וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ נוסף על סמוטריץ'? בליכוד בישרו על "התקדמות משמעותית" מול עוצמה יהודית

עודכן לאחרונה: 16.11.2022 / 21:59

לאחר שנדחו שיחות המו"מ עם הציונות הדתית ושאר המפלגות, נתניהו נפגש עם דרעי ובן גביר. בליכוד אמרו כי חלה "התקדמות משמעותית" בשיחות עם עוצמה יהודית, אך ייתכן כי מדובר בניסיון נוסף ללחוץ על סמוטריץ' להתפשר על דרישתו לקבל או את תיק האוצר או את תיק הביטחון

בווידאו: הצהרתו של בצלאל סמוטריץ,/מערכת וואלה!

בליכוד פרסמו הערב (רביעי) הודעה, לפיה חלה "התקדמות משמעותית" במגעים עם עוצמה יהודית. עם זאת, ייתכן כי מדובר במנוף לחץ נוסף על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שסיכם עם איתמר בן גביר על בלוק משא ומתן משותף מיד לאחר פרסום תוצאות האמת בבחירות האחרונות. ההודעה יצאה בשם הליכוד, ובעוצמה יהודית טרם התייחסו לכך.

בן גביר הבהיר בפגישה עם נתניהו כי אינו מתכוון לחתום על הסכם ללא סמוטריץ' "הבלוק המשותף שחתמנו עליו שריר וקיים", אמר. עם זאת, בין הצדדים נרשמה התקדמות מסוימת במגעים להרכבת הממשלה, ובן גביר מודע לכך שנתניהו מנסה להפעיל לחץ באמצעותו על יו"ר הציונות הדתית שדורש את תיק הביטחון או האוצר.

בליכוד הבהירו לבן גביר כי הם מתנגדים להעביר למשרד לביטחון הפנים, שיהיה בראשותו, את הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב כפי שביקש, והם רוצים כי הרשות תישאר במשרד ראש הממשלה. מנגד, בן גביר טוען כי הצליח להשיג "הישגים אידיאולוגיים", כמו הסדרת עשרות מאחזים בלתי חוקיים בתוך תקופה של חודשיים מאז הקמת הממשלה, וכן את הסדרת ישיבת חומש הממוקמת על מאחז לא חוקי בצפון השומרון.

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
מתואמים ביניהם. סמוטריץ' ובן גביר/ראובן קסטרו

לאחר מכן בליכוד אישרו את דבריו של בן גביר. על פי הודעת המפלגה, נתניהו ובן גביר סיכמו על הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה, תיקון חוק ההתנתקות על חומש באופן שיאפשר שהיית יהודים בישיבה במקום, "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא, חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן", האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע וקידום מתווה אביתר - הקמת ישיבה בתום הסקר. מדובר בנושאים שגם סמוטריץ' דורש בשיחות הקואליציוניות, אך בליכוד זוקפים את ההישגים לטובתו של בן גביר, כאמצעי לחץ לאור הקיפאון במשא ומתן על חלוקת התיקים.

מוקדם יותר היום הודיעו בליכוד לנציגי הציונות הדתית ויהדות התורה כי פגישות המשא ומתן לחלוקת התיקים בממשלה הצפויה שתוכננו להמשך היום - בוטלו. הודעת הליכוד הגיעה ברקע הקיפאון בשיחות בין נתניהו לסמוטריץ' בעניין חלוקת תיק הביטחון, ואולם בליכוד טוענים כי הפגישות נדחו למחר בשל "נתונים כספיים חסרים על הדרישות של השותפות הקואליציוניות".

בד בבד, בן גביר קרא ליישב את המחלוקות: "די לירי בנגמ"ש. בצלאל אידיאליסט מלא מלא, ואני קורא לכולם לגלות אחריות. בוא ניכנס למשא ומתן אינטנסיבי ולחדרים סגורים עד שייצא עשן. לא נקים ממשלת ימין בהשמצות ובמריבות".

עוד בוואלה

הגוש ועונשו: נתניהו ציפה שכל הבלוק יזרום איתו - ולומד את מגבלות הכוח

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ', אריה דרעי, אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
צריך להכריע בקרב ביניהם. סמוטריץ', נתניהו ודרעי/ראובן קסטרו

אתמול נועד נתניהו עם סמוטריץ' ובמהלך הפגישה אמר הראשון כי הוא מתנגד לכהונתו כשר הביטחון בממשלה הבאה, בשל הצורך בהתנהלות מתונה בתחום המדיני-ביטחוני עד תום כהונת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. סמוטריץ' זעם על כך ואמר לנתניהו כי אין בכוונתו להיכנס לממשלה שלא תקדם את האג'נדה שבשמה נבחר.

בפרסום תוצאות האמת בבחירות לכנסת ה-25, יו"ר הציונות הדתית הודיע כי הוא ידרוש את תיק האוצר או תיק הביטחון. עם זאת, לאחר שיו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע כי הוא מעוניין לכהן כשר האוצר, במפלגתו של סמוטריץ' הודיעו פומבית כי הוא שר הביטחון בממשלה הבאה.

כעת, לאחר שנתניהו הביע את התנגדותו למינוי של סמוטריץ' לתפקיד שר הביטחון - נותרה האפשרות לשכנע את דרעי לוותר על התיק. נוסף לכך, בשיחות המשא ומתן העלה סמוטריץ' דרישה לקבל סמכויות על ההתיישבות ביהודה ושומרון כמו על המנהל האזרחי אם יכהן כשר האוצר אך נתניהו הביע הסתייגות מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully