וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הרפורמה של לוין: "האם ישראל לא הייתה דמוקרטיה לפני המהפכה החוקתית?"

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 14:12

רה"מ הביע תמיכה בתוכנית של שר המשפטים לשינוי מערכת המשפט, וטען כי היא "תחזיר את האיזון בין שלוש הרשויות", בעוד הכנסת שנייה לבית המשפט. "הטענה שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה - משוללת כל יסוד"

בווידאו: נתניהו: הטענה שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה - משוללת כל יסוד/רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הבוקר (ראשון) תמיכה ברפורמה במערכת המשפט שמבקש להעביר שר המשפטים יריב לוין. "התוכנית תחזיר את האיזון בין שלוש הרשויות", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "הטענה שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה - משוללת כל יסוד. האם ישראל שלפני המהפכה החוקתית לא הייתה דמוקרטיה?", תהה ראש הממשלה.

"האמת היא שהאיזון בין הרשויות במערכת השלטונית הופר בשני העשורים האחרונים, וביתר שאת בשנים האחרונות. זוהי תופעה חריגה שאין דומה לה בשום דמוקרטיה בעולם - לא בארצות הברית, לא במערב אירופה ולא בישראל ב-50 שנותיה הראשונות", המשיך נתניהו. "הניסיון להשיב את האיזון הנכון בין הרשויות אינו הרס הדמוקרטיה אלא חיזוקה. לכן אין ספק שצריך לעשות זאת באחריות ושיקול דעת - וכך נעשה".

נתניהו התייחס גם להצעתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להקים ועדה משותפת, שתביא רפורמה במערכת המשפט בהסכמה רחבה. לדברי נתניהו, "שמעתי על ההצעה, לא זכור לי ששמעתי הצעה דומה להקים ועדה כזאת מממשלת המעבר היוצאת, כשהיא חתמה על הסכם הכניעה למסירת שטחים ונכסים כלכליים של מדינת ישראל לחיזבאללה. היא אפילו לא טרחה להביא את ההצעה לדיון בכנסת, כמתחייב בחוק - אנחנו ננהג אחרת".

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
"התוכנית תחזיר את האיזון בין שלוש הרשויות". נתניהו/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר הציג השר לוין הציג את הרפורמה שהוא מבקש להעביר במערכת המשפט. הצעדים שהוא מבקש לנקוט: שינוי הנציגים בוועדה לבחירת שופטים, העברת פסקת ההתגברות, ביטול "עילת הסבירות" ושינוי היחס כלפי היועצים המשפטיים. לטענת לוין, עיתוי הצגת הרפורמה אינו קשור לדיון בבג"ץ על מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

תחילה, לוין מבקש לשנות את השיטה לבחירת שופטים, בכך שיוציא מהוועדה את שני נציגי לשכת עורכי הדין ויחליפם בחברי כנסת. "לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים", טען שר המשפטים.

יריב לוין במהלך נואמו לאחר היבחרו ליו"ר הכנסת 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
מבקש לשנות את מערכת המשפט. יריב לוין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לוין הסביר כי הוא מעוניין להסדיר את פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לדבריו, תחוקק פסקת ההתגברות, ולפיה ברוב של 61 חברים, הכנסת תוכל לבטל פסילת חוק על ידי בית המשפט. "תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד", אמר לוין, והסביר שלצורך פסילת חוק תידרש הסכמה פה אחד של השופטים הדנים בו.

בנוסף, שר המשפטים מבקש לבטל את "עילת הסבירות" - אותה עילה שבגינה מבקשת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפסול את מינויו לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת", קבע השר.

לבסוף לוין מבקש לשנות את המדיניות כלפי היועצים המשפטיים, ולבטל את הקביעה כי עמדתם מחייבת את הדרג המדיני לפעול לפיה. "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, 'יועצים' ולא 'מחליטים'", אמר שר המשפטים. "כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully