וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצל מכמה סלקציות: הלך לעולמו ניצול השואה שהיה מאחרוני אסירי אושוויץ

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 22:36

מרדכי פפירבלט מת היום בגיל 99. בזמן המלחמה, היה אסיר במחנה העבודה במשך כ-900 ימים והצליח לברוח ממצעד המוות ב-1945. לאחר שנפצע במלחמת השחרור התחיל לעבוד ב"ידיעות אחרונות" ואף היה המעמד של העמוד הראשון. הספר "מבריח הקרפיונים" שכתב יצא לאור בארץ ובגרמניה

מרדכי פפירבלט, ניצול השואה שהיה מאחרוני אסירי אושוויץ. באדיבות המשפחה
עם המספר 46794 על ידו. פפירבלט/באדיבות המשפחה

מרדכי פפירבלט ואסיר מספר 46794, מאחרוני אסירי מחנה אושוויץ, מת היום (שלישי) בגיל 99. הלוויתו תתקיים ביום חמישי.

פפירבלט נולד ב-1923 בעיר ראדום בפולין למשפחה שומרת מסורת. כשהיה בן 10 היגר עם משפחתו לעיר הבירה ורשה, שם למד בבית ספר עד המעבר לגטו העיר עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. יחד עם אחיו ואחותו, הצליח להימלט מהגטו והגיע לכפר בו שכנו בני משפחתם, אך הוריהם נשארו מאחור ומתו.

מרדכי נתפס ב-10 ביולי 1942 ונלקח למחנה העבודה אושוויץ, שם קיבל את מספר האסיר 46794. הוא היה אסיר ועבד בעבודות פרך במשך תקופה של כ-900 ימים עד שהצליח לברוח ממצעד המוות בסוף ינואר 1945. מהמעטים שהצליחו לשרוד במשך תקופה ארוכה כל כך במחנות.

מרדכי פפירבלט, ניצול השואה שהיה מאחרוני אסירי אושוויץ. באדיבות המשפחה
"לאחר שמצאתי שאף אחד מבני משפחתי בחיים, עליתי עלייה בלתי חוקית לארץ", פפירבלט/באדיבות המשפחה

"שרדתי כמה סלקציות", סיפר פפירבלט בעדותו, "הועסקתי בעבודות קשות מאוד. בינואר 1945 הוציאו השומרים הגרמנים את כל אסירי המחנה לצעדת המוות לעבר גרמניה. כעבור כשבוע, על סף אפיסת כוחות, הצלחתי לברוח. נדדתי במשך שבועיים בדרך חזרה לפולין, לעיר הולדתי ראדום. לאחר שלא מצאתי שם אף לא אחד מבני משפחתי בחיים, הצטרפתי לקבוצה של שורדי המלחמה ובעלייה בלתי חוקית הגענו לפלשתינה, בינואר 1946".

בארץ התקבל לעבודה כמתלמד בבית דפוס. כאשר פרצה מלחמת השחרור, בתור חבר בהגנה, גוייס לחטיבת גבעתי ובאחת מהפעולות בדרום הארץ נפצע. לאחר החלמה ארוכה עבר לעבוד ב"ידיעות אחרונות" ועם הזמן, הגיע לדרגה בכירה של המעמד הקבוע של עמודו הראשון של העיתון שהיה באותו זמן הנפוץ במדינה.

ב-1954 התחתן עם סימה ולשניים נולדו שני בנים, שלושה נכדים וארבעה נינים. פפירבלט נהג בשנים האחרונות לספר, בעיקר לבני נוער, על מסע ההישרדות שלו, שאותו העלה גם על הכתב בספר "מבריח הקרפיונים". ספרו תורגם בהמשך גם לגרמנית והופץ למכירה בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully