וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לאחר החלטת משרד הבריאות: הוחזרו הניתוחים הקיסריים הצרפתיים

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 7:54

שבוע לאחר שאסר משרד הבריאות על הניתוח בטענה שהוא גורם לסיבוכים רבים מדי, החליטה הוועדה לאפשר את הניתוח. זאת לאחר שנטען כי האשמה היא לא בשיטה אלא בבתי החולים שלא ביצעו את הניתוח כראוי. "בתי חולים עשו ניתוח אחר, משם מתחילות הבעיות"

הוועדה לקידום מעמד האישה קבעה היום (ראשון) כי יוחזרו הניתוחים הקיסריים הצרפתיים, בכפוף לחתימת היולדת על טופס הסכמה. גורמים רפואיים טענו כי הניתוח מביא לסיבוכים רבים. אולם, ד"ר ישראל הנדלר, האחראי על ההכשרות לביצוע הניתוח הצרפתי, טען כי האשמה היא בבתי החולים: "לא ביצעו את הניתוח כראוי, ניסו לעשות משהו 'ליד', משם מגיעות הבעיות".

הדיון התקיים בעקבות החלטת משרד הבריאות, שקבע לפני יותר משבוע כי יש לבטל את הניתוחים הקיסריים הצרפתיים. זאת, טענות לשיעור סיבוכים גבוה יותר בניתוחים אלה, ביחס לניתוח קיסרי רגיל. "החלטה שכזו שהיא שערורייתית", אמרה תמנו שטה.

פרופ' אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים, הסביר כי האיגוד הגניקולוגי קיבל מידע על סיבוכים בסוג ניתוח זה, ולכן נעשתה עצירה של יומיים. במהלך העצירה, התברר כי יש סיכוי שניתוח זה מסכן את הילוד. "זכות היולדת לבחור את צורת הלידה ואין שום חלוקה על זה. אין שום כוונה להעניש נשים, אבל אי אפשר להתעלם מהמידע וצריך שנשים ידעו שיש נושאים שמצריכים בדיקה".

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
משרד הבריאות: "הניתוח עלול לגרום לסיבוכים"/ShutterStock

במהלך הדיון מתח ח"כ אליהו רביבו ביקורת נוקבת כלפי הגורמים הרפואיים. "בלתי מתקבל על הדעת שאנו פועלים למען מעמד האישה ומתן חופש בחירה ברור על גופן ומצד שני דווקא אנשי הרפואה משתלטים לה על המחשבות", אמר. לאחר מכן המשיך וביקר את ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, הגר מזרחי: "היא קיבלה את ההחלטה באופן חד צדדי. יש נשים שהסכימו להיכנס להיריון רק בשל העובדה שידעו שיש את השיטה הזאת. היא לא נמצאת שם להתמודד עם שברון הלב שלהן".

"אני באופן אישי עברתי שני ניתוחים קיסריים והתאוששתי היטב", אמרה ד"ר מזרחי בתגובה, "מצער אותי לשמוע שיולדות סובלות ואני מבינה את הצורך לחוות חוויה חיובית. נפגשתי עם חלק מהיולדות ושמעתי את הצדדים". עוד הוסיפה ד"ר מזרחי והסבירה כי מחקר בבית החולים בני ציון העלה חשד לסוגי סיבוכים רבים להם עלול לגרום הניתוח הקיסרי הצרפתי."יש חשד שהפעוטות סובלים במחסון בחמצן. יש אירועים של פגיעה בפנים, יש רופאים שטוענים שהניתוח יכול לפגוע בעור וליצור פגיעה עצבית עם נשק מתמשך. אצל הנשים יש סיכון בפגיעה בשלפוחית השתן וחשש לפגיעה וצלקת רחבה יותר של דופן הרחם".

עוד בוואלה!

אלימות בביה"ח סורוקה: הורים חלקו על דעת רופא בנם ותקפו אותו בפניו

לכתבה המלאה
פנינה תמנו שטה. מרים אלסטר/פלאש 90, אתר רשמי
"החלטה שערורייתית", יו"ר הוועדה פנינה תמנו שטה/אתר רשמי, מרים אלסטר/פלאש 90

לעומתה, ד"ר ישראל הנדלר, בכיר הרופאים בישראל המנתח בשיטה, טען כי הבעיה היא לא בשיטת הניתוח, אלא בבתי החולים שלא מבצעים אותה כראוי. "השיטה שבוצעה בבית החולים בני ציון היא לא הניתוח הקיסרי הצרפתי, וזה מה שגרם לקרעים ברחם", הוא אמר, "אני אחראי על הכשרת הניתוח הזה בעולם. מדובר בניתוח שדורש מיומנות והכשרה, אבל יש מקומות שעושים משהו 'ליד' ואז מתחילות הבעיות. בבני ציון עשו ניתוח אחר ומשם הבעיות. שיעור הסיבוכים שלנו הוא נמוך משני אחוזים".

ד"ר הנדלר המשיך ומנה את יתרונות הניתוח הצרפתי. "הניתוח הזה שינה את ייעודי בחיים. אפשר ללדת בצורה אחרת, לחבר משפחה בתוך חדר הניתוח. אני מרגיש התרוממות רוח בכל רגע שאני עושה את הניתוח הזה. אני מנסה להכניס זאת לבתי החולים הציבוריים וניסיתי לשכנע אנשים ללמוד אותו".

יו"ר הוועדה תמנו שטה סיכמה את הדיון והודתה לכל הנשים שהגיעו וחלקו את סיפורן. לאחר מכן קבעה כי יש לכלול את הכשרת הרופאים בכל הסדר עתידי, לצד פיקוח אחר התוצאות ולמידת הניתוחים. לבסוף, נקבע כי יוחזר הניתוח הקיסרי הצרפתי, בכפוף לחתימת היולדת על טופס הסכמה של משרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully