וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות בשימוע לאסותא: לא יודעים לאתר את התקלה, הפעילות ביחידת ההפריה תצומצם

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 22:28

כמעט שלושה חודשים אחרי שהתגלתה הפרשה, וההחלטה העיקרית של משרד הבריאות היא קיצוץ של 50% בהפריות בבית החולים בראשל"צ. "אחרי שלילת הזוג הפוטנציאלי הראשון החלטנו להפסיק את החיפוש בדרך הזאת", אמר פרופ' אש. באסותא הגיבו: "מקבלים את החלטת משרד הבריאות"

מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש בתוצאות שימוע מחדל ההפריה של אסותא. שלומי גבאי
"אירוע קשה ומורכב". נחמן אש והגר מזרחי/שלומי גבאי

כמעט שלושה חודשים לאחר שהתפוצצה הפרשה, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, וראש חטיבת רפואה במשרד, ד"ר הגר מזרחי הציגו היום (ראשון) במסיבת עיתונאים, את תוצאות השימוע ואת החלטות משרד הבריאות בנוגע למחדל ההפרייה באסותא ראשון לציון. זאת, בעקבות המקרה שבו הוחלפו עוברים בין מטופלות ביחידת ה-IVF של המרכז הרפואי.

פרופ' אש הודיע כי הוחלט לצמצם את את כמות טיפולי ההפריה בבית החולים ב-50%, מ-10,000 ל-5,000 בשנה. "זה אירוע קשה ומורכב, והיינו רוצים שלא יקרו דברים כאלה לעולם", אמר מנכ"ל משרד הבריאות. "יש כאן מורכבות מקצועית ומשפטית של גנטיקה והורות. זה אירוע עם השלכות מערכתיות, ונצטרך להפיק לקחים מערכתיים". אש אמר כי החליט לצמצם את המחלקה ולא לסגור אותה לחלוטין, למרות הביקורת. "הייתה יכולה להתקבל החלטה קלה לסגור, אך זה היה פוגע במטופלות, ונראה לנו לא נכון".

פרופ' אש הוסיף כי במשרד טרם איתרו כיצד קרתה התקלה, וכי אחרי שלילת הזוג הפוטנציאלי הראשון כהורים לתינוקת, "הוחלט להפסיק את החיפוש בדרך הזאת". מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש כי כשהליקויים יתוקנו, באסותא יקבלו אישור לשוב לפעילות מלאה.

מבית החולים אסותא ראשון לציון נמסר בתגובה כי הם מקבלים את החלטת משרד הבריאות "וזאת בהמשך להחלטה שקיבלה על עצמה קודם לכן, שלא לקבל מטופלות חדשות, עד לסיום תהליכי הבדיקה במחלקה ועד להחלטת משרד הבריאות. כפי שצוין על ידי משרד הבריאות , עיקר השיפורים כבר הוטמעו ביחידה, וכוללים אמצעים ותשתיות משודרגים, ובעתיד פתרונות טכנולוגיים הנוגעים לתהליכי זיהוי ובטיחות המטופלות, במטרה להוביל את הסטנדרטים גבוהים ביותר בטיפולי ה- IVF בישראל ובעולם. באסותא מדגישים שקיים קשר רציף ושיח מקצועי ורגיש מול המטופלות שטופלו בסמיכות ליולדת, וכולן מקבלות מענה, והמשך טיפול וליווי על פי בקשתן".

בית חולים אסותא ראשון לציון. 15 בספטמבר 2022. ניב אהרונסון
בית החולים אסותא בראשון לציון/ניב אהרונסון

פורום המטופלות נפגעות אסותא: "משרד הבריאות מעדיף ולא בפעם הראשונה 'להעלים' את הנפגעות, לדלג מעליהן - כאילו שהמחדל הנורא לא טלטל את חייהן. משרד הבריאות חייב להבין שהחיים הם לא תוכנית ריאליטי. אנו הקורבנות, אנו אלו שערות בלילות כבר שבועות, די לגיבוי המלא לבית החולים שהתנהל לכאורה ברשלנות מזעזעת. אנו קוראות ודורשות ממשרד הבריאות: די לשתיקה הצורמת! דברו איתנו והסבירו לנו מה קורה, תנו לנו מענה לכל השאלות הקשות שעד כה לא קיבלנו עליהן תשובה".

בסיום השימוע שנערך לפני כשלושה שבועות במשרד הבריאות בירושלים אמרה ד"ר מזרחי: "הקשבנו לכל ההסברים של בית החולים שניתנו על תיקון הליקויים, שאלנו שאלות משלימות וביקשנו הגשת מסמכים ותיעוד נוספים. אני רוצה להדגיש שמעל הכול, טובת המטופלות עומדת לנגד עינינו, כך פעלנו מתחילת הדרך וכך גם נמשיך. עם היוודע האירוע הובלנו בדיקות רחבות ומעמיקות ולאחריהן התחלנו בתהליך של שימוע".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

בתוך כך, ארבע נשים נוספות ביקשו מבית המשפט צו הורות לתינוקת סופיה, שעברה בשבוע שעבר ניתוח לב פתוח במשך שבע שעות. הימים הבאים יהיו קריטיים לסופיה, שטרם יצאה מבית החולים שיבא לביתה. במקביל, מטופלות נוספות מבקשות להעביר את עובריהן לבית חולים אחר ומתאגדות לתביעה ייצוגית נגד אסותא.

לפני כשבועיים החליט משרד הבריאות כי מטופלות עם עוברים מוקפאים בבית החולים בראשון לציון בלבד, יוכלו לבצע בדיקות גנטיות ללא צו בית משפט. כמו כן, כל אישה הרה או יולדת אחרת חייבת צו בית משפט עבור ביצוע בדיקה גנטית. ההחלטה התקבלה לאחר שימוע עם נציגי המרכז הרפואי.

במהלך הפגישה ניסו הנציגים לספק תשובות על הליקויים החמורים שנמצאו במחלקה. "מאז היוודע האירוע, אסותא נמצאת בתהליכי מיפוי, בדיקה ושיפור מתקדמים, בתאום ושקיפות מלאה עם משרד הבריאות , כמו גם פגישה זו שהתנהלה באופן ענייני קונסטרוקטיבי וצופה פני עתיד", נמסר מטעם בית החולים. למרות הביקורת הקשה, משרד הבריאות לא צפוי לסגור את המחלקה באופן מלא, אלא רק באופן חלקי.

  • עוד באותו נושא:
  • אסותא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully