וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסרסור בסוהרות: משרד הביטחון המליץ להוציא את משרתי החובה משב"ס

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 13:43

על פי המלצות הוועדה, חיילי צה"ל יוצאו ממתקן הכליאה הביטחוניים ויוחלפו בסוהרים מקצועיים בהדרגה, כמו בבתי סוהר פליליים. זאת, לאחר פרשת הסרסור בסוהרות ודוח מבקר המדינה, שחשף את כמות הפגיעות המיניות בשירות. עוד הומלץ כי החיילים יוצבו רק בתפקידי ליווי ואבטחה

בווידאו: נציבת שב"ס מעידה בפני הוועדה לבריחה מכלא גלבוע/צילום: המשרד לביטחון פנים

ועדת משרד הביטחון המליצה היום (חמישי) כי משרתי ומשרתות חובה לא יגוייסו יותר בשב"ס - זאת, אחרי פרשת הסרסור בסוהרות, ודוח מבקר המדינה שחשף את נתוני ההטרדות והפגיעות המיניות נגד סוהרות שב"ס. בשב"ס ישנם כ-700 משרתי חובה, כרבע מהם נשים - לעומת ארגונים אחרים כמו משטרה, מג"ב, המוסד, שב"כ ומשרד הביטחון, בהם משרתים כמות גדולה יותר של משרתי חובה.

הצוות המליץ על הוצאת חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. עוד הומלץ כי משימת כליאתם של אסירים ביטחוניים תוטל על סגל סוהרים מקצועיים - כפי שקורה בטיפול באסירים פליליים. על פי ההמלצות, יש להציב חיילים רק בתפקידי אבטחה וליווי.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בירך על הדוח וקיבל את מסקנותיו. "שירות בתי הסוהר רתום ומחויב לטיפול מיטבי כולל במשרתות ובמשרתי החובה בו; משרתות ומשרתי החובה חשים סיפוק גדול מתפקידם ומתנאי שירותם בשירות בתי הסוהר, יודעים כי הם מבצעים משימה ביטחונית לאומית ונושאים עימם תחושת שייכות לארגון". הוא ציין, "הגיוס ההדרגתי של הסוהרים המקצועיים יחייב הקצאת משאבים נוספים לשב"ס, ואני מקווה שמשרד האוצר יירתם לטובת העניין".

כלא גלבוע. משה שי, פלאש 90
כלא גלבוע/פלאש 90, משה שי

לפי דוח המבקר, בקרב משרתות החובה, שיעור המשרתות בשב"ס שהשיבו כי חוו פגיעה מינית היה הגדול ביותר - 38%. כלומר, ארבע מכל עשר חיילות ששירתו בשב"ס חוו פגיעה מינית אחת או יותר במהלך שירותן.

מהדוח עולה, ש-70% מהפגיעות המיניות בוצעו על ידי משרת קבע או מפקד. בשב"ס 51% מהפגיעות נעשו מצד משרתי קבע, 24% מצד אסירים, והשאר מצד משרתי קבע או מפקדים. בתגובה לדוח, שב"ס מסרו: "אין ספק כי ממצאי דוח מבקר המדינה מעידים כי עוד עבודה לפנינו. נבחן בקפידה את נתוני הדוח על מנת לנקוט בצעדים נוספים למניעת אירועים עתידיים".

עוד בוואלה!

"החיילות הן סחורה זולה": תרבות ההטרדות המיניות בשב"ס ובמשטרה נחשפת

לכתבה המלאה
נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי בעדותה אל מול חברי וועדת החקירה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, 14 באוגוסט 2022. דוברות המשרד לביטחון הפנים, אתר רשמי
נציבת שב"ס. קטי פרי/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון הפנים

בחודש יוני האחרון בצה"ל צידדו בשב"ס ברקע הפרשה. "ההתנהלות תקינה ומאפשרת אווירת דיווח ראויה", נכתב כחלק ממסקנות הוועדה בנושא יחידות שמחוץ לצה"ל, שהוצגו בוועדת החוץ והביטחון בכנסת. "הוועדה מצאה כי אירועים חריגים בתחומים אלה מטופלים בחומרה וברגישות", הוסיפו.

במסגרת הפרשה שהתרחשה ב-2017 דווח כי ראני באשא, קצין המודיעין בכלא גלבוע, ביקש לכאורה לשבץ סוהרות באגף הביטחוני בהתאם לבקשות אסיר. בחקירתו ביחידה הארצית לחקירת סוהרים הודה קצין המודיעין כי ביקש ספציפית סוהרות מסוימות לאגף מאחר שנקב בשמן, אך התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות.

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully