וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: מעריכים שמהימנות הסרטון של אברה מנגיסטו סבירה, חמאס מאותת שהוא רוצה מו"מ

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 9:43

דובר צה"ל אמר ב-103 כי מנגיסטו ככל הנראה בחיים: "משפחתו מאוד רוצה, אבל מתקשה לזהות אותו. מקווה שזה הוא, ושהוא במצב נפשי ובריאותי ראוי". עוד טען כי פרסום הסרטון הוא ניסיון "שפל" למשוך תשומת לב בצורה לא ראויה: "לא ניתן להם פרס וננהל את המגעים בתקשורת"

בווידאו: משפחת מנגיסטו/צילום: אבי רוקח, עיריית אשקלון

דובר צה"ל תא"ל רן כוכב אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל-103 כי בצה"ל מעריכים שרמת המהימנות של הסרטון של אברה מנגיסטו שפרסם אתמול חמאס סבירה. לטענתו, בצה"ל לומדים מהסרטון שחמאס במצוקה, מחפש תשומת לב ומאותת על רצון לנהל משא ומתן: "יש פה ניסיון למשוך תשומת לב בצורה שפלה, בצורה לא ראויה".

"חמאס עושה שימוש ציני לא ראוי, בעיניי גם לא חוקי, לא ערכי, לא מוסרי ולא הומניטרי - בזה שהוא מחזיק באזרח ישראלי באופן לא חוקי, בניגוד למוסר, בניגוד לדין הבינלאומי", אמר ב"שבע תשע" עם ענת דוידוב וגדעון אוקו. "זה מעיד יותר מכול על הערכים הנלוזים של ארגון הטרור הזה. להחזיק בשבי במשך שנים שני אזרחים פגועים ועוד גופות של שני חיילים".

לדבריו, ניתן לאשר שמנגיסטו ככל הנראה בחיים: "מקווה שזה הוא ושהוא בריא במצב נפשי, בריאותי וקליני ראוי. מקווים שהוא יחזור בקרוב לביתו, משפחתו מאוד רוצה, אבל מתקשה לזהות אותו. אני לא יכול להכחיש או לאשר את מהימנות הסרטון הזה, מכיוון שאנחנו לא יודעים את זה בוודאות".

בהמשך טען כי חמאס במצוקה ומנסה למשוך תשומת לב בצורה שפלה ושאינה ראויה: "הם מנסים להשפיע על המערכת הישראלית בדרך שהיא לא הומניטרית, לא אנושית, על הגבול של הדין הבינלאומי. אם קיבלנו אות חיים ממנגיסטו ואותות מחמאס שהם רוצים לנהל משא ומתן - לא הייתי רוצה לתת להם פרס ולעשות את זה כאן איתכם בשידור. לא ננהל את המגעים האלה של השבויים והנעדרים בתקשורת הישראלית".

בווידאו: חמאס מפרסם סרטון של מנגיסטו לכאורה/לפי חוק 27א לזכויות יוצרים

"אנחנו כל הזמן מתעסקים בשבויים והנעדרים. אין דבר יותר ערכי ויותר חשוב מאשר להחזיר הביתה את הבנים", הוסיף בסוף הריאיון. "מדינת ישראל באמת עושה הכול, אני יכול להעיד גם ממקור ראשון שאנחנו עושים ככל שניתן להחזיר, יש לנו לא רק את אורון והדר בעזה - אלא גם גופות נעדרים וחללים שמקום קבורתם לא נודע בארצות ומדינות אחרות. מתעסקים בזה עשרות ומאות אנשים יום-יום, שעה-שעה".

חמאס שחרר אתמול תיעוד ראשון של אברה מנגיסטו מהשבי לכאורה, יותר משמונה שנים מאז חצה את הגבול לרצועת עזה ונעלמו עקבותיו. בסרטון נראה אדם שהוצג כמנגיסטו לובש חולצה כחולה, ראשו מגולח והוא מדבר בעברית קלוקלת.

ראש מחלקת שבויים ונעדרים לשעבר: "הסרטון - תעודת ביטוח"

מאוחר יותר התראיין בתכנית גם אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באגף המודיעין. גם הוא מטיל ספק במהימנות הסרטון: "מתעוררות ספקות לגבי הדמות, הקול", אמר. "חמאס משתמש במניפולציות שארגוני טרור אחרים בעבר השתמשו בהן. גם חיזבאללה הפעיל עלינו כלים כאלה כשהיו בידיו שבויים. הפרקטיקות האלה מוכרות לנו".

עם זאת, הוא טען כי העובדה שחמאס, בין אם זה אברה או לא, מייצר מעין אות חיים - מהווה סוג של תעודת ביטוח לעניין היותו בחיים והעובדה שהם מעוניינים לשמר אותו כחי לטובת משא ומתן. הוא הוסיף: "מדובר במצוקה אסטרטגית אמיתית של חמאס לתוך המשא ומתן ולתוך היעדר סל הרעיונות שאין לו כנראה באיך לעורר את דעת הקהל הישראלית, ו/או לשכנע את הדרג המדיני הנכנס בישראל להתקדם בתנאיו".

"שאלה אחת שכן מציקה זו שאלת העיתוי", ציין. "תסתכל למשל בשעתו, כשהיה לנו את אות החיים של גלעד שליט - שכמובן ישראל שילמה בעבור אותה קלטת בכ־20 אסירות מנהליות פלסטיניות - כן קיבלת את גלעד עם אותו עיתון מאותו יום והיה ברור לכולם שזו התמונה, כאן לא ברור לכאורה מתי זה צולם. עצם פרסום הסרטון, בין אם זה אברה או לא, הוא סוג של נסיגה של הארגון מעמדותיו ואולי אינדיקציה גם לנסיגות אחרות שהוא יבצע, חשובות יותר".

בהמשך התייחס לדיווח שפורסם אתמול ב"חדשות 12", לפיו, הייתה אופציה לעסקת שבויים בתקופתו של לפיד כראש הממשלה. "אני לא רוצה להיכנס באופן פרטני לפרטים הקשורים בתוך הההליכים. אני יכול לומר כמגמה, בהמשך למה שדווח בתקשורת, שיש לאורך הזמן התקדמות מסויימת והיא מגיעה בעיקר מצד חמאס". לאורך זמן חמאס מתפכח - מהתקדים הפנטסטי בראייתו של עסקת שליט, לתוך מציאות שתביא לו עסקה מוגבלת בעשרות מונים מאשר זו שהייתה".

לטענתו, "מדברים על עסקה בגוון יותר הומניטרי, בה ישראל משחררת כמות מסוימת, מוגבלת, של אסירים, בין אם קרובים לריצוי עונשם, בין אם הם חולים, מבוגרים, מהמגרשים האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully