וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכש ידע במכללה ישראלית והשתמש בו לפגע: כתב אישום הוגש נגד מבצע פיגועי המטענים בירושלים

עודכן לאחרונה: 30.12.2022 / 13:43

אסלאם פרוק בן ה-26 שאימץ את השקפת העולם של דעאש, למד הנדסת מכונות במוסד ישראלי וניצל את הכשרתו למימוש כוונותיו לבצע פיגוע המוני באזור ירושלים. הפיגוע שתכנן היה אמור להיות גדול הרבה יותר אך ספג כמה כשלים טכנים

כוחות המשטרה מבצעים סריקות לאחר הפיגוע בירושלים. צילום: דוברות המשטרה. 24 בנובמבר 2022/מעריב

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (שישי) לבית משפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד אסלאם פרוק בן ה-26 שביצע את פיגועי המטענים בירושלים לפני כחודש, במהלכם נרצחו אריה שצ'ופק וטדסה טשומה. לפי כתב האישום, פרוק אימץ את השקפת העולם ופעילותו של ארגון דאעש כבר בשנת 2013 ואף ב-2016 נשבע אמונים לארגון. כמו כן, בין השנים 2017-2022 למד הנדסת מכונות במכללת עזריאלי בעיר וניצל את הכשרתו למימוש כוונותיו לבצע פיגוע המוני באזור ירושלים ולהביא למותם של תושבים יהודים ברוח הארגון ולנוכח האיבה שחש כלפי מדינת ישראל ואזרחיה.

על פי כתב האישום, פרוק נערך בצורה קפדנית לקראת הפיגוע, בכדי לממש את תכניתו וכוונותיו ועל כן למד על אודות הכנת חומרי נפץ ומטעני חבלה, הקים מעבדה לייצור חומרי הנפץ באזור גבעי ברמאללה, תרגל ייצור ויעילות של חומר הנפץ ואיתר זירות מתאימות לתכנית שבנה. עוד נכתב באישום כי בן ה-26 החליט בחודש ספטמבר להוציא את תוכניתו לפועל ועל כן רכש במקומות שונים חומרי ועזרים מתאימים עימם ייצר במעבדה שמונה קילוגרמים של חומרי נפץ. עוד רכש פרוק קטנוע משומש וצבע אותו בכדי למחוק את מספר השלדה לטובת הסוואתו. הוא הסליק אותו בשטח נטוש באזור מח'מס שבמדבר יהודה, ובגדים להחלפה לאורך כביש 1 היורד לים המלח. את זירות הפיגועים סימן לאחר שגלש באפליקציות ניווט ואף ביקר בהם קודם לכן לאחר שהסיק כי הומות אדם בשעות הבוקר.

זירת הפיגוע בירושלים 23 בנובמבר 2022. רויטרס
פרוק החליט להטמין את שני המטענים יחד והסווה אותם סמוך לגב תחנת אוטובוס. סירת הפיגוע/רויטרס
אסלאם פארוק, אחד מהחשודים בפיגוע הכפול בירושלים שאירע ב-23 נובמבר 2022. דוברות המשטרה, אתר רשמי
למד הנדסת מכונות בירושלים וניצל את הכשרתו למימוש כוונותיו לבצע פיגוע המוני בעיר. אסלאם פרוק/אתר רשמי, דוברות המשטרה

עוד לפי כתב האישום, בלילה שבין ה-22-23.11 לקח עימו פרוק שלושה מטעני חבלה ונסע עם שניים מהם לצומת רמות כשבכוונתו להטמינם בנפרד כך שהאחד יתפוצץ וימשוך לזירה כוחות סיוע ומשטרה ואז יתפוצץ השני ויסב נזק קשה לנרחב לכוחות המצטופפים לעזרה. אך כשהגיע הצעיר למקום הבחין בכך שאחד המטענים תקול ולכן החליט להטמין את שני המטענים יחד, הסווה אותם סמוך לגב תחנת אוטובוס וחזר לאסוף את המטען הנוסף. אז, הוא העביר את המטען האחרון כשהוא רכוב על קטנוע אל תחנת הסעה בצומת גבעת שאול, הוא הצמיד אותו לאופניים שנשענו על הגדר ועזב את המקום במהרה.

אחר כך לפי כתב האישום, נמלט מהמקום פרוק על גבי הקטנוע לפי תוכניתו, אך שאז נקרעה שרשרת ההינע והקטנוע הושבת. הוא נטש את כלי הרכב בסמוך לצד הדרך באזור חאן אל אחמר, לקח עמו את הקסדה, הנשק, המטענים והבגדים ופיזר אותם בסמוך אליו.

טדסה טשומה, שנפטר לאחר שנפצע בפיגוע בירושלים. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
בן ה-50 נפצע באורח אנוש ומותו נקבע כעבור מספר ימים בבית החולים. טדסה טשומה/אתר רשמי, באדיבות המשפחה
הנרצח בפיגוע בירושלים, אריה שצ'ופק
תלמיד ישיבת 'הרי יהודה' במושב בית מאיר, בן 15 וחצי. באדיבות המשפחה
מותו של אריה שצ'ופק בן ה-16 נקבע במקום. אריה שצ'ופק/באדיבות המשפחה

בשעה 07:03 התפוצץ המטען שהונח בגבעת שאול בעת שבמקום נמצאו נוסעים רבים, בהם אריה שצ'ופק בן ה-16 שמותו נקבע במקום וטדסה טשומה בן ה-50 שנפצע באורח אנוש ומותו נקבע כעבור מספר ימים בבית החולים. אחרים ספגו פגיעות ברמות חומרה שונות ונזקקו לטיפול רפואי. יום לאחר הפיגועים שלח פרוק באמצעות מכשיר הטלפון הנייד שלו הודעה דרך אפליקציית "טלגרם" לערוץ "נאשר ניוז" המזוהה עם הארגון, ובמסגרתה נטל אחריות על ביצוע הפיגועים.

פרוק נעזר בתכנון הפיגוע במסייע, חאמד עותמאן בן ה-23. ההיכרות בין השניים נוצרה בשנת 2020 בעת שהשניים נשבעו יחד לדעאש ובהמשך העביר עותמאן לפרוק קובץ של דאעש המכיל הוראות לביצוע פיגוע על מנת שהאחרון יכין עבורו חומר נפץ. פרט לכך, נסע עותמאן עבור פרוק במהלך כל חודש נובמבר מביתו בעין נקובא לתחנת ההסעה בירושלים וסרק את הזירה לקראת מימוש פיגוע ההתאבדות. עותמאן תכנן גם הוא פיגוע, אך בשונה מפרוק, הוא תכנן פיגוע התאבדות המוני בתחנת הסעה ליד התחנה המרכזית בירושלים בשעות הבוקר על מנת לפגוע במספר רב של חיילי צה''ל. הוא נעצר והיום הוגש נגדו כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים.

כתב האישום מייחס לפרוק ביצוע עבירות של רצח בנסיבות מחמירות, מעשי טרור של ניסיון רצח, חברות פעילה בארגון טרור ופעולה בנשק למטרות טרור.הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully