וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברי כנסת מהליכוד: פיזור הכנסת בשנה הראשונה לממשלה? רק בתמיכת 70 ח"כים

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 10:47

הח"כים רביבו ואמסלם הגישו הצעה לשינוי החוק, במסגרתה יידרש רוב מוגדר שיוכל לפזר את הכנסת. לפי ההצעה, נשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה רק על אחד משתי ראשי המפלגות הגדולות. לדבריהם, ההצעה תוביל ל"יציבות שלטונית"

בווידאו: לוין מודיע על פיזור הכנסת ה-23/צילום: ערוץ הכנסת

חברי הכנסת אליהו רביבו ודוד אמסלם מהליכוד מבקשים לשנות את החוק כך שפיזור הכנסת בשנה הראשונה של הממשלה יתבצע רק ברוב של 70 חברי כנסת - כך עולה מנוסח ההצעה שהגישו השניים בימים האחרונים.

בנוסף, לפי ההצעה, נשיא המדינה יהיה רשאי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה רק על אחד משתי ראשי המפלגות הגדולות בכנסת שישיג את מרבית הממליצים עליו. כמו כן, ההצעה קובעת כי הכנסת לא תתפזר אם לא אישרה תקציב מדינה בתוך שלושה חודשים מתחילת שנת הכספים או עד היום ה-145 לכהונתה של הממשלה החדשה, בדומה למצב היום.

השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מטרתה "לתקן את הלקונה הקיימת ושואפת להביא ליציבות שלטונית בכך שתיצור ודאות הן בהליך הדמוקרטי והן בהטלת התפקיד להרכבת הממשלה, באופן שיבטיח כי רצון הציבור יבוא לידי ביטוי בצורה המיטבית, ובכך שתבטיח אורך חיים מינימלי של שנה לכנסת. כך, לא ייווצר מצב בו הכנסת תתפזר לעיתים תכופות והמדינה לא תיקלע למשברים פוליטיים ולחוסר יציבות כפי שקרה בעת האחרונה. תיקון זה ייעל את הליך הרכבת הממשלה, יגביר את אמון הציבור בהליך הבחירות ויסייע במימוש רצון הבוחרים באופן המיטבי".

השינוי של רביבו ואמסלם נועד למנוע מצב שבו יו"ר מפלגה קטנה יעמוד בראשות הממשלה, בדומה לממשלה שהקים יו"ר ימינה נפתלי בנט יחד עם יאיר לפיד. "דמוקרטיה אמורה לשקף את רצון העם, שהוא הריבון", הסבירו השניים. "בדמוקרטיה, המפלגה שזכתה במספר המושבים הרבים ביותר בפרלמנט, או השנייה בגודלה אמורה להיות הציר המרכזי להרכבת הממשלה. מתן המנדט לנציג מן המפלגות הקטנות יותר מהווה פגיעה ברצון הריבון.

"שלטון בלי גבולות"

במפלגת יש עתיד תקפו את המהלך ואמרו כי "אחרי שהם יהרסו את בג"ץ, מי ימנע מהם לחוקק חוקים שמקנים להם רוב בכנסת גם כשהם מאבדים אותו? הם רוצים שלטון בלי גבולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully