וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ההפריה באסותא: בית המשפט הורה על בדיקות גנטיות למטופלות

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 19:20

לאחר שנציגי המשרד הסבירו כי לא ניתן לאתר את התקלה שהביאה להחזרת עובר לאישה הלא נכונה, בית המשפט קבע כי יש לבצע בדיקת הורות לשש נשים נוספות. עורכי דינה של היולדת הודיעו כי יערערו על ההחלטה. בינתיים, היחידה שבה הייתה התקלה תצמצם את פעילותה

בווידאו: משרד הבריאות הודיע לנציגות הנשים המטופלות באסותא: ביה"ח לא יבקש צווי הורות נוספים/מערכת וואלה!

בית המשפט הורה הבוקר (רביעי) להמשיך בבדיקות הגנטיות לשש מהמטופלות במחלקת הפוריות במרכז הרפואי אסותא בראשון לציון, כדי לבחון אם יש להן קשר לתינוקת סופיה. אם האם הביולוגית לא תימצא בין שש הנשים שייבדקו, בית המשפט צפוי להתיר את הבדיקות הגנטיות לשאר המטופלות במחלקה באסותא. עורכי הדין גלית קרנר, יונתן קניר ואסף שרעף, שמייצגים את היולדת, מסרו: "בכוונתנו להגיש ערעור ועיכוב ביצוע על החלטת בית המשפט".

עורכי הדין, דורי כספי, שירה פרידן, שמואל מורן נועה גלרמן ליאל ויונתן הרוש, שמייצגים את העותרות, ברכו על החלטת בית המשפט. "פסק הדין נכון, המשך גישת המשפט הישראלי שנותנת משקל חשוב לקול הדם ולרכיב הגנטי של הורות", מסרו. "פסק הדין מאזן בין אינטרסים שונים ומעדיף את הזכות של ההורים הפוטנציאליים לדעת את האמת הגנטית עבור הילדה ועבור עצמם. הלקוחות שלנו לא יודעים את נפשם. מצפים לבדיקה ואם מי מהם ימצא כהורה בוודאי יבקש בוודאי לגדל את הילדה שלו".

בי"ח אסותא ראשון לציון. ללא, צילום מסך
בית החולים אסותא בראשון לציון/צילום מסך, ללא

לפני כשבועיים הציגו בכירי משרד הבריאות את תוצאות השימוע ואת החלטות המשרד בנוגע למחדל ההפרייה במרכז הרפואי. מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש הודיע כי הוחלט לצמצם את את כמות טיפולי ההפריה בבית החולים ב-50%, מ-10,000 ל-5,000 בשנה. "זה אירוע קשה ומורכב, והיינו רוצים שלא יקרו דברים כאלה לעולם", אמר אש. "יש כאן מורכבות מקצועית ומשפטית של גנטיקה והורות. זה אירוע עם השלכות מערכתיות, ונצטרך להפיק לקחים מערכתיים".

פרופ' אש אמר כי החליט לצמצם את המחלקה ולא לסגור אותה לחלוטין, למרות הביקורת. "הייתה יכולה להתקבל החלטה קלה לסגור, אך זה היה פוגע במטופלות, ונראה לנו לא נכון". לדבריו, במשרד טרם איתרו כיצד קרתה התקלה, וכי אחרי שלילת הזוג הפוטנציאלי הראשון כהורים לתינוקת, "הוחלט להפסיק את החיפוש בדרך הזאת". מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש כי כשהליקויים יתוקנו, באסותא יקבלו אישור לשוב לפעילות מלאה.

מבית החולים אסותא ראשון לציון נמסר בתגובה כי הם מקבלים את החלטת משרד הבריאות "וזאת בהמשך להחלטה שקיבלה על עצמה קודם לכן, שלא לקבל מטופלות חדשות, עד לסיום תהליכי הבדיקה במחלקה ועד להחלטת משרד הבריאות. כפי שצוין על ידי משרד הבריאות , עיקר השיפורים כבר הוטמעו ביחידה, וכוללים אמצעים ותשתיות משודרגים, ובעתיד פתרונות טכנולוגיים הנוגעים לתהליכי זיהוי ובטיחות המטופלות, במטרה להוביל את הסטנדרטים גבוהים ביותר בטיפולי ה- IVF בישראל ובעולם. באסותא מדגישים שקיים קשר רציף ושיח מקצועי ורגיש מול המטופלות שטופלו בסמיכות ליולדת, וכולן מקבלות מענה, והמשך טיפול וליווי על פי בקשתן".

עוד בוואלה!

הירי בלמבורגיני: תושב רמלה נעצר בחשד למעורבות בניסיון החיסול

לכתבה המלאה
מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש בתוצאות שימוע מחדל ההפריה של אסותא. שלומי גבאי
במשרד הבריאות טרם איתרו את התקלה. פרופ' נחמן אש/שלומי גבאי

בתוך כך, ארבע נשים נוספות ביקשו מבית המשפט צו הורות לתינוקת סופיה, שעברה לאחרונה ניתוח לב פתוח במשך שבע שעות. במקביל, מטופלות נוספות מבקשות להעביר את עובריהן לבית חולים אחר ומתאגדות לתביעה ייצוגית נגד אסותא.

לפני כשבועיים החליט משרד הבריאות להפסיק את הבדיקות הגנטיות היזומות, אך מטופלות עם עוברים מוקפאים בבית החולים בראשון לציון בלבד, יוכלו לבצע בדיקות ללא צו בית משפט. כמו כן, כל אישה הרה או יולדת אחרת חייבת צו בית משפט עבור ביצוע בדיקה גנטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully