וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצי הלוי נכנס לתפקיד הרמטכ"ל: "נשמור על צה"ל חף מכל שיקול שאיננו הביטחון"

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 22:34

כוכבי נפרד מהתואר "החייל מספר 1", והלוי קיבל דרגת רב אלוף. שר הביטחון רמז לגורמים פוליטיים שמנסים להשפיע על הצבא, והצהיר כי יוודא "שלחצנים חיצוניים" ייעצרו אצלו. רה"מ הזכיר את איראן, ואמר: "הממשלה הנחתה להכין תוכנית פעולה מעשית להדוף את האיום לקיומינו"

בווידאו: שר הביטחון לרמטכ"ל: "אוודא שלחצים פוליטיים, משפטיים ואחרים - יעצרו אצלי"/לע"מ

הרמטכ"ל אביב כוכבי מסיים היום (שני) את תפקידו באופן רשמי, ובמקומו נכנס הרצי הלוי, שהפך לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. היום, המוקדש לחילופי הרמטכ"לים, התחיל בשעה 9:45 בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהעניק תשורה לכוכבי. סמוך לשעה 10:00 נכנסו ראש הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"לים לאוהל הטקס, שם הוענקה דרגת רב אלוף להלוי והבכירים נושאים דברים.

הלוי אמר אחרי כניסתו לתפקיד כי "ב-75 שנות עצמאותנו הפכנו ממדינה מוקפת אויבים למדינה המכתרת את אויביה בכוחה וביכולותיה המתקדמות, אך סביבנו עוד מתפתחים איומים רבים ושונים.
מבעיית איראן, שלישראל אחריות מכרעת בהערכות לפתרונה, דרך גבול הצפון ורצועת עזה, ועד האתגרים ביהודה ושומרון. תשובתנו לאיומים היא ביתרוננו הביטחוני, בהרתעה, ביכולות המתקדמות ובכשירות הגבוהה. ידעו אויבנו: את מה שאנו אומרים אנו יודעים גם לעשות, ואנו נכונים לעשות עוד
הרבה מעבר למה שאנו אומרים".

"הרמטכ"ל ה-32 של צה"ל יצא, קרוב לוודאי, בשבוע שעבר לקורס הקצינים. איננו יודעים מי הוא, אבל חובתנו כמפקדים להציב בתחילת הדרך את הטובים ביותר. בלעדיהם יקשה לתקן את מה שלא יושג מלכתחילה", המשיך הלוי. "אנשים ערכיים, נבונים ואמיצים. איננו יודעים מי הם הוריו, אך אנו יודעים כי הוא יוכל לבוא מכל חלקי החברה הישראלית. ייחודו של צה"ל בכך שהיה - ועודנו - פסיפס של החברה הישראלית".

משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23 הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה

ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23 הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23 הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי/ראובן קסטרו

הלוי פנה לכל החיילים בצה"ל ואמר: "אתם המרכיב המיוחד ביותר בארגון הנפלא הזה. איתכם נמשיך לבנות ולהשתנות. נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה - מקור כוחנו. נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון".

כוכבי אמר בפרידתו מהצבא: "אני נפרד מצה"ל שאותו אני כל כך אוהב, מצדיע לכולכם ומודה על הזכות לפקד על צבא עם עוצמה שמעולם בכל ההיסטוריה לא היה לעם היהודי, ולפקד כנראה, על הארגון המיוחד ביותר בעולם - צבא העם, המגן על העם, שמגלם את הטוב שבעם. זהו טוב הנובע גם מהעובדה שצה"ל מאחד את העם. משרתים בצה"ל אנשים בעלי דעות ואמונות שונות שמוכיחים יום יום שלצד שונות אפשר לקיים אחדות וחברות. דווקא בימים אלו של קיטוב ומחלוקת, השירות הצבאי המשותף של כל גווני החברה, מזכיר לנו שאנו עם אחד, עם מטרה אחת ועם עתיד משותף אחד".

ראש הממשלה אמר בפתח הטקס כי "גם היום ממשלת ישראל מזהה את הסכנה, ומנחה את צה"ל לגבש תוכנית פעולה מעשית להדוף את האיום לקיומינו. איראן, אותה הזכרתי קודם לכן, אחראית ל-90% מן הבעיות של המזרח התיכון. התוקפנות של המשטר הקנאי בטהראן מערערת שוב ושוב את היציבות באזורנו. משטר זה מאיים להשמיד אותנו, ולפגוע במדינות נוספות שנושאות עיניים לכיווננו. כמי שיש לו את הזכות להנהיג את המדינה החזקה שלנו, ואת העם הנפלא שלנו, אני אומר כאן בצורה ברורה: לא נחכה שחרב חדה תונח על צווארנו".

"צה"ל, יחד עם המוסד, יחד עם השב''כ, יעשו כל שיידרש להשיב מלחמה שערה לצוררינו", הוסיף ראש הממשלה." ביודענו את המחיר הנורא של השכול, לא ניגרר וגם לא ניגררנו למלחמות מיותרות. השמירה על חיי אדם היא בנפשנו. אבל ביום פקודה ניאבק על הנחוץ והחיוני".

הרצי הלוי ורעייתו בכותל. 16 בינואר 2023. חיים גולדברג, כיכר השבת
הרצי הלוי ורעייתו בכותל. 16 בינואר 2023/כיכר השבת, חיים גולדברג
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23, רעייתו של הרצי הלוי הרמטכ"ל הנכנס ברחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
רעייתו של הרצי הלוי הרמטכ"ל הנכנס ברחבת בניין המטכ"ל הקריה/ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23 , רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
"אוודא שלחצים חיצוניים נעצרים אצלי". גלנט/ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי יחד עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
"אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו". הרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי/ראובן קסטרו

שר הביטחון הזהיר בדבריו כי "אויבים קרובים אינם שוקטים על השמרים - פוטנציאל ההידרדרות בלבנון ובעזה קיים כל העת, וגם אפשרות להסלמה ביהודה ובשומרון חייבת להילקח בחשבון. כל אלו מחדדים עובדה ברורה: תפקיד הרמטכ''ל היה ועודנו עמוד תווך מרכזי במאמץ להגנת המדינה ולהבטחת ריבונותה".

"בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד. לכל חייל וקצין - מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, בכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה", המשיך גלנט. מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. בתוך כך, אוודא כי לחצים חיצוניים - פוליטיים, משפטיים ואחרים - נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל".

לאחר מכן ביקרו כוכבי והלוי בהיכל הזיכרון ההמלכתי בהר הרצל, ולאחר מכן יגיעו לכותל המערבי, ומשם עברו לקבלת פנים בבית הנשיא. ובסיומה נסעו לקריה שבתל אביב לטקס משמר כבוד לרמטכ"ל החדש. בשעה 15:15 תיערך הרמת כוסית לפרידה מכוכבי, שבסיומה ייערך גם לו משמר כבוד, והוא ייפרד מתואר "החייל מספר 1".

הנשיא יצחק הרצוג אמר בקבלת הפנים "צה"ל הוא מחוץ לוויכוח הפוליטי. צה"ל הוא חיוני למדינת ישראל, צה"ל הוא הבסיס לביטחון ישראל. זאת הזדמנות לבוא ולהזכיר לציבור כולו שמעבר לכל ויכוח שבתוכנו בסוף יש לנו אויבים שמבקשים את רעתנו ועלינו להיות נכונים ומוכנים לכל עימות ולכל אתגר בכל מקום ובכל עת".

משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23: אביב כוכבי והרצי הלוי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי והרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי/ראובן קסטרו

הלוחם הנועז שהפך לרמטכ"ל: מי אתה הרצי הלוי?

הלוי התגייס לצה"ל ב-1985 ולאחר שירות בגרעין נח"ל בקיבוץ התנדב לחטיבת הצנחנים ושירת בגדוד הנח"ל המוצנח. הוא התקדם בחטיבה עד לתפקיד מפקד פלוגת הנ"ט, עליה פיקד בלחימה בדרום לבנון. הלוי מתגורר בכפר האורנים שסמוך למודיעין, נשוי לשרון ואב לארבעה. הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני בניהול משאבים לאומיים מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.

ניסיונו המבצעי ברצועת הביטחון הקנה לו שם של מפקד קר רוח ואמיץ, מה שגרם למפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, דורון אביטל, לשלב אותו כמ"פ הכשרות ביחידה. לאחר מכן, עבר הלוי להוביל מבצעים מורכבים בעומק שטח האויב. הוא המשיך להשתלב במערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין.

באופן חריג יחסית לקצין שגדל מחוץ ליחידה, הגיע הלוי עד לתפקיד סגן מפקד סיירת מטכ"ל. הוא השתתף בכמה מהמבצעים המוכרים ביותר של הסיירת, בהם החילוץ הכושל של החייל החטוף נחשון וקסמן ומבצע החטיפה של מוסטפא דיראני, שנועד לסייע באיתור מידע על הנווט השבוי רון ארד. בראשית האינתיפאדה השנייה מינה אותו הרמטכ"ל דאז שאול מופז למפקד סיירת מטכ"ל, העלה אותו לדרגת סא"ל, והטיל עליו מבצעים מורכבים בלב קני הטרור הפלסטיני.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ייפרד מהתואר "החייל מספר 1". כוכבי/ראובן קסטרו
איציק סעידיאן בטקס משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
איציק סעידיאן בטקס משמר הכבוד/ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23: אביב כוכבי והרצי הלוי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי והרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, משמר הכבוד/ראובן קסטרו
משמר כבוד לרמטכ"ל ה-23: אביב כוכבי והרצי הלוי, רחבת בניין המטכ"ל הקריה, 16 בינואר 2023. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי והרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי/ראובן קסטרו

מאוחר יותר, הלוי קיבל את דרגת אלוף המשנה מהרמטכ"ל דאז משה יעלון, ונשלח ללימודים בארצות הברית. ב-2005 חזר ללחימה ומונה לפקד על חטיבת מנשה, שחייבה פעילות קבועה נגד קני טרור במחנה הפליטים בג'נין. אז, בחדרי חדרים, התנגד לעסקת שחרור המחבלים בתמורה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

ב-2007 מונה למח"ט הצנחנים וכעבור שנה הוביל את החטיבה האדומה במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. ב-2009 מונה לראש חטיבת ההפעלה, וכאחד שהכיר היטב את סיירת מטכ"ל ואת מערך המ"מ, הייתה לו תרומה משמעותית בסנכרון היחידות והמאמץ המטכ"לי בסיכול טרור ובתחילתה של המערכה שבין המלחמות, בעיקר נגד איראן, חיזבאללה וחמאס במזרח התיכון.

בשנת 2011 מונה למפקד עוצבת הגליל, וכעבור שלוש שנים מונה למפקד פו"ם, חרף דרישותיו של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שביקש למנותו למזכירו הצבאי. בשנת 2014, אחרי מבצע צוק איתן, מונה לראש אגף המודיעין. בשנת 2018 מונה למפקד פיקוד הדרום ולפני כשנה מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל.

האלוף הלוי הוא לא דמות מוחצנת במטה הכללי. הוא נחשב לאדם שקט אומנם, אך בו זמנית דעתן, ואחד שיודע לעמוד על שלו. את מהלכיו לעתים מתבל בציניות אך גם בשנינויות. בצבא הוא מוגדר כמערכתי, אחד שאין לו אויבים, אבל גם לא שייך ל"קליקה" מסוימת. בצמרת צה"ל סבורים כי הלוי צפוי להמשיך בקו של קודמו בתפקיד אביב כוכבי, בין היתר באופן שמעדיף תקיפות אוויריות מתמרון יבשתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully