וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקיפת החייל פרצה את הסכר, והמתיחות בין שכונות היוקרה בתל אביב בשיאה

עודכן לאחרונה: 21.1.2023 / 11:00

בין רמת אביב ג' לשכונת "הגוש הגדול" מפרידים פחות משני ק"מ, והרים של דימויים. כשאוריאן בניאן הוכה, ההאשמות הופנו ישר אל התושבים מהצד השני של הכביש. "יש דימוי לכל שכונה פה", מסביר תושב. "אלה משפחות פשע - בן של אורתופד לא מדבר ככה"

בווידאו: אירוע ירי סמוך למתחם צמרת בתל אביב/לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

תקיפת החייל אוריאן בניאן עוררה סערה בשכונות צפון תל אביב בשבוע האחרון. האלימות הקיצונית של חבורת הנערים רעולי הפנים הציתה מחאה נרחבת, חקירתו באזהרה של בניאן עצמו הוסיפה שמן למדורה, ונראה שאין גורם שאליו לא הופנו אצבעות מאשימות. כיוון אחד שלהן הציף מתיחות בין-שכונתית שנשארת בימים כתיקונם מתחת לפני השטח.

דרום-מערבית לרמת אביב ג', שם פרצה הקטטה בגינה ציבורית, נמצא "הגוש הגדול". או בשמו הרשמי - שכונת נופי ים. כמה אלפי תושבים, בניינים גבוהים, טיילת וחוף ים צמוד. בין השכונות מפריד כביש 2 ופחות משני קילומטר, אך גם עשרות שנות ותק ומסורת.

בעיני רבים רמת אביב ג' היא הסמל של צפון העיר. הסדרה הבלתי נשכחת שקרויה על שמה מיצבה אותה כשם קוד לצפוניות, ותושבים מפורסמים כמו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ביססו את מעמדה על גביו. שכנתה, לעומת זאת, מוכרת פחות מחוץ לגבולות האזור.

בעיקר מהצד הוותיק יותר, יש שקוראים לקרב הזה "ניו מאני" מול "אולד מאני". עושר מוצנע ו-15% טיפ, מול שופוני, לוגואים ותשמור את העודף. בקיצור, הטורטלים מארץ נהדרת. "יש דימוי לכל שכונה פה. לשכונה הזאת יש דימוי שלילי, של לא משכילים, נובורישים שהתעשרו בין לילה מהייטק", מודה תושב רמת אביב בשנות ה-70 לחייו. "אלה שמחפשים דירה לא ניגשים לכאן בגלל השמועות שיש חתך אוכלוסייה ירוד פה. זה לא יפה להגיד, אבל זאת האמת. כשנכנסים לסופר סוג האנשים הוא לא אותו סוג שנמצא בנווה אביבים או בג' ואפילו ברמת אביב החדשה. לפעמים אפשר להבחין רק מהמראה החיצוני והלבוש ולקבל תחושה של המעמד הסוציו-אקונומי".

תקיפת החייל אוריאן בניאן פרצה את המתיחות בין שכונות צפון תל אביב, תיעוד של השכונות. 20 בינואר 2023. אורי סלע, אורי סלע
"לשכונה הזאת יש דימוי שלילי, של לא משכילים שהתעשרו בין לילה מהייטק", שכונת נופי ים בתל אביב/אורי סלע, אורי סלע

הסכר נפרץ

בניית הגוש הגדול החלה רק לפני שני עשורים. היא לוותה בהתנגדות עזה מצד תושבי השכונות ממזרח, שגרו בקו ראשון לים ולא אהבו את הרעיון שרבי-קומות יחליפו את הדיונות. מאז נבנו בשכונה אלפי יחידות דיור, ו-16 אלף נוספות עוד ייבנו בסמוך, על חורבות שדה דב.

אפשרויות הדיור החדשות פתחו הזדמנויות חדשות גם לתושבים שרצו לעבור לעיר לראשונה ואינם באים מדורות של עושר. "ראשון לציון בתל אביב", כינו אותה בכלי תקשורת תל אביבי. אחרים היו בוטים יותר בהדבקת האופי לתושביה. "הסטיגמה על הגוש היא שאנחנו עבריינים", מודה נער שגר בשכונה. "פעם אולי זה היה נכון, בהתחלה באו לפה משפחות פשע. היום לדעתי זה לא, אבל הסטיגמה נשארה".

נכון או לא, עבור התושבים זה מצב הדברים. ובימי משבר הסכר שמפריד בין מחשבה לאמירה הופך פרוץ. השמועות על זהות הנערים שהכו, חשמלו וחרצו עם סכין בראשו של אוריאן החלו לרוץ עוד לפני ששוחרר מבית החולים. עשרות שמות נזרקו בקבוצות השכונתיות. הורים ותלמידים רבים מיהרו לקבוע: החשודים מהגוש הגדול. לפחות חלקם אכן משם, אבל רק מעטים מהתושבים באמת יודעים מי כל אחד. תלמיד בבית הספר אליאנס, בו לומדים כמה מהם, בכלל טען שהם גרים ברמת אביב בשיחה עם וואלה!.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תקיפת החייל אוריאן בניאן פרצה את המתיחות בין שכונות צפון תל אביב, תיעוד של השכונות. 20 בינואר 2023. אורי סלע, אורי סלע
"הסטיגמה על הגוש היא שאנחנו עבריינים", שכונת נופי ים בצפון תל אביב/אורי סלע, אורי סלע

"הכתובת הייתה על הקיר 15 שנה", כתב תושב השכונה באחת הקבוצות שנפתחו בעקבות התקיפה. "כבר אז נערים בנווה אביבים הצביעו על אזור הגוש הגדול כמקום שמצמיח נערים שמציקים להם", הוסיף, וסייג: "לא כולם כמובן". תגובות נוספות היו "קוראים לחשודים בני טובים, אך חלקם כנראה ממש לא", ו"בבית הספר שבתי למדה בו, בנופי ים שבגוש הגדול, מערכת החינוך כשלה כשלא סילקה את הילדים הבעייתיים מבית הספר".

כשציינו בקבוצה שלפני חודש הותקף בגינה ציבורית באזור גם אב לילדים, האשים אחד התושבים: "אלו נערים שזה מה שהם שומעים בבית. בן של שיננית לא מדבר ככה. בן של אורתופד לא צועק 'אתה יודע מי זה אבא שלי'. אלו משפחות פשע ואין להם מקום בקהילה נורמטיבית".

מנגד, היו הורים שביקשו להרגיע את ההתנפלות. "להפנות אצבע מאשימה כלפי קהילה, שכונות או מוסד חינוכי זה או אחר זו בעיקר עצימת עיניים מהסוג המסוכן ביותר", כתב אחד מהם. "הכי קל זה להרחיק את האירוע מאיתנו, אבל הוא לא כזה רחוק. לא כולם הם 'בן של עבריין'".

תקיפת החייל אוריאן בניאן פרצה את המתיחות בין שכונות צפון תל אביב, תיעוד של השכונות. 20 בינואר 2023. אורי סלע, אורי סלע
קו ראשון לים, נופי ים/אורי סלע, אורי סלע

אבל התדמית מחלחלת עמוק. מתווכת שעובדת בגוש סיפרה כי מחירי הדירות ירדו לאחרונה, "גם בגלל התדמית שנוצרה לה". במבט קדימה היא אופטימית יותר, וסבורה שמדובר בחבלי לידה שאופייניים לכל שכונה חדשה. התושבים הוותיקים, מצדם, מאמינים שתהליך ההשתלבות כבר קורה. זו רק התפיסה שלא עומדת בקצב. "בגוש גרים גם דתיים, עולים מבלגיה וצרפת. יותר מעורבב מרמת אביב. עברו לפה אנשים שעשו אקזיטים ורוצים להשתדרג לשכונה בצפון תל אביב וכנראה שלא כולם אהבו את זה", אמרה אחת מהם. "העבריינים כבר עזבו לשכונה אחרת. אני לא יודעת למה יש כאלה שממשיכים לראות אותנו ככה, זאת באמת שכונה טובה".

כדרך טבע, ההבדל מיטשטש ומתפוגג עם הדורות. הילדים גדלים יחד באותה סביבה, לומדים ומתעצבים באותם תיכונים. פעם נפגשו באליאנס, היום זה בעיקר תיכונט. הצעירים שביניהם כבר פחות ידעו להצביע על שוני.

"אנחנו לא מרגישים באמת הבדל. יש לנו חברים משתי השכונות", אמרו ארבעה נערים כבני 17 שהסתובבו ברחובות הגוש. תלמידה אחרת, בכיתה י', הזדהתה עם דבריהם. "הבניינים בגוש נבנים בקצב מטורף ועוברים אליהם אנשים שלא היו ברמת אביב לפני. טבעי שיש הבדל בהתחלה כי הם באים מיסודיים אחרים - אבל עכשיו זה לא מורגש". בכל זאת, פחות משני קילומטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully