וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

934 חשודים בסחר בבעלי חיים נעצרו במבצע בינלאומי חסר תקדים

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 12:17

צעיר ששב מהונגריה לישראל נשא בתיקו בעלי חיים בניגוד לחוק, והעיד על התרחבות תופעת ההברחות בעולם. במבצע בינלאומי שבו השתתפו 125 מדינות סוכלו הברחות של אלפי בעלי חיים, וסחר באיברים. "קונים תמימים בחנויות חיות לא מודעים שיש בעלי חיים שנמכרים באופן לא חוקי"

בווידאו: לטאות ונחשים/משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ניסיון להברחת בעלי חיים לשטחה של מדינת ישראל סוכל לפני כמה ימים על ידי בודקי בית מכס אולם הנוסעים בנתב"ג ופקחי משרד החקלאות. כך, בתיקו של צעיר ששב מהונגריה נמצאו שלוש לטאות ושני נחשים שהוסתרו בתוך גרביים, קופסת פלסטיק, שקיות ונייר כסף. הכנסת בעלי חיים לישראל ללא רישיון והיתר כדין נחשבת עבירה, מאחר והדבר עלול לפגוע בבריאות הציבור, לחדירת גורמי מחלה מסוכנים ארצה, לפגיעה בטבע ושלרוב גם כרוכה בצער בעלי חיים. על כן, נגד המבריח נפתחו הליכים משפטיים והזוחלים יוחזרו למדינת המוצא.

תופעת הסחר הבלתי חוקי בבעלי חיים וצמחים הולכת וגדלה ברחבי העולם והיא משפיעה באופן ישיר על תחום שמירת הטבע. רק לאחרונה הסתיים מבצע בינלאומי למניעת התופעה בהובלת האינטרפול וארגון המכס העולמי (WCO). במבצע השתתפו ארגוני שמירת טבע מ-125 מדינות, בהם גם רשות הטבע והגנים מישראל. כמו כן השתתפו במבצע גם משרד החקלאות ומשמר הגבול.

המבצע הבינלאומי, נקרא "רעם 2022", ובמהלכו נתפסו ברחבי העולם הברחות של 119 חתולים, 136 קופים, 750 ציפורים, 1,190 צבים, תשעה פנגולינים ועוד. גם סחר בחלקים או איברים של בעלי חיים נכלל בשוק העצום הזה ובמהלך המבצע נתפסו 516 שנהבים במשקל 780 ק"ג, חצי טון חלקי זוחלים ועוד שלל חלקי בעלי חיים. במהלך המבצע נעצרו או עוכבו לחקירה 934 חשודים ברחבי העולם.

תפיסת הברחת לטאות ונחשים. משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אתר רשמי
תופעת הסחר הבלתי חוקי בבעלי חיים וצמחים הולכת וגדלה ברחבי העולם. תיעוד מהתפיסה בנתב"ג/אתר רשמי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מזכ"ל האינטרפול, יורגן שטוק, צוטט באתר הארגון כי "המבצע היה חשוב לביטחון העולמי מכיוון שסחר בצמחים ובחיות בר הם לא רק נושאים של שימור - אנשים נהרגים, פרנסות נהרסות, מחלות מופצות, ממשלות נחלשות וכלכלות שלמות נהרסות. הסיבה לכך היא שהרווחים הכספיים האדירים מושכים אירגונים חמושים של טרור ושל פשע מאורגן, שמשמנים את גלגלי הפשע".

בן רוזנברג, מנהל האגף להגנה על החי והצומח בחטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים אמר כי "מטרת המבצע הייתה יצירת שיתופי פעולה בין מדינות לאיתור ואכיפה של סחר לא חוקי בבעלי חיים וצמחים ובכלל זה גם הברחות. למבצע זה יש חשיבות רבה ומעבר למטרה המיידית של תפיסת ההברחות, ישנה גם מטרה של הגברת מודעות בינלאומית לפגיעה וסחר בבעלי חיים".

רוזנברג ציין כי "אחד היתרונות של מבצע כזה הוא יצירת קשרים בינלאומיים עם גופים מקבילים דבר שמאפשר לנו אכיפה טובה יותר ומניעת ניסיונות כאלה ככל שניתן, למשל, אירוע שבו נתפסו ישראלים על ידי רשויות האכיפה המקומיות, עם תוכים שנקנו באירופה והיו מיועדים להברחה וסחר בישראל".

עוד הסביר רוזנברג כי "ככלל מקומן של חיות הבר הינו בטבע ועל כן רשות הטבע והגנים אוסרת אחזקה וגידול של מיני חיות בר מוגנות מקומיות. עם זאת, כאשר מבקשים לייבא ולגדל מינים לא מקומיים הנפוצים בסחר הבינלאומי, הבקשה נבחנת על ידי אנשי המקצוע ברשות הטבע והגנים בהתאם לארבעה עקרונות".

4 העקרונות לייבוא בעלי חיים לישראל

  • "העיקרון הראשון הוא, שמירת טבע מקומית ולכן, כל מין שרוצים לייבא לישראל חייב לעבור הערכת סיכון בכדי לוודא שלא יהפוך כאן למין פולש. מינים פולשים מהווים פגיעה משמעותית בטבע. הם עלולים לדחוק ולפגוע במינים מקומיים, מהווים מטרד ולרוב יוצרים נזקים משמעותיים לחקלאות".
  • "העיקרון השני הוא שמירת טבע עולמית. בהתאם לאמנת CITES, האמנה להסדרת הסחר בערכי טבע, אנו לא מאפשרים הכנסה של מינים שאוכלוסיותיהן נמצאות בסיכון בארצות המוצא".
  • "העיקרון השלישי הוא שלא מאפשרים כניסה של מינים מסוכנים שעלולים לגרום פגיעה באדם, כמו לדוגמה נחשים ארסיים או מינים טורפים".
  • "העיקרון הרביעי הוא שלא מתירים סחר ואחזקה של מינים שנדרש ידע מיוחד או קיימת מורכבות באחזקה שלהם, דבר שעלול להוביל לפגיעה קשה ברווחתם ואף צער בעלי חיים, כמו קופים למיניהם".
תפיסת הברחת לטאות ונחשים. משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אתר רשמי
כל מין שרוצים לייבא לישראל חייב לעבור הערכת סיכון בכדי לוודא שלא יהפוך למין פולש" תיעוד מהתפיסה בנתב"ג/אתר רשמי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

"למרבה הצער מבריחים לישראל לא מעט בעלי חיים ויש בהם סחר נרחב. מה שאנחנו תופסים הוא חלק קטן מכל ההברחות. ההיקפים שאנו מדברים עליהם גדולים ולנו יש צוות מצומצם שחולש על התחום, אבל אנחנו מנסים למקסם את היכולות במגוון אמצעים", המשיך רוזנברג. "נתפס לאחרונה בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות ניסיון הברחה של טריגוני מים מתוקים. זהו מין ארסי ומסוכן שחי באמזונס, שרק לאחרונה ממשלת ברזיל ביקשה להעלות את רמת השמירה והדירוג שלו, כדי להגביל ולנטר את הסחר".

עוד סיפר מנהל האגף להגנה על החי והצומח בחטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים כי "בתפיסה שהתבצעה בגבול עם ירדן התגלה אדם שניסה להבריח שישה-שבעה פרטים בתוך שקית. רובם מתו, שניים שרדו. צריך להבין שמכירה של פרט כזה יכולה להגיע גם לאלפי שקלים. מעבר לעבירה של שמירת טבע על כל נגזרותיה יש פה גם עברות נוספות על חוקים אחרים, עברות כלכליות והלבנת הון, צער בעלי חיים, סכנת הכנסת טפילים ומחלות ועוד".

תפיסת הברחת לטאות ונחשים. משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אתר רשמי
"למדנו על בשרנו את החשיבות של מניעת התפשטות מחלות מבעלי חיים לבני אדם". תיעוד מהתפיסה בנתב"ג/אתר רשמי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

רוזנברג סיכם את דבריו והוסיף כי רשות הטבע והגנים עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החקלאות, מג"ב, המכס והמשרד להגנת הסביבה. "אנחנו נעזרים כל הזמן במודיעין ובאמצעים טכנולוגים, מבצעים פעולות אכיפה וגם הסברה", סיפר. "הרבה מאוד קונים תמימים בחנויות לחיות המחמד לא מודעים לכך שיש בעלי חיים שנמכרים באופן בלתי חוקי".

ד"ר תמיר גשן, מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות, אמר כי "בשנים האחרונות למדנו על בשרנו את החשיבות של מניעת התפשטות מחלות מבעלי חיים לבני אדם. חובתנו בשירותים הווטרינריים לוודא כי ייבוא בעלי החיים נעשה כדין, ואינו מהווה סכנה לבריאות הציבור, כמו כן לבעלי חיים בארץ תוך שמירה על רווחתם בהובלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully