליח זכה לשמור את המטבע".

לפני הכרזת המלחמה בספטמבר 1939, ווילר נפרד ממשפחת אטלי ועבר ללמוד בבית ספר בצפון אירלנד. הוא עבד כמנהל מכירות בחברת טקסטיל, התחתן ונולדו לו שלושה ילדים. זיכרונותיה של אמו, שנכתבו בשנת 1965 שמורים ב"ספריית ווינר" במרכז לונדון. היא הלכה לעולמה לפני עשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully