וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ פרוש דורש מנתניהו: אחריות בלעדית על ניהול ההילולה בהר מירון

עודכן לאחרונה: 4.12.2022 / 21:53

ברקע המשך המו"מ עם יהדות התורה, פרוש מבקש להיות הגורם האחראי שיוציא לפועל את מסקנות ועדת החקירה שהוקמה אחרי האסון במתחם. זאת, על אף שהתנגד להקמתה. גורמים במפלגה טוענים: "ניהול האירוע בידי גורם חרדי יביא את התוצאה הטובה ביותר"

בווידאו: רה"מ לשעבר בנימין נתניהו בפני ועדת החקירה לאסון מירון/צילום: לע"מ

כשנתיים לאחר האסון הקשה בהילולה בקברו של רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, חבר הכנסת מאיר פרוש מיהדות התורה, שצפוי להתמנות לתפקיד השר לירושלים, דורש מהליכוד לקבל במסגרת תפקידו את האחריות הבלעדית בממשלה על ניהול האירוע ההמוני במתחם. פרוש, מקום שלישי במפלגה, מבקש גם להיות הגורם האחראי שיוציא לפועל את מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לאחר האסון על ידי ממשלת בנט-לפיד. זאת, למרות שהתנגד להקמתה ואמר כי "ימים יגידו איזה קלקולים הוועדה הזו תנפיק לחיי הציבור החרדי המאורגן כאן בארץ". באסון קיפחו את חייהם 45 בני אדם, ונפצעו יותר מ-150 בני אדם נוספים.

פרוש הוא גם נציג של החסידויות הקטנות המיוצגות על ידי סיעת אגודת ישראל, והעברת השליטה הבלעדית על האירוע לידיו מעלה חשש כי בהר מירון ייערכו מדורות רבות, יותר ממה שהמליצה ועדת החקירה במסקנות הביניים שפרסמה ערב ההילולה בשנה שעברה. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן טוענים כי הדרישה "נמצאת בדיונים" ושלא התקבלה החלטה סופית בעניין. עם זאת, גורמים אחרים ביהדות התורה טוענים כי "ניהול ההילולה בידי גורם חרדי יביא את התוצאה הטובה ביותר", זאת בהתבסס על מסקנות ועדת החקירה.

מאיר פרוש. ראובן קסטרו
"ימים יגידו איזה קלקולים הוועדה הזו תנפיק לחיי הציבור החרדי המאורגן כאן בארץ". פרוש/ראובן קסטרו

בחודש אוגוסט שלחה ועדת החקירה הממלכתית מכתבי אזהרה ל-18 אישים המעורבים - בהם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, השרים דאז אמיר אוחנה ויעקב אביטן ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. בסיום עבודתה, הוועדה עשויה לגבש מסקנות אישיות נגד המוזהרים. לצד קביעותיה בנוגע לחלקם במחדל, יכולה הוועדה להמליץ, בדומה לוועדות חקירה קודמות, כי מוזהרים אינם יכולים להמשיך בתפקידם, או שלא יוכלו למלא תפקיד מסוים בעתיד. במסקנות הביניים קבעה הוועדה כי יש למנות שר אחראי להילולה, לווסת את מספר המשתתפים ו"לנקוט צעדים דחופים לשיפור תשתיות". לדבריהם, "מהחומרים שהגיעו לוועדה ומעדויות עלה כי מספר האנשים שאפשר להכיל בו זמנית בשטח, בצורה בטיחותית, הוא 20 אלף בקירוב".

חברת הכנסת מירב בן ארי אמרה בתגובה לפרסום כי "אחרי שהתנגד להקים וועדת חקירה לאסון האזרחי הגדול ביותר שהיה במדינה, אחרי שביקש להקים וועדת חקירה על המתווה החדש שהקמנו, מבקש חבר הכנסת פרוש את הסמכויות על מירון. כל השנה עסקנו במירון, אף חבר כנסת חרדי לא טרח ללמוד את הבעיות והתיקונים שעשינו כדי להציל חיים, כל מה שאכפת להם זו העסקנות. אין בושה".

ישראל דיסקין, שאיבד את אחיו באסון, אמר בשיחה עם וואלה כי "משמח לשמוע שיש חבר כנסת מקרב הפוליטיקאים החרדים שדורש לקחת סמכות על הר מירון, אך חשוב להזכיר לחבר הכנסת פרוש כי אין סמכות ללא אחריות. הצעד הראשון המתבקש לבצע מיד עם קבלת הסמכות הינו הסדרת ההר מקצה לקצה. בעוד שישה חודשים תערך ההילולה במירון, זה מספיק זמן כדי לשמור על חיי אדם".

אביגדור חיות שאיבד את בנו ותלמידו באסון אמר: היו המון כשלים לאורך שנים. לקום ולדפדף? בשום פנים ואופן כי אנחנו לא רוצים שאף אחד יעמוד במקום שלנו כהורים שאיבדו את היקר להם מכל וחובה שהדברים יטופלו. יהיה מי שיהיה אחראי על ניהול ההילולה - אבל שיעשה. אם הרב פרוש חושב שהוא אדם המתאים, מחזק את ידיו אבל צריכים לפעול פה מהרגע להרגע כדי שהדברים חלילה לא יישנו פעם נוספת

במאי האחרון הגיעו אלפי בני אדם בעשרות אוטובוסים למתחם הר מירון, לציון הילולת הרשב"י, שנה אחרי האסון האזרחי הקשה בתולדות המדינה שבו נספו 45 גברים וילדים כתוצאה מדוחק ונפצעו 145 נוספים. 45 נרות זיכרון הודלקו במהלך ההילולה לזכר הנספים. במהלך היום המשטרה חסמה כבישים רבים, כדי לאפשר את סידורי האבטחה הקפדניים, שנועדו למנוע כניסה לא מבוקרת למתחם. במהלך האירוע נסגרה הכניסה לאתר, כדי לווסת את כמות האנשים בו.

עוד בוואלה!

אזור אסון: נתניהו לעולם לא לוקח אחריות - ועכשיו הוא רוצה לאחוז שוב בהגה

לכתבה המלאה
הילולה במירון 18 במאי 2022. דוד כהן, פלאש 90
ההילולה במירון. מאי 2022/פלאש 90, דוד כהן

עליית החוגגים אל ההר מלווה בחששות וזיכרונות קשים אצל חלקם ממראות האסון אשתקד. יאיר, תושב נתניה שהגיע למתחם הקבר, אמר כי הוא נסע לחגיגה למרות החששות כי "חייבים". לדבריו, "זה פחד איימים מה שהיה בשנה שעברה, אני מכיר אנשים שנהרגו, מכיר אנשים שיש להם טראומה והולכים לפסיכיאטרים, משפחות שלמות".

יאיר הוסיף כי "התמונות מהמקום עדיין לא מרגיעות, אני לא בטוח שרצפת המתכת שם תחזיק את כמויות האנשים שם. החששות עדיין קיימים. הפחתת כמות האנשים לא מרגיעה אותי. 120 אלף אנשים זה המון, דבר שני - יהיו שם הרבה יותר מ-120 אלף איש. האזכרה והילולה של הרשב"י, זו זכות גדולה לבוא ולהתפלל, אני בא למרות הכול".

יוחנן מירושלים שהגיע להר טען כי "אין הצדקה" להגבלות על האירועים באתר. "היו סוגרים את האתר וזהו", אמר. "נותנים להיכנס לתוך ציון הקבר רק לכמה שניות. אם ככה מתנהגים אז באמת אין מה לעשות פה ארבע שעות. אם ריק בפנים, שיתנו לעמוד ולהתפלל. אין בעיה לאשר לעוד אלפי אנשים להיכנס לאתר".

"אחרי שהתנגד להקים וועדת חקירה לאסון האזרחי הגדול ביותר שהיה במדינה, ואחרי שביקש להקים וועדת חקירה על המתווה החדש שהקמנו - מבקש חבר הכנסת פורוש את הסמכויות על מירון", הגיבה חברת הכנסת מירב בן ארי ממפלגת יש עתיד. "כל השנה עסקנו במירון ואף חבר כנסת חרדי לא טרח ללמוד את הבעיות והתיקונים שעשינו כדי להציל חיים. כל מה שאכפת להם זו העסקנות. אין בושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully