וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת תנים? בתוך שבוע - 4 תושבי הצפון ננשכו

עודכן לאחרונה: 13.1.2023 / 20:00

ב-48 שעות האחרונות, הותקפו שתי נשים על ידי תנים באזור הצפון. תופעה זו מתחילה להתרחב לאחר שבשבוע שעבר תן שנשך גבר ואישה בקיבוץ שניר התגלה בהמשך כחולה כלבת והשניים נאלצו לעבור חיסונים כנגד המחלה. מדובר במקרה שלישי באותו קיבוץ, בתוך שבוע בלבד

בווידאו: תיעוד של תן תוקף אדם באזור נהריה/מצלמות אבטחה

ב-48 שעות האחרונות, הותקפו שתי נשים על ידי תנים באזור הצפון. תופעה זו מתחילה להתרחב לאחר שבתוך שבוע - הותקפו ארבעה בני אדם שונים. בשבוע שעבר תן שנשך גבר ואישה בקיבוץ שניר התגלה בהמשך כחולה כלבת והשניים נאלצו לעבור חיסונים כנגד המחלה.

תן תקף היום (שישי) אישה בקיבוץ שניר שנמצא בגליל העליון. זאת לאחר שבשבוע שעבר ננשכו שני תושבים באותו הקיבוץ והוטל שם סגר זמני עד שהתן אותר ונורה. אתמול, במקרה דומה נוסף - תן נשך אישה בקיבוץ שלוחות בעמק בית שאן. בשני המקרים האחרונים הנשים ננשכו ונפצעו קל, החיות נלכדו ונשלחו לבדיקות מעבדה, שם יאמתו את ההנחה כי הם נגועים בכלבת.

תן בפארק הירקון, 17 באוגוסט 2019. פלאש 90, פלאש 90
בתוך שבוע - מקרה שלישי של נשיכה בקיבוץ שניר. תן בפארק הירקון ב-2019/פלאש 90, פלאש 90

השניים שננשכו בשבוע שעבר בקיבוץ שניר פונו לבית החולים זיו בצפת וקיבלו טיפול רפואי וחיסון נגד כלבת. לאחר מספר שעות של שוטטות ביישוב, נורה התן ונשלח לבדיקה שם אושר כי היה נגוע בכלבת. האישה בת ה-60, יצאה לחניית ביתה והופתעה כשהתנפל עליה תן בוגר וגדול ונשך אותה ברגלה. לאחר שהצליחה להשתחרר ממנו דיווחה על המקרה. כעבור שעתיים, התן תקף גבר בן 40 שצעד סמוך לגדר המערכת של היישוב. בעקבות מקרה התקיפה השני, הגיע למקום רכז הביטחון של שניר והצליח לירות בתן.

מיכל להב, מנהלת הקהילה בשניר, אמרה בשישי שעבר כי לאחר שני המקרים פורסמה הודעה ובה התבקשו הורי הילדים שלא לשלוח אותם לבתי הילדים מחשש לתקיפה של התן. "זה היה עלול להיגמר רע מאוד. ילד לא היה מצליח להשתחרר בקלות מתקיפה כזאת והיה יכול להיפגע בפלג גופו העליון ואף להיפצע באופן חמור יותר", אמרה.

עוד בוואלה!

דיפלומטיית הכלבת: מירדן והרשות הפלסטינית? כך מתפשטת המחלה ליישובי ישראל

לכתבה המלאה
תן בפארק הירקון, 17 באוגוסט 2019. פלאש 90, פלאש 90
"נראה שהם לא חוששים מקרבת בני אדם ולעיתים מסתובבים בקבוצות". תן מטייל בפארק הירקון ב-2019/פלאש 90, פלאש 90

בהמשך הוסיפה להב כי שוטטות תנים בתוך הקיבוץ כבר הפך לדבר שבשגרה. "נראה שהם לא חוששים מקרבת בני אדם ולעיתים מסתובבים בקבוצות של עד חמישה. המקרה היום מעורר חששות, בעיקר מפני תקיפה דומה של ילד. זהו אירוע חריג ומאוד מלחיץ. הסיטואציה לא נעימה וזו ממש טראומה".

שבוע שעבר נמצא תן נגוע בכלבת בכפר רג'ר. בשנה שחלפה היו 29 מקרים. כלל המקרים נמצאו בצפון הארץ, מאזור הגלבוע - עמק המעיינות עד הגליל והגולן. יש לציין שברישומי השירותים הוטרינריים של משרד החקלאות מקרה כלבת ייכנס לרשימה רק לאחר שהחיה החשודה במחלה הקטלנית נתפסה, נשלחה לבדיקה במעבדת הכלבת של המכון הוטרינרי, והבדיקה העלתה כי אכן היתה נגועה.

בחודשים האחרונים חלה עליה משמעותית במספר בעלי החיים הנגועים בכלבת באזור הצפון. יש לציין כי זוהי מחלה נוירולוגית קטלנית עם שיעור תמותה של 100% גם לאדם וגם לבעלי חיים. הנגיף מועבר לאנשים באמצעות נשיכה, שריטה, ליקוק ריריות או עור פצוע. הוא פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה.

את המחלה ניתן למנוע בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות סדרת זריקות חיסון הניתנות לאחר חשיפה לנגיף ומגינות מפני התפתחות הכלבת. הפעם האחרונה בה מתה אישה בישראל מהנגיף הקטלני הייתה בשנת 2002. לפני כן, בשנת 1997 מתו בישראל שלושה בני אדם מכלבת, בהם גם חייל.

מה עושים במקרה של נשיכה?

לפי ההנחיות למניעת כלבת בבני אדם יש להימנע ממגע עם בעלי חיים. חשוב לציין שבעל חיים מחוסן נגד כלבת יכול לחלות ולהדביק בכלבת. בנוסף, אין לאסוף בעלי חיים ולהשאיר ילדים עם בעל חיים ללא השגחה ויש להזהירם מפני מגע עם בעל חיים זר.

במקרה של מגע, יש לאתר ולזהות את החיה על מנת שיהיה ניתן להכניסו להסגר במקרה הצורך, מומלץ לצלם את בעל החיים. במידה ומדובר בחיה ביתית - נדרש לאתר את פרטי הבעלים. משרד הבריאות מבהיר כי בכל במקרה שאדם ננשך, נשרט או בא במגע עם בעל חיים - יש לשטוף ביסודיות ובאופן מיידי את אזור הפגיעה במים זורמים וסבון, לחטא בחומרי חיטוי ולפנות בדחיפות ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו, לשם שקילת הצורך למתן טיפול מונע נגד כלבת.

מספר המקרים בשנים האחרונות:

  • 2007 - 15
  • 2008 - 12
  • 2009 - 58
  • 2010 - 54
  • 2011 - 32
  • 2012 - 24
  • 2013 - 29
  • 2014 - 14
  • 2015 - 27
  • 2016 - 29
  • 2017 - 74
  • 2018 - 60
  • 2019 - 17
  • 2020 - 45
  • 2021 - 40
  • 2022 - 29

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully