וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו המדינאי כבר חזר לאלמנט שלו. ביבי הפוליטיקאי עדיין בשוחות של שותפיו

18.11.2022 / 10:00

רוב מנהיגי העולם לא המתינו אפילו להשבעה והתקשרו לברך את רה"מ המיועד עוד לפני שבכלל השלים את מלאכת ההרכבה. נתניהו מודע לחשש הבינלאומי מהרכב ממשלתו המסתמנת, אך הברית עם סמוטריץ' ובן גביר עומדת מעל הכול - וקובעת את גבולות הגזרה שבהם הוא יכול לפעול

בווידאו: נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, המו"מ הקואליציוני נמשך/לע"מ

רשימת שיחות הטלפון הבינלאומיות הנכנסות ללשכתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בשבועיים האחרונים ארוכה ומתארכת: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מהבית הלבן, וולודימיר זלנסקי מהבונקר באוקראינה, עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה שולץ וראשת ממשלת איטליה החדשה ג'ורג'יה מלוני התקשרו לברך מאירופה, מנהיגי הונגריה, יוון פולין אוסטריה ורומניה אפילו לא חיכו להכרזה הרשמית על התוצאות כדי לצלצל.

כאן באזור, השייח מוחמד בן זאיד הזמין אותו לביקור באמירויות, יורש העצר של בחריין קיבל הזמנה לביקור גומלין, שליט סודאן שלח איגרת ברכה. מלך ירדן עבדאללה שוחח עם נתניהו לראשונה מזה קרוב לחמש שנים, ונשיא טורקיה ארדואן קיבל שיחה אחרי כמעט עשור של חרם הדדי שבסופה הכרזה משותפת על עידן חדש ביחסי שתי המדינות. מהקרמלין, יציינו המדקדקים, טרם צילצלו לברך, כמו גם נשיא מצרים א-סיסי, שמארח בימים אלה את כל העולם בוועידת האקלים בשארם כך שיש לו כנראה תירוץ טוב. מלבדם, רוב שואי העולם לא המתינו אפילו להשבעתו של נתניהו כראש הממשלה והקדימו להמליך אותו לפני שבכלל השלים את מלאכת ההרכבה. אם לצטט את נתניהו בעצמו "מכל העולם התקשרו לברך".

ההודעות של לשכתו על השיחות הבינלאומיות היוקרתיות מתפרסמות בזו אחר זו, בתדירות גבוהה הרבה יותר מהדיווחים על התקדמות במשא ומתן הקואליציוני. משבוע לשבוע הליכוד מציב דדליינים שאפתניים להשבעת הממשלה, אבל הם לא ממש מלחיצים את שותפיו וגם לא מרככים את דרישות התיקים של בצלאל סמוטריץ', שמעכבות את המשך המו"מ.

כך, בעוד נתניהו המדינאי חזר במהרה לאלמנט שלו כאיש העולם הגדול של הסכמי אברהם וחיסוני הקורונה, נתניהו הפוליטיקאי עדיין בשוחות של שותפיו וטרם סלל את דרכו חזרה לכיסא. יש לו עוד מספיק זמן על שעון המנדט - 23 יום לפחות, עם אופציה לעוד 14, כדי לפתור את הסבך, לרצות את הדרישות ולהוריד מהעץ את סמוטריץ' ושאר חבריו לקואליציה, ולמרק את האכזבה והאגו של בכירי הליכוד הממורמרים. בסוף, בבליל האיומים והספינים, אף אחד מ-64 החברים בקואליציה לא רוצה ממשלה אחרת. אבל חוסר הסנכרון בין נתניהו המדינאי ונתניהו הפוליטיקאי - עשוי עוד להתברר כסמל לבאות.

בנימין נתניהו, איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"עדיין בשוחות של שותפיו". נתניהו ובן גביר בהשבעת הכנסת ה-25/ראובן קסטרו

נתניהו המדינאי מודע לחשש ולחרדה שהרכב הממשלה המסתמנת שלו מעוררת בעולם המערבי, ובעיקר נוכחותם של איתמר בן גביר וסמוטריץ' בקבינט ובעמדות המפתח. האזהרות של בכירי המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית החלו עוד לפני הבחירות, בממשל מעבירים מסרים פומביים, מנומסים וכאלה שפחות, על הכתף הקרה שהם מתכוונים להפנות למנהיגי עוצמה יהודית והציונות הדתית, שבשל תורתם וגזענותם מהווים גם עבור רבים ביהודי אמריקה סדין אדום.

בנסיבות האלה, נתניהו המדינאי אולי היה שוקל, כמנהגו בעבר, לצרף לממשלתו עוד שותף לאיגוף שמאלי, כדור אקמול נגד כאב הראש שצפוי לזלוג מוושינגטון גם לבירות אחרות בתבל. אבל נתניהו הפוליטיקאי הוא גם נאשם בפלילים שכרת ברית של אינטרסים עם הימין הקיצוני והחרדים שעומדת מעל הכול, ומעצבת את גבולות הגזרה המדיניים, הכלכליים והפוליטיים שבהם הוא יכול לפעול.

ביום שלישי, בפגישה עם סמוטריץ', נתניהו המדינאי הסביר שהוא לא ייתן לו להיות שר הביטחון בגלל הצורך בזהירות ומתינות מול הבית הלבן. יממה לאחר מכן, נתניהו הפוליטיקאי סיכם עם בן גביר על שורה של התחייבויות ימניות בהסכמים הקואליציוניים, המטרה הטקטית הייתה להלחיץ את סמוטריץ' ולציירו כמי שעסוק כבוד ובג'ובים ולא על נושאים אידיאולוגיים מהותיים, אבל התוכניות הימניות של הממשלה, שכוללות הסדרת המאחזים הבלתי חוקיים ותיקון חוק ההתנתקות שיאפשר חזרה ליישובים היהודיים בצפון השומרון צפויות לעורר זעם בוושינגטון, לא פחות, אם לא יותר, מהמינוי המסתמן של בן גביר כשר לביטחון פנים.

נתניהו המדינאי בוודאי קיבל דיווח גם מהשגריר שלו באו"ם, גלעד ארדן, על ההליך המשפטי שעומד להיפתח לבקשת הפלסטינים בבית הדין הבינלאומי בצדק בהאג, במסגרתו תגובש חוות דעת על השלכות הכיבוש הישראלי בגדה המערבית. נתניהו המדינאי יבקש לבחון את ממשלתו על פי המעשים, ולא המילים, אבל סמוטריץ' ובן גביר מבקשים מנתניהו הפוליטיקאי את התגמול על כוחם ונאמנותם ודורשים ממנו להפגין את מחויבותו לממשלת ימין בקביעת עובדות בשטח.

עוד בוואלה!

הלם קרב: אזלת היד של גוש השינוי מאז תבוסתו חמורה יותר מהתבוסה עצמה

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי, אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
יצלח את אתגר ההרכבה? נתניהו, סמוטריץ', דרעי וליברמן בהשבעת הכנסת ה-25/ראובן קסטרו

גם אחרי שיצלח את אתגר ההרכבה, המתח בין נתניהו המדינאי והפוליטיקאי, שיש שמתייגים כדוקטור נתניהו ומיסטר ביבי, יהווה אתגר יומיומי בממשלתו השישית. ללא עלה תאנה משמאלו, אין לו ממי לבקש לבלום את תוכניות הריבונות והמשילות של סמוטריץ', בן גביר וחלק מהליכודניקים. הוא יצטרך להיות הסמן השמאלי ולשחק, כמעט לבדו, כמבוגר האחראי בקבינט, עם חיזוקים מאריה דרעי. הדיווחים התקופתיים המוכחשים על מגעים לאחדות עם בני גנץ או יאיר לפיד צפויים גם הם להיות חלק משגרת היום יום; נתניהו המדינאי, כאמור, אולי היה הולך לשם, הפוליטיקאי, שבדרך כלל מנצח, לא ירצה לפרק את הבלוק לפני שהגשים את ייעודו - חילוצו מכסא הנאשם בבית המשפט.

אבל אחר כך, לא מן הנמנע שידו של המדינאי תחזור להיות על העליונה. במקרה של שלום - או חלילה מלחמה, הלחץ על גנץ ולפיד להקים ממשלת אחדות לאומית צפוי לגבור. נתניהו מפזר הבטחות לשלום עם סעודיה כיעד אסטרטגי מרכזי בכהונתו השישית; אבל בניגוד להסכמי אברהם, הדרך לנורמליזציה עם סעודיה עדיין כרוכה בוויתורים לפלסטינים, שסמוטריץ' ובן גביר יתקשו לבלוע. או אז נתניהו המדינאי יכול להגיח ולנסות להחליף אותם כדי להוסיף למורשתו יונת שלום. אבל גם התרחיש ההיפותטי הזה תלוי בנתניהו הפוליטיקאי ושותפיו, שדורשים לעשות רפורמות מהפכניות במערכת המשפט ופסקת התגברות שתשנה את פניה של הדמוקרטיה הישראלית כבר בתחילת הקדנציה. אם הם ילכו רחוק מדי, נתניהו יתקשה למצוא שותף היפותטי לשלום בצד השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully