וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטיית הכלבת: מירדן והרשות הפלסטינית? כך מתפשטת המחלה ליישובי ישראל

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 10:43

עם הופעת יותר ויותר מקרי כלבת באזור עמק המעיינות והגלבוע, התגלה כי בשנה האחרונה ירדן לא אישרה פיזור פיתיונות בשטחה. אותם הפתיונות, שמושכים שועלים ותנים, הם הפיתרון האפקטיבי היחידי למחלה חשוכת המרפא

בווידאו: כלבים ותן חוצים את הגבול ללבנון/צילום: ד"ר רועי דוידסון, עריכה: עמית שמחה

בעקבות הופעת מקרה כלבת תשיעי באיזור עמק המעיינות והגלבוע - התברר כי בשנה האחרונה לא פוזרו פתיונות עם חיסון נגד כלבת בצד המזרחי של הירדן, שטח מדינת ירדן. במשרד החקלאות הגיבו היום (שלישי) לשאלת וואלה, ולדבריהם פיזור פיתיונות בשטח ירדן תלוי באישור הצבא הירדני, שלא התקבל בשנה החולפת.

פרויקט החיסון נגד כלבת הוא המרכיב המרכזי במאבק נגד התפשטות המחלה בישראל. את הפרוייקט הזה מיישמים רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות. מדובר בחיסון שמיועד לשועלים ותנים, שניתן באמצעות פיזור פתיונות שמכילים את החומר המחסן. הפיתיונות מושלכים מכלי טייס קלים והם נראים כקופסאות גפרורים קטנות בצבע חום, בעלות ריח המושך את השועלים והתנים. כשבעל החיים נוגס בהם, הוא מנקב שקית שבה נמצא החומר המחסן, וכך נכנס החומר לפיו וגורם להתחסנותו. גודל הפיתיון מותאם לגודל וצורת הלסת, ומאפשר וודאות גבוהה במיוחד שכשהוא ייאכל, בעל החיים יחוסן.

תן בפארק הירקון, 17 באוגוסט 2019. פלאש 90, פלאש 90
הפיתיונות מושלכים מכלי טייס קלים, החיות נוגסות בהם ומתחסנות. תן/פלאש 90, פלאש 90

בנוסף לפיזור הפתיונות בשטחי ישראל, הרשות והגדה המערבית, היתה הסכמה בין ישראל וירדן כי ניתן יהיה לפזר את הפתיונות גם בשטח מדינת ירדן, סמוך לגבול עם ישראל. ב-2017, אחרי המשבר המדיני בין ישראל וירדן, בעקבות תקרית המאבטח בשגרירות ישראל, לא אישרו הירדנים את קיום המבצע.

בשנה זו היתה התפרצות כלבת באיזור המזרחי של עמק יזרעאל. יתרה מזאת,התרחשו כמה מקרים בהם תנים נגועים בכלבת נשכו בני אדם: ילדה ננשכה בתוך ביתה בבית שאן ומטיילים ננשכו ליד עין חרוד.

בשבוע שעבר, התגלה מקרה נוסף של כלבת בתן שנלכד בקיבוץ חפציבה, ומחקירת המקרה נמצא כי מקור המחלה הוא בשטח ירדן. יחד עם זאת גובר גם החשש לחדירת מקרי כלבת משטחי הרשות הפלסטינית . זאת, לאחר שלפני שלושה שבועות התגלה מקרה כלבת במושב מלאה שבחבל תענך, הצמוד לשטחי הרשות.

לשאלת וואלה אמרו במשרד החקלאות כי שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית לצמצום התפשטות המחלה מוגבל. על הקושי של הרשות הפלסטינית להתמודד עם הכלבת ניתן ללמוד מהבקשה שהפנה ראש עירית חברון לתושבי העיר בחודש שעבר, להרוג כלבים. הוא אף הציע תשלום של 20 שקלים עבור כל פגר של כלב שהומת. תופעה דומה היתה בירדן לפני חמש שנים, אחרי שילדה מתה ממחלת הכלבת בעקבות נשיכה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תן חוצה את גבול ירדן ישראל. אופיר בן-חמו, מערכת וואלה! NEWS
תן חוצה את גבול ירדן ישראל/מערכת וואלה! NEWS, אופיר בן-חמו

במשרד החקלאות אמרו כי "ראוי לציין שמתקיים פיזור אווירי מדי שנה מעל שטחי הרשות הפלסטינית". עוד נמסר כי "משרד החקלאות ממשיך לפעול לצמצום התפשטות מחלת הכלבת. בימים האחרונים אובחן באזור העמקים תן נגוע בכלבת, שמקורו בירדן ככל הנראה. במסגרת זו ולאור ההתפרצות הנוכחית, בוצעו שני פיזורים אינטנסיביים של פיתיונות לחיסון אוראלי מהקרקע בקיץ ובסתיו, וכן פיזור אווירי באזור עמק המעיינות בסוף השבוע האחרון. בסך הכול, בוצעו שלושה סבבי פיזורים בארבעת החודשים האחרונים".

מקרי הכלבת האחרונים באיזור העמקים מצביעים על מגמה מדאיגה: בכל השנה שעברה, שנת 2021, באיזור זה היה מקרה כלבת אחד בלבד, שאר המקרים היו ברמת הגולן, בגליל העליון ובגליל המערבי. כלומר, רוב מקרי הכלבת הגיעו ככל הנראה מסוריה. לעומת זאת, מתחילת השנה הנוכחית היו סך הכל 29 מקרי כלבת, כולם בצפון. מה שמראה שרוב מקרי הגלבת מגיעים מירדן או משטחי הרשות.

כוחות צה"ל בגבול לבנון 10 ביוני 2021. דובר צה"ל
"אובחן באזור העמקים תן נגוע בכלבת, שמקורו כנראה בירדן", גבול ירדן/דובר צה"ל

הכלבת הינה מחלה חשוכת מרפא ונגרמת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי. נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות סידרת זריקות חיסון שניתנות לאחר חשיפה לנגיף ומגנות מפני התפתחותה של המחלה.
שנת 2002 היתה הפעם האחרונה שמתה בישראל אשה מכלבת. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל 3 בני אדם מכלבת, בהם חייל.

מרבית המקרים מתגלים סמוך לאזורי הגבול. מדינת ישראל מוקפת במדינות, שבהן המחלה אינה זוכה לטיפול ומניעה מצד השלטונות, הן במסגרת חיות הבית והן במסגרת חיות הבר. מקור התפרצות המחלה נובע מחדירות מתמידות של נגיף הכלבת על ידי חיות בר מהמדינות השכנות- לבנון, סוריה וירדן וכן מהרשות הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully