וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע אחרי שנכנס לתפקידו, שר החינוך קיש מבטל את רפורמת הבגרויות: "לא יודע עוד מה יהיה"

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 18:07

לפי המתווה, תלמידי כיתה י' ייבחנו בשנה הבאה במתכונת הבגרויות של תקופת הקורונה, לאחר שכבר החלו ללמוד במסגרת הרפורמה שקידמה שאשא-ביטון. קיש הסביר שיש קשיים ביישומה, והצהיר שבחודשיים הקרובים תיבנה תוכנית חדשה. "בשנים האחרונות מחקו את הזהות היהודית, נתקן זאת"

בווידאו: החלו חילופי השרים במשרדי הממשלה/משרד החינוך

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) באופן רשמי כי רפורמת הבגרויות שקידמה קודמתו בתפקיד, יפעת שאשא-ביטון, מבוטלת. בהצהרה שנשא לאחר פגישה עם מנהלי המחוזות במשרד החינוך, טען כי החליט לפעול ככה משני טעמים, האחד מהם הוא "הקשיים ביישום רפורמת הבגרויות" במקצועות המח"ר - מורשת, חברה ורוח - והשני "פגיעה ביציבות ובחשיבות של מקצועות ההומניסטיקה".

בהתאם להחלטתו של קיש, תלמידי כיתות י' בשנת הלימודים הנוכחית יעברו ללמוד ולהבחן בדומה למתווה ההבחנות של תלמידי כיתות יא' השנה. זאת, לאחר שכבר החלו ללמוד השנה במסגרת רפורמת הבגרויות, שעתה מבוטלת.

המתווה בו יבחנו התלמידים בכיתה י' ואלך יכלול היבחנות חיצונית במקצוע הומניסטי אחד לפחות, ויתר מקצועות ההומניסטיקה בהיבחנות פנימית בבית הספר שלהם. מתווה זה חוזר למעשה למתווה שיושם בתקופת הקורונה, מבחינת מספר הבחינות, וללא ההקלות שניתנו אז. יחד עם זאת, העבודות והמטלות שתלמידי כיתה י' החלו לעשותן מתחילת השנה יילקחו בחשבון בציון הפנימי כדי שהמאמץ לא יירד לטימיון. כמו כן, התלמידים ימשיכו ללמוד ולהיבחן בהיבחנות חיצונית במקצועות: שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומקצועות ההגבר.

בתוך כך, קיש הנחה את צוותי המקצוע של המשרד להתכנס כדי לגבש חלופה חדשה למתווה ההיבחנות במקצועות ההומניים. המנכ"ל הנכנס יציג את המתווה החדש עד סוף חודש מרץ 2023.

שר החינוך יואב קיש. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
"ההחלטה היא שמשנים את מה שהיה". קיש בהצהרה, היום/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

"מקצועות ההומניסטיקה תנ"ך והיסטוריה מהווים חלק משמעותי בעיצוב דמותו האישית והלאומית של התלמיד, אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם", אמר קיש בהצהרה. "ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות. בימים אלה יתחילו דיונים של אנשי המקצוע במשרד לגיבוש חלופה חדשה שתוצא עם כל הגורמים הרלוונטיים ותוצג לציבור באופן מסודר".

"אני לא פוסל את הרעיון לצעוד קדימה, השאלה איך עושים את זה. ההחלטה היא שמשנים את מה שהיה", אמר על רקע החלטתו לבטל את רפורמת הבגרויות. "לא יודע מה יהיה, בטח לא המח"ר. את מחיר החדשנות שילמו במקצועות האלה".

קיש התייחס בדבריו גם לנושא "הזהות היהודית" במערכת החינוך. "אני מאמין בחשיבות חיזוק ובניית הזהות היהודית", אמר. "המתאר שראינו בשנים האחרונות הוא שמוחקים את הזהות היהודית. נעשה שינוי ותיקון".

עוד בוואלה!

אחרי הרפורמה בבגרויות של שאשא-ביטון: שר החינוך החדש הודיע שיבטל אותה

לכתבה המלאה
שר החינוך יואב קיש. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
"מחקו את הזהות היהודית, נתקן את זה". קיש בהצהרה, היום/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

שרת החינוך לשעבר, יפעת שאשא ביטון, מסרה בתגובה להצהרה של מחליפה: "ממשלת באנו להרוס! קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך והיום כבר הורס, מנתץ, מחריב. לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה D9 המצטיין.

"מערכת החינוך נמצאת על מסלול שיוציא אותה מהמשבר שהייתה בו בשנים האחרונות בזכות רפורמות מקצועיות שאנחנו ביצענו בתוכן הרפורמה להתחדשות הלמידה שחיזקה את המקצועות ההומניים. עכשיו קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור "שופוני"".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. 31 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
שאשא-ביטון/ראובן קסטרו

ההודעה על ביטול הרפורמה בטקס חילופי השרים שנערך בתחילת השבוע עוררה מחלוקת במערכת החינוך. אחריה, ראשי ועדות המקצועות ההומניים שלחו לקיש מכתב תמיכה במהלך, בעוד הנהגת ההורים הארצית ועשרות ראשי אגפי חינוך ברשויות המקומיות קראו לו לחזור בו מההצהרה.

בתגובה להצהרת קיש מהיום, בירך פורום מורי הרוח והחברה על המהלך ומסר: "פורום מורי מקצועות הרוח והחברה, בו חברים אלפי מורים מכל המגזרים, מברך את שר החינוך על הכרזתו בדבר ביטול רפורמת הבגרויות, רפורמה שעלולה הייתה לפגוע קשות בהשכלתם, חינוכם וגיבוש זהותם של כלל תלמידי ישראל.

"הפורום קורא לשר ולהנהלת המשרד לדאוג לכך שכבר בשנת הלימודים הנוכחית ייעצר הכאוס המתחולל בכיתות י' עקב הנחתת הרפורמה, ויקבעו לאלתר הסדרים שיאפשרו שיבה ללמידה סדירה במקצועות המח"ר כבר במחזור זה".

אחרי שדרשה מקיש לחזור בו מההצהרה על ביטול התוכנית, הנהגת ההורים הארצית השתתפה בישיבה במשרד החינוך היום, ואחריה הוציאה הודעה אוהדת. השינוי נובע גם מההחלטה להחזיר בשלב זה את הבגרויות למתווה הקורונה ולא לצורה שהייתה נהוגה קודם לכן. "שר החינוך קיבל את בקשתנו לעשות עבודת עומק בנושא רפורמת מקצועות ההומניסטיקה ולא לקבל החלטה שמחזירה את מערכת החינוך לאחור", מסר הארגון. "אנחנו נתגייס לוועדה שהוקמה לדייק את השינוי הנדרש במערכת החינוך כדי לתת מענה למידה והערכה שונים המתאימים למאה ה-21. הדבר החשוב ביותר הוא שלא חוזרים אחורה, אל המתווה ההיסטורי והלא רלוונטי של 11 בגרויות ופנינו קדימה".

  • עוד באותו נושא:
  • יואב קיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully