וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת כוננות בעקבות עליית בן גביר להר הבית: חשש מירי רקטות מרצועת עזה

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 6:49

לאחר אזהרות חמאס והג'יהאד האסלאמי, במערכת הביטחון נערכים לשיגורים לעבר ישראל. גורמי ביטחון טוענים שהמהלך של השר לביטחון לאומי לא שינה את הסטטוס-קוו. בעקבות האירוע, איחוד האמירויות וסין דרשו כינוס מועצת הביטחון של האו"ם בעניין

בווידאו: בן גביר עלה להר הבית: "לא נכנע לארגון טרור"/מערכת וואלה!

במערכת הביטחון העלו אתמול (שלישי) כוננות, בעקבות עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, והחשש משיגורי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. גורמי ביטחון הבהירו כי "חמאס והג'יהאד האסלאמי לא מציבים תנאים לישראל", והוסיפו: "המהלך לא שינה את הסטטוס-קוו במתחם". גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי בשיחה שקיימו השניים אתמול ביקש נתניהו מבן גביר לתאם מראש את העלייה שלו להר הבית עם כל גורמי הביטחון.

בעקבות האירוע ירדן והרשות הפלסטינית ניסו להביא לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם בעניין. פקיד ישראלי בכיר אמר כי הירדנים והפלסטינים ביקשו מאיחוד האמירויות הערביות שמייצגת את הליגה הערבית במועצת הביטחון לקדם דיון כזה, והאמירתים פנו לנשיאה התורנית של מועצת הביטחון יפן וביקשו לכנס דיון. לאחר שהלילה הצטרפה לבקשתם גם סין, הדיון יתקיים ככל הנראה מחר.

איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2021. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, מערכת וואלה!
יביא לפיצוץ? איתמר בן גביר אתמול בהר הבית/מערכת וואלה!, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מטעם חמאס נמסר כי "ביקור בן גביר הוא המשך התוקפנות של הכיבוש נגד המקומות הקדושים לאסלאם ומלחמתו נגד ירושלים". משרד החוץ הפלסטיני תקף: "ביקור בן גביר בהר הבית - פרובוקציה חסרת תקדים. נתניהו אחראי להשלכות על הסכסוך והאזור".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס אמר לוואלה! בעקבות הביקור הבית הלבן הבהיר לממשלת ישראל כי הוא מתנגד לכל צעד שעלול לפגוע בסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים. "שיהיה ברור - אנחנו מעוניינים לשמר את הסטטוס-קוו וכל פעולה שמונעת זאת אינה מקובלת. אמרנו זאת בצורה ברורה לממשלת ישראל", אמר ניידס.

כמו כן, דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמרה לוואלה! כי ממשל ביידן מצפה מראש הממשלה נתניהו לעמוד בהתחייבות הכתובה בהסכמים הקואליציוניים ולפיה לא תהיה פגיעה בסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. "אנחנו קוראים לראש הממשלה נתניהו לעמוד בהתחייבות הזו", היא אמרה. "כל מהלך חד צדדי שפוגע שפוגע בסטטוס קוו הינו בלתי מקובל".

בתדרוך היומי לכתבים אמר דובר משרד החוץ של ארה"ב נד פרייס כי "אנחנו מודאגים מאוד מהביקור של השר הישראלי בהר הבית. לביקור הזה יש פוטנציאל להגביר את המתיחות ולהביא לאלימות".

עוד בוואלה!

לפיד: "אסור שבן גביר יעלה להר הבית, ביבי חייב לעצור אותו"

לכתבה המלאה
טום ניידס. AP
מעוניינים לשמר את הסטטוס-קוו. טום ניידס/AP

הבוקר עלה בן גביר עלה להר הבית מלווה במאבטחים, אחרי שיחה שערך עמו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה לא ניסה למנוע ממנו לעלות לאתר. השר עלה להר הבית בתיאום עם שב"כ, המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלין דורון תורג'מן, והביקור הסתיים ללא אירועים חריגים.

"הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס. הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל", מסר בן גביר. מטעם לשכתו של השר נמסר כי בהערכת מצב סברו גורמי הביטחון כי "התקפלות מול האיומים תהווה פרס לטרור ומתן לגיטימציה לפעולות נגד ישראל".

משרד החוץ הירדני גינה את הביקור של השר במתחם, וטען כי מדובר ב"פרובוקציה והפרה של הסטטוס-קוו במקומות הקדושים בירושלים". דובר משרד החוץ הירדני מסר כי מדובר בצעד שיוביל להסלמה וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי לעצור זאת. בנוסף, שגריר ישראלבירדן, איתן סורקיס, זומן לשיחת נזיפה.

גרמים שמעורים בתכני השיחה אמרו כי בכירי משרד החוץ הירדני מחו בפני השגריר הישראלי על עליית בן גביר להר הבית. הגורמים הוסיפו כי השגריר השיב כי ישראל מחוייבת לסטטוס-קוו בהר הבית ולחופש הפולחן בירושלים. "אין הפרה של הסטטוס-קוו. שרים עלו בעבר להר", אמר השגריר הישראלי לאנשי משרד החוץ בעמאן.

פעילי חמאס ברצועת עזה, 28 במאי 2021. רויטרס
פעילי חמאס ברצועת עזה/רויטרס

משרד החוץ המצרי גם גינה את עליית בן גביר למתחם. "מצרים מביעה צער על כך שבכיר בממשלת ישראל הסתער לתוך מתחם מסגד אל-אקצא מלווה בגורמים קיצוניים תחת שמירה של כוחות ישראליים", נמסר. "מצרים מתנגדת לכל צעד נגד הסטטוס-קוו בירושלים. מצרים מזהירה מההשלכות השליליות של מהלכים כאלה על הביטחון והיציבות באזור ועל עתיד תהליך השלום וקוראת לצדדים לנהוג באיפוק ולבצע צעדים שימנעו הסלמה".

באיחוד האמירויות, סעודיה וקטאר גם גינו את המהלך של בן גביר. משרד החוץ של איחוד האמירויות גינה את "ההסתערות של שר ישראלי למתחם מסגד אל אקצא". בהודעת משרד החוץ של איחוד האמירויות הודגש כי יש להגן על מסגד אל-אקצא, להפסיק את הפרובוקציות לכבד את תפקידה של ירדן במקומות הקדושים בירושלים ולשמור על הסטטוס-קוו. משרד החוץ האמירתי קרא לישראל להימנע מהסלמה ומצעדים שיגבירו את המתיחות וחוסר היציבות באזור.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "מדינת ישראל לא מקבלת תכתיבים מאף אחד לגבי בטחונה, אבל לריב עם חצי עולם רק כדי שבן גביר יבלה 13 דקות על הר הבית זה חוסר אחריות מדיני וחולשה מדהימה של נתניהו מול שריו".

שלשום הודיע השר כי הוא מתכוון לעלות להר הבית, לראשונה מאז הושבע לתפקידו. בהסכם הקואליציוני, התחייב בן גביר לשמור על הסטטוס-קוו במקומות הקדושים ובכללם הר הבית, חרף הצהרותיו לפני הבחירות. בהסכם שעליו חתום בן גביר כתוב כי "ישמר הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל, ובכלל זה ביחס למקומות הקדושים".

בפעמים האחרונות שבהן עלה השר לביטחון לאומי להר הבית האירועים עברו בשקט יחסי. הפעם האחרונה שבה עלה בן גביר להר הבית הייתה לפני כשלושה חודשים, סמוך לראש השנה. חמאס גם הזהיר מפני עלייתו של בן גביר להר הבית, וטען כי זה צעד ש"יוביל לפיצוץ המצב". ארגון הטרור העביר למצרים ולאו"ם מסרים תקיפים נגד כוונותיו של בן גביר והתריע כי "לא יעמוד מנגד", כך לפי דיווח בערוץ אל-מיאדין שבו צוטטו מקורות פלסטיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully