וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים נחשפים: רק 5% מהתלונות על הטרדות בשב"ס מועברות לפרקליטות

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 9:15

הוועדה לביקורת המדינה והוועדה למעמד האישה בכנסת ידונו היום במוגנות חיילות בשב"ס, בצה"ל ובמשטרה .מנתוני מרכז המחקר של הכנסת שנחשפים לראשונה עולה כי 84% מהתלונות הוגשו נגד קצינים או אנשי קבע. "מנצלים את גילן הצעיר"

בווידאו: נציבת שב"ס מעידה בפני הוועדה לבריחה מכלא גלבוע/צילום: המשרד לביטחון פנים
אילוסטרציה. דרור עינב
93 אחוז מהתלונות הוגשו על ידי נשים. אילוסטרציה של חיילות/דרור עינב

רק 5% מהתלונות על הטרדה מינית בשב"ס, במשטרה ובצה"ל מועברות לפרקליטות לצורך בחינת הגשת כתב אישום - כך עולה הבוקר (רביעי) מנתונים שייחשפו היום בוועדה לביקורת המדינה, שתדון בנושא יחד עם הוועדה למעמד האישה.

בדיון, שמתקיים תחת הכותרת "מוגנות חיילות וחיילים מפני פגיעות מיניות בעקבות פרשת כלא גלבוע", ישתתפו נציגי שב"ס, משטרה וצה"ל וארגוני נשים וחברה. הדיון יתקיים על רקע הפרסום של דוח מבקר המדינה בחודש שעבר, שהעלה ממצאים קשים באשר למוגנות של חיילות צה"ל המשרתות בגופי ביטחון כמו שב"ס ומשטרה.

מהנתונים, שיתפרסמו על ידי מרכז המחקר והמידע בכנסת, עולה כי בין 2018 ל-2021, הוגשו 137 תלונות על הטרדה מינית. 93 אחוז מהתלונות הוגשו על ידי נשים, הרוב המוחלט, 84 אחוזים, נגד קצינים או אנשי קבע בדרגות שונות בשב"ס.

על פי הדוח, מחצית מהטרדות היו מילוליות, 36% פיזיות, ו-13% הוגדרו כהטרדות של סביבת עבודה, הכוללת שיח, שפה, בדיחות בעלות אופי מיני ועוד. אחוז אחד מההטרדות הוגדרו כפגיעה בפרטיות.

מיקי לוי, פנינה תמנו שטה, כנסת. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
"ניצול גילן הצעיר". יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה תמנו-שטה ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה לוי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

מתוצאות הטיפול בהטרדות נמצא כי 46% מהתלונות טופלו במענה משמעתי, 21% סיימו את שירותם, 17% טופלו במענה הסברתי ורק 5% עברו לטיפול הפרקליטות. כמו כן, כמה אחוזים מהמקרים הסתיימו בחוסר שיתוף פעולה מצד המתלוננות.

עוד צוין בדוח כי אין בידיהם מידע על המשך הטיפול בהליכים הפליליים והציפייה היא כי הגורמים המקצועיים יידרשו לתת על כך מענה בדיון הבוקר בוועדה.

ח"כ פנינה תמנו-שטה, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, התייחסה לדוח: "לא נסבול מציאות שבה כל משרתת רביעית בחובה תיפגע מינית או תוטרד במהלך שירותה. לצערנו כפי שחושף הדוח, רוב הנפגעות הינן בשירות חובה, מה שמעיד על ניצול גילן הצעיר. המטרה שלנו היא הגברת הפיקוח, האכיפה, ההרתעה וענישה של פוגעים כך שהמספרים במחקרים הבאים יצטמצמו לאפס ושנשים יהיו מוגנות ובטוחות. הדיון הוא דיון חשוב ועל כן נקיימו במשותף עם הוועדה לביקורת המדינה".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי אמר: "כשקוראים את הנתונים המזעזעים שמופיעים בדו"ח, מבינים שמדובר בתופעה רווחת של הטרדות ופגיעות במשרתי ומשרתות החובה ביחידות המשרד לביטחון לאומי ולא בתופעה שולית. לצערי בגלל החרם של האופוזיציה על הציבור, הוועדה לביקורת המדינה לא הוקמה והדו"ח הזה הוזנח והכנסת לא עסקה בו. בכוונתי לזמן את הגופים המבוקרים לדיוני מעקב נוספים כדי לוודא שהליקויים הללו יטופלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully