וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו רוצה להשביע ממשלה עד יום רביעי - ושוקל גם ברוב של 57 ללא הציונות הדתית

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 8:47

ברקע המשבר מול סמוטריץ', יו"ר הליכוד אמר בשיחות סגורות שהוא רוצה להאיץ את המגעים להקמת הממשלה, והעלה אפשרות להציגה רק עם הסיעות החרדיות ועוצמה יהודית. בסביבת נתניהו העריכו שבציונות הדתית לא יצביעו נגד ממשלת ימין, אך בן גביר הבהיר שלא ייכנס בלי סמוטריץ'

בווידאו: נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, המו"מ הקואליציוני נמשך/לע"מ

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הציב אמש (רביעי) בשיחות סגורות את יום רביעי הבא כדדליין להקמת הממשלה והעלה גם את האפשרות של השבעת ממשלה ברוב של 57 חברי כנסת, עם עוצמה יהודית והסיעות החרדיות, אך ללא הציונות הדתית. זאת, לאור הקשיים במשא ומתן על חלוקת התיקים עם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ'. גורם בציונות הדתית מסר בתגובה לדברים, "אם נתניהו משאיר את הציונות הדתית בחוץ - הוא מוזמן לנסות להקים ממשלה עם רע"ם".

נתניהו מעוניין להתקדם בשיחות עם השותפות האחרות ובחלוקת התיקים בליכוד ולהיערך להצגת ממשלה ביום רביעי. הצבת הדדליין נועדה להלחיץ את סמוטריץ', ולהגמיש את דרישותיו במשא ומתן. עם זאת, בסביבת נתניהו מעריכים כי בכל מקרה סמוטריץ' לא יצביע נגד הקמת ממשלת ימין. בליכוד מכחישים ואומרים ש"הדיווח אינו נכון. מתכוונים להקים בהקדם ממשלת ימין עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וכל שותפינו".

היעד השאפתני של נתניהו להשביע ממשלה עד רביעי - גם במחיר של הישארות של סמוטריץ' מבחוץ עשוי להשתבש גם בתוך סבב הדרישות של חברי הליכוד. המשמעות של ממשלה ללא סמוטריץ' היא שנתניהו יצטרך לרצות את כל חברי הליכוד ולא יוכל להסתכן בחברי כנסת מאוכזבים שיסכנו את הרוב.

המנדט להרכבת הממשלה |  נשיא המדינה, יצחק הרצוג מטיל על  נתניהו בבית הנשיא את הרכבת הממשלה. ראובן קסטרו
הציב יעד שאפתני. נתניהו/ראובן קסטרו

ברקע המשבר בשיחות עם סמוטריץ', בליכוד דיווחו הערב על התקדמות משמעותית בשיחות עם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, ושורה של הסכמות על הסדרת מאחזים וחיזוק ההתנחלויות, הישגים ימניים שגם סמוטריץ' דורש. ההודעה הפומבית על ההסכמות נועדה ללחוץ עליו להתפשר בסוגיית התיקים ודרישתו לקבל את תיק הביטחון או האוצר, אותו דורש גם יו"ר שס אריה דרעי.

אולם, בן גביר הבהיר לנתניהו כי הוא לא מתכוון להיכנס לממשלה ללא סמוטריץ', מה שעשוי לשבש לנתניהו, שוב את התוכניות. נתניהו החל בשיחות עם ראשי המפלגות בקואליציה בשבוע שעבר במטרה לסיים את הרכבת הממשלה עד השבעת הכנסת אתמול, אך לאור המחלוקות עם סמוטריץ' כבר דחה את תוכניותיו הראשוניות. כעת הוא מסמן כיעד את יום רביעי הבא, אך הוא תלוי בשותפיו שלא בהכרח יסכימו על הדדליין.

בצלאל סמוטריץ' בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
הלחץ יעבוד? סמוטריץ'/ראובן קסטרו

שלשום נועד נתניהו עם סמוטריץ' ובמהלך הפגישה אמר הראשון כי הוא מתנגד לכהונתו כשר הביטחון בממשלה הבאה, בשל הצורך בהתנהלות מתונה בתחום המדיני-ביטחוני עד תום כהונת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. סמוטריץ' זעם על כך ואמר לנתניהו כי אין בכוונתו להיכנס לממשלה שלא תקדם את האג'נדה שבשמה נבחר.

בפרסום תוצאות האמת בבחירות לכנסת ה-25, יו"ר הציונות הדתית הודיע כי הוא ידרוש את תיק האוצר או תיק הביטחון. עם זאת, לאחר שיו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע כי הוא מעוניין לכהן כשר האוצר, במפלגתו של סמוטריץ' הודיעו פומבית כי הוא שר הביטחון בממשלה הבאה.

כעת, לאחר שנתניהו הביע את התנגדותו למינוי של סמוטריץ' לתפקיד שר הביטחון - נותרה האפשרות לשכנע את דרעי לוותר על התיק. נוסף לכך, בשיחות המשא ומתן העלה סמוטריץ' דרישה לקבל סמכויות על ההתיישבות ביהודה ושומרון כמו על המנהל האזרחי אם יכהן כשר האוצר אך נתניהו הביע הסתייגות מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully