וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוכר כחלל? צה"ל יקים ועדה לבחינת מות קצין המודיעין בכלא הצבאי

עודכן לאחרונה: 8.11.2022 / 14:46

הוועדה תבחן אם ת' זכאי למעמד חלל צה"ל, מסקנותיה יוגשו בתוך חודש. היא לא תבחן את הנסיבות שהובילו למוות, משום שאלו נמצאות תחת חקירה פלילית. הוריו של הקצין בירכו על הקמת הוועדה "אם כי באיחור ניכר" וציינו: "הפרקליטה הצבאית הדגישה שלא ניתן לומר מהי סיבת המוות"

"לא נשכח ולא נסלח": אזכרתו של ת', קצין המודיעין שמת בכלא ושמו נאסר בפרסום/צילום: שלומי גבאי

צה"ל יקים ועדה שתבחן את מקרה מותו של הקצין ת' בכלא ואת מעמדו כחייל בעת פטירתו, ובכך כחלל צה"ל - כך הודיע היום (שלישי) דובר צה"ל. הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה את האלוף במיל' ניצן אלון לעמוד בראש הוועדה.

"הוועדה תבחן את האירוע בגישה מערכתית ובראייה פיקודית כוללת, תוך בחינת אופן הטמעתם ויישומם של לקחי האירוע", נמסר מטעם דובר צה"ל. הוועדה צפויה להגיש את מסקנותיה בתוך חודש, ולא תעסוק בנסיבות שהובילו למותו של הקצין. זאת, משום שאלו נחקרות במסגרת חקירה פלילית של היחידה לחקירות פנים של צה"ל.

הוריו של ת' בירכו על הקמת הוועדה, "אם כי באיחור ניכר, שתבחן את הנצחתו של בננו לצד בדק בית ללא משוא פנים, יסודי, עמוק ורציני באשר להתנהלות היחידה". הם הוסיפו, "הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי, הדגישה בפנינו הבוקר כי חרף כל הניסיונות של גורמי החקירה, לא ניתן לומר מהי סיבת המוות של בננו ומה גרם לכך. כל ספקולציה והערכה חסרת בסיס, הגם שיוצאת מתוך צה"ל, רק מגבירה את הכאב העמוק שבו שרויה משפחתנו".

אזכרה של קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי. 10 במאי 2022. יואב איתיאל, יואב איתיאל
קברו של קצין המודיעין/יואב איתיאל, יואב איתיאל

בחודש מאי 2021 נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי כשהוא במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו. עוד מסרו כי הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים, כי הוא נכלא בשמו, ושהוא עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים.

לדברי צה"ל, הקצין זכה לזכויות כנדרש במהלך שהותו בכלא, זכה לטיפול רפואי שוטף ולליווי של גורמי בריאות הנפש. עוד מסרו כי בני משפחתו של הקצין "ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים".

לדברי צה"ל, הקצין ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן פעל באופן עצמאי והיה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף פעל להסתירם. בסיום חקירתו של הקצין, ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגדו כתב אישום שייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. מצה"ל נמסר כי בחקירה נבדקו גם הליכי הבקרה והפיקוח ביחידתו של הקצין, וכי במקביל נערך תחקור על תפקודה של היחידה, לדבריהם לטובת "למידה והפקת לקחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully