וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את החוק הנורבגי המורחב בקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 24.1.2023 / 0:02

לפי החוק החדש, בסיעות שבהן מעל 18 ח"כים עד שליש מהסיעה תוכל להתפטר, בניגוד למצב עד היום בו יש תקרה של 5 מתפטרים. האופוזציה תיכננה למשוך את הדיון על החוק אל תוך הלילה אך הדוברים הרשומים מטעמה לא נכחו במליאה, ולכן הדיון קוצר וההצבעה התקיימה מוקדם מהמתוכנן

בווידאו: החוק הנורבגי המורחב עבר בקריאה שנייה ושלישת בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק-יסוד: הכנסת שמרחיב את החוק הנורבגי. 65 ח"כים תמכו בהצעת החוק מול 18 ח"כים מתנגדים.

החוק הנורבגי הוא ההסדר שמאפשר לחבר הכנסת המעוניין בכך להפסיק זמנית את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר ולהכניס במקומו ח"כים נוספים מהרשימה. הצעת החוק נותנת אפשרות לסיעות קטנות של עד שלושה ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי ומבטלת את התקרה של חמישה חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר, וקובעת כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות מעל 18 חברי כנסת יוכלו לעשות בו שימוש.

לפי ההסדר שבהצעת החוק, סיעה שמונה 2-1 ח"כים תוכל להפסיק את חברותו של ח"כ אחד. סיעה של 3 ח"כים תוכל להפסיק את חבורתם של שני שרים או סגני שרים, וכך עולה באופן יחסי מספר חברי הכנסת שיוכלו להתפטר במסגרת החוק הנורבגי בהתאם לגודל הסיעה. בסיעה גדולה שיש בה 18 ח"כים לפחות - עד שליש מחברי הסיעה יוכלו להתפטר בשל תפקידיהם בממשלה ולהכניס במקומם חברי כנסת חדשים.

מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
החוק עבר ברוב של 65 ח"כים מול 18 מתנגדים. מליאת הכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה. על כן, ההסדר משרת הן את עקרון הפרדת הרשויות והן את האינטרס הציבורי כי יכהנו בכנסת מספר מספיק של חברי כנסת הפעילים בעבודה השוטפת הנעשית בוועדות הכנסת. יתר על כן, ההסדר אף מאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת בעקבות הפסקת כהונתם בכנסת".

להערכת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שאימצה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, העלות התקציבית הישירה בעבור כל חבר כנסת נוסף שיכהן בכנסת מכוח ההסדר המוצע היא 1.95 מיליון שקלים חדשים בשנה.

הרחבת החוק הנורבגי צפויה לשרת בעיקר את הליכוד, שם לפי החוק החדש אפשר להכניס עד 11 חברי כנסת חדשים במקום שרים וסגני שרים בממשלה. עד עכשיו התפטרו רק ארבעה שרים מהליכוד במסגרת החוק הנורבגי ורוב השרים בינתיים מעדיפים לשמור על כסאם בכנסת.

עוד בוואלה!

ראשי הקואליציה: הוצאת ראש הממשלה לנבצרות כמוה כהפיכה. בהרב-מיארה בתגובה: לא קיימתי דיונים כאלה

לכתבה המלאה

האופוזיציה תיכננה לקיים פיליבסטר על החוק ולמשוך את הדיון אל תוך הלילה אך בשל תקלה, רובם לא נכחו כלל במליאה. מסיבה זו היו"ר קיצר את הדיון וההצבעה נערכה מוקדם מהמתוכנן. מקור התקלה בהיעדרות אחת מחברי האופוזיציה, ח"כ אורית פרקש, שהיתה אמורה לנאום במשך שעה וחצי, אולם משלא הגיעה הקריא יו"ר הכנסת את שמות שאר הדוברים מהר מדי, ואלה לא הספיקו להגיע. כמו כן, בהצבעה עצמה ח"כ גדעון סער ונעמה לזימי הצביעו בטעות יחד עם הקואליציה בעד החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully