וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק יסוד לימוד תורה, סגירת אבו כביר בשבת ושימור המצב בכותל: ההסכם בין הליכוד והחרדים

עודכן לאחרונה: 13.12.2022 / 19:53

מטיוטת ההסכם הקואליציוני עם ש"ס ויהדות התורה עולה כי הממשלה העתידית תפעל לקידום תפיסת עולם שמרנית ודתית יותר במגוון תחומי חיים, בהם סכסוכים כלכליים וגיוס לצבא. ההחלטה לסגור את אבו כביר בשבת צפויה להשפיע לרעה על האוכלוסייה המוסלמית, שכן היא תדחה קבורות

לפיד: "יש 4 חברים בקואליציה בניגוד עניינים - הם לא יכולים להצביע על חוק דרעי"/ערוץ הכנסת

נציב תלונות השופטים לא יהיה אחראי על דיינים בבתי הדין הרבניים; יקודם חוק יסוד לימוד תורה כדי לפתור את משבר גיוס החרדים לצה"ל'; לבתי הדין יינתנו סמכויות שיפוט בסכסוכים כלכליים ואזרחיים; המכון לרפואה משפטית באבו כביר ייסגר בשבתות - ויישמר הסטטוס קוו בכותל המערבי והוא ינוהל בכפוף לרבנות הראשית לישראל והמקומות הקדושים. אלה רק חלק מסעיפים נוספים שסיכמה הליכוד עם המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה ומופיעים בטיוטת ההסכם הקואליציוני שצפוי להיחתם בימים הקרובים.

ההחלטה לשלול את הסמכות של נציב תלונות השופטים על הדיינים התקבלה לאור דרישה של ש"ס בעקבות בקשה של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף שמתח ביקורת חריפה נגד הנציב המכהן, השופט בדימוס אורי שוהם, שפרסם נגדו דו"חות ביקורת בעקבות התנהלותו במהלך הקדנציה. הרב יוסף טען כי שוהם עשה זאת ממניעים אישיים וזרים. בשיעורו השבועי בחודש האחרון אמר הרב יוסף לאחד מחברי הכנסת של ש"ס: "תדיח אותו, תשים אותו במקומו איזה דיין". בהסכם הקואליציוני נכתב כי דיין יהיה אחראי על הביקורת על הדיינים בבתי הדין הרבניים.

מגזין סופ"ש אריה דרעי ראשית. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
ההחלטה לשלול את סמכות נציב תלונות השופטים על הדיינים התקבלה לאור דרישה של ש"ס. דרעי/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

נוסף לכך, התקבלה החלטה לפיה הממשלה תפעל לחקיקה המסמיכה את בתי הדין הרבניים לדון על פי דין תורה כבורר בדיני ממונות וכן בעניינים אזרחיים, "בהסכמת הצדדים". המשמעות היא כי בתי הדין יקבלו סמכויות אשר היו עד כה לבתי המשפט בלבד.

החרדים טרם הגיעו להסכמות סופיות בסוגית הפטור מגיוס לצה"ל עבור אלה ש"תורתם אומנותם" - אך בטיוטת ההסכם הקואליציוני נקבע כי 60 ימים מאז הקמת הממשלה תקודם הצעת חוק יסוד: לימוד התורה. מדובר בהצעה שנועדה לחסום מפני בג"ץ את האפשרות לבטל את החוק ולהפוך את לימוד התורה בישיבה לערך מוגן בחוקה כך שהשופטים יצטרכו להתחשב בו ולא יוכלו לפסול את חוק הפטור בשל פגיעה בשוויון.

עוד בוואלה!

דיסטל אטבריאן לנתניהו, לאחר שלא קיבלה תפקיד: "כל היועצים שלך נגדי"

לכתבה המלאה
טקס השבעת הכנסת  מנסור עבאס 
15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
פתיחת אבו כביר בשבתות נעשתה לבקשת המפלגות הערביות ב-2020. עבאס/ראובן קסטרו

נוסף לכך, המכון לרפואה משפטית ייסגר בשבת, בדומה למצב שהיה נהוג עד לשנת 2020. מדובר בהחלטה שנועדה לבטל החלטה אחרת של הממשלה היוצאת לפיה יורחבו ימי העבודה של המכון, זאת בעקבות דרישה של רע"מ וח"כים מהרשימה המשותפת לאפשר קיום נתיחות בסופי שבוע ובכך להקל על משפחות מוסלמיות ולאפשר קבורה מיידית בהתאם למנהג הדת. במקביל, כך סוכם, ייבחן פתיחת מכון חדש באזור הצפון שיפעל גם בסופי שבוע.

בטיוטת ההסכם ישנה גם התייחסות לסוגיית התפילות בכותל המערבי בירושלים. לפי ההסכמות, לא ייעשו שינויים ברחבת התפילה המרכזית, ויהיו בה שתי עזרות - לגברים ולנשים בלבד. הרחבה המעורבת הקיימת כיום דרומית לכותל לא תעבור כל שינוי והרחבה המרכזית תנוהל בכפוף להנחיות של הרבנות הראשית לישראל ורב הכותל והמקומות הקודשים, ובמידת הצורך תקודם חקיקה לצורך אכיפת החוק והנהלים במקום. מדובר בהחלטה שעשויה להכעיס את נשות הכותל וכן את הזרמים הרפורמים והקונסרבטיביים זאת בשל מאבק ארוך שנים שהובילו להסדרה של רחבת תפילה מעורבת, בכפוף להחלטת ממשלה שהתקבלה בממשלת נתניהו אך בוטלה לבסוף בשל לחץ של הרחוב החרדי על נציגי ש"ס ויהדות התורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully