וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יכיר בקצין המודיעין ת' שמת בכלא כחלל "בדיעבד ולפנים משורת הדין"

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 13:18

הרמטכ"ל קיבל את המלצת הוועדה שמינה, וקבע כי הקצין יוכר כחייל צה"ל שהמשיך בשירות עד מותו לאור הנסיבות הייחודיות, לרבות שהותו בכלא". בהחלטה נאמר כי היא התקבלה "מתוך תפיסת אחריות מרחיבה של צה"ל כלפי משרתיו ולנתונים במשמרתו", ואין בה כדי להמעיט מחומרת מעשיו

"לא נשכח ולא נסלח": אזכרתו של ת', קצין המודיעין שמת בכלא ושמו נאסר בפרסום/צילום: שלומי גבאי

הקצין ת', שמת בכלא, יוכר כחלל צה"ל, כך מסר הערב (שני) דובר צה"ל. ההחלטה התקבלה בעקבות דו"ח שהגישה ועדה שמונתה לפני קרוב לחודשיים, לבחינת מעמדו כחייל בעת פטירתו. הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את מסקנות הוועדה, וקבע כי הקצין יוכר כחלל "בדיעבד ולפנים משורת הדין". זאת "מתוך תפיסת אחריות מרחיבה של צה"ל כלפי משרתיו ולנתונים במשמרתו, ולאור הנסיבות הייחודיות לרבות שהותו בכלא צבאי עד למותו, ואין בה כדי לגרוע או להמעיט מחומרת המעשים שביצע הקצין".

הוועדה מצאה כי שירות הקבע של הקצין בצה"ל הסתיים כדין מספר חודשים לפני פטירתו, בתהליך שחרור תקין, ועל כן לא נקבר כחייל. יחד עם זאת, נאמר, "הוועדה סברה כי מדובר במקרה ייחודי הראוי לבחינה נוספת. בתום בחינה זו, המליצה הוועדה, ועל אף שהקצין ביצע במודע מעשים חמורים, להכיר בו כמי שלא השתחרר משירות בצה"ל והמשיך בשירות עד ליום מותו, באופן שיאפשר את הכרתו כחייל בצה"ל ותיבחן בהתאם הנצחתו כחלל צה"ל. הוועדה נתנה משקל רב לעובדה שהקצין נפטר בבסיס כליאה צבאי והיה מצוי תחת משמורת צבאית, ולמעשה מיום גיוסו ועד מותו היה במסגרת צבאית. בהתאם לכך שמדובר במקרה ייחודי ויוצא דופן, סברה הוועדה שיש מקום לשיקולי חמלה ומתן משקל לבקשת משפחתו בעניין הנצחתו".

לפני קרוב לחודשיים מינה את האלוף במיל' ניצן אלון לעמוד בראש הוועדה. משפחתו של הקצין עודכנה בפרטי ההחלטה ובעיקרי דו"ח הוועדה. לאחר מינוי הוועדה נמסר מדובר צה"ל: "הוועדה תבחן את האירוע בגישה מערכתית ובראייה פיקודית כוללת, תוך בחינת אופן הטמעתם ויישומם של לקחי האירוע".

אזכרה של קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי. 10 במאי 2022. יואב איתיאל, יואב איתיאל
מצבתו של הקצין ת' בעת האזכרה שנערכה לו, 10 במאי 2022/יואב איתיאל, יואב איתיאל

בהודעת דו"צ נאמר כי לאורך השבועות האחרונים, ערכה הוועדה "פעולות מקיפות על מנת ללמוד את פרטי הפרשה, את הלקחים שהופקו בעקבותיה ואת דרכי הטמעתם". במסגרת פעילות הועדה, בין היתר, נלמדו דו"חות הוועדות שהוקמו בעקבות הפרשה בראשות תא"ל (מיל') שער ותא"ל (מיל') לוריא, התקיים שיח ישיר עם ראשי ועדות אלה ועם בעלי תפקידים רבים בדרגים השונים בצה"ל ובמשרד הביטחון, נערכו סיורים ביחידתו של הקצין ובבסיס הכליאה הצבאי, התקיים מפגש עם הוריו של הקצין ובאות כוחם, בוצע עיון במסמכים רלוונטים ועוד.

עוד נאמר כי הוועדה מצאה כי בהיבט הביטחוני, "תהליך תחקור והפקת הלקחים, אשר נערך באגף המודיעין ועסק בצמצום הנזק הביטחוני החמור שגרם הקצין, היה סדור, מקצועי ואפקטיבי. בעקבות תהליך זה בוצעו פעולות בתחום הפיקודי, ובכלל זה בנושא הטמעת נורמות ערכיות. כמו כן, עודכנו תפיסות פעולה ונהלים במטרה לצמצם את הסיכון להישנות פרשה דומה. לצד זאת, המליץ אלוף (מיל') אלון לנקוט צעדים מסוימים נוספים הנוגעים להטמעת הלקחים שהופקו בכלל המערכים הרלוונטיים באמ"ן."

עוד בוואלה!

יוכר כחלל? צה"ל יקים ועדה לבחינת מות קצין המודיעין בכלא הצבאי

לכתבה המלאה
הורי קצין המודיעין שמת בכלא, בגילוי המצבה
18.06.21. שלומי גבאי
"זעקנו שיש להכיר בפועלו האדיר למען ביטחון המדינה". משפחתו של ת' ליד קברו/שלומי גבאי

הוריו של קצין המודיעין ת' מסרו הערב: "צה"ל היה צריך להכיר בבננו כחלל צה"ל עוד באותו לילה שבו השתנו חיינו ואיבדנו אותו לעד. הוא מעולם לא פשט לרגע את מדיו ומצא את מותו המסתורי בזמן שהיה במשמורת של צה"ל ובתוך מתקן צבאי מפוקח. על אף שנסיבות מותו לא ידועות עד רגע זה כפי שהודתה בפנינו הפרקליטה הצבאית הראשית, צה"ל ממשיך לרמוז לכל מיני תרחישים שמכפישים אותו.

המשפחה הוסיפה: "במשך למעלה משנה וחצי זעקנו שיש להכיר בו, בפועלו האדיר למען בטחון המדינה, זה ייסר אותנו יום יום, שעה שעה. מעולם לא ביקשנו הכרה והנצחה בשל היבטים כלכליים, זאת נותרה עמדתנו ואין בה כל שינוי. ההכרה ראויה, אבל אין בכך להסיט את תשומת הלב מדרישתנו להשלים את החקירה באופן יסודי ומקיף, תוך התייחסות לכלל המחדלים והליקויים ולחשוף את האמת כולה. הובטח לנו שהועדה תעסוק גם במחדלי היחידה שבה שירת בננו, אך לצערנו גם עתה לא קיבלנו תשובות, כך גם בקשתנו החוזרת והנשנית להפגש עם הרמטכ"ל - שנותרה ללא מענה".

מתקן הכליאה שבו הוחזק הקצין. דובר צה"ל
מתקן הכליאה שבו הוחזק הקצין/דובר צה"ל

יו"ר הוועדה האלוף במיל' אלון אמר לאחר פרסום המסקנות: "האמירות לגבי חומרת העבירות (של הקצין א.ב) והסיכון שהם יצרו לביטחון המדינה בעיינן עומדות. יש להם גיבוי עובדתי ברור ומוצק. ההכרה בו כמי שהיה חייל בעת מותו מתבססת על שני דברים: הוא היה תחת משמורת צבאית. הוא היה ברצף, באותו מעמד מיום גיוסו ועד יום מותו. העניין הטכני שהוא היה חתום כדין על טופס שחרור לא משנה את העובדה הזו. הוא נשאר חייל, היה תחת משמורת צבאית, לבש מדים, עלה על מדי א' כשהלך לדיוני בית המשפט. במובנים האלה הוא היה חייל".

עוד אמר יו"ר הוועדה: "מדובר בחייל שלא פעל ממניע אידאולוגי אלא ממניע אישיותי, שגם תרם מכשרונו ומיכולותיו במשך שנים לא מועטות לצה"ל ולביטחון המדינה. משפחתו בוודאי לא אשמה בשום דבר. הוא לא בגד, וזה גם לא היה כתב האישום נגדו. מהשיחה עם המשפחה התרשמתי שהם יהיו מעוניינים בכרית על הקבר (בדומה למצבה צבאית) מעבר לזה, זה שיח ביניהם לבין משרד הביטחון".

לאחר מעצרו של ת' מינה ראש אמ"ן ועדה בראשות תא"ל במיל' נעם שער, לבחינת היבטים הנוגעים למיון מועמדים והיבטים נוספים הנוגעים לשירותו הצבאי עד למעצרו ובהם מנגנוני הבקרה ביחידה בה שירת הקצין, כדי להפיק לקחים ולמנוע חזרה של מקרים דומים. בנוסף, לאחר מותו של ת', מינה ראש אכ"א ועדה בראשות תא"ל במיל' מיקי לוריא, לבחינה מערכתית ורחבה של מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים.

אמו של קצין המודיעין שמת בכלא, בגילוי המצבה, 18.06.21. שלומי גבאי
"המשפחה לא אשמה". אימו של הקצין ליד קברו/שלומי גבאי

בחודש מאי 2021 נמצא הקצין, שנחשד בעברות ביטחוניות חמורות, בבסיס הכליאה הצבאי כשהוא במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו.

הוריו של ת' בירכו על הקמת הוועדה בחודש נובמבר, "אם כי באיחור ניכר, שתבחן את הנצחתו של בננו לצד בדק בית ללא משוא פנים, יסודי, עמוק ורציני באשר להתנהלות היחידה". הם הוסיפו, "הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי, הדגישה בפנינו הבוקר כי חרף כל הניסיונות של גורמי החקירה, לא ניתן לומר מהי סיבת המוות של בננו ומה גרם לכך. כל ספקולציה והערכה חסרת בסיס, הגם שיוצאת מתוך צה"ל, רק מגבירה את הכאב העמוק שבו שרויה משפחתנו".

חשוב לציין, כי הוועדה לא עסקה בנסיבות מותו של הקצין שנחקרות במסגרת חקירה פלילית של היחידה לחקירות פנים של צה"ל. החקירה מצויה בשלבי סיום, ותסוכם על-ידי הפרקליטות הצבאית בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully