וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר לעבוד מהצד? המדריך שיסביר לח"כים את כללי המשחק במשכן הכנסת

עודכן לאחרונה: 15.11.2022 / 15:38

לקראת השבעת הכנסת ה-25, הייעוץ המשפטי של הכנסת השיק לראשונה מדריך מידע נגיש ומקיף עבור חברי הכנסת שבו הסברים על הצבעות במליאת הכנסת, הצעות חוק ועד הצהרות הון או ניגודי עניינים. אז מותר לדבר בטלפון במליאה? ומתי אפשר לפנות לראש הממשלה? שלא תגידו "לא ידעתי"

בווידאו: נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, המו"מ הקואליציוני נמשך/לע"מ

אסור לחבר כנסת לעסוק בעבודה נוספת, מותר לטוס לחו"ל במימון גופים ציבוריים רק באישור ועדת האתיקה, צריך להגיש הצהרת הון תוך חודשיים מתחילת הכהונה ואסור להיעדר יותר מדי. לקראת השבעת הכנסת ה-25, הייעוץ המשפטי של הכנסת השיק לראשונה מדריך מידע נגיש ומקיף עבור חברי הכנסת שבו הסברים על הצבעות במליאת הכנסת, הצעות חוק ועד הצהרות הון או ניגודי עניינים.

בכנסת החדשה יש 23 חברים חדשים מכל סיעות הבית. אט אט הם יכירו את המשכן בירושלים אבל בין דיונים בוועדות להצבעות במליאה - הם יידרשו להתמצא בשלל נושאים שקשורים בעבודתם. על מנת להקל עליהם, החליטה היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, להעניק לחברי הכנסת אוסף דפי מידע שמתמצת את "כללי המשחק" והעקרונות המשפטיים שנדרשים בעבודת הכנסת, זאת במטרה לסייע לחברי הכנסת החדשים, וגם הוותיקים, במילוי תפקידם.

דפי המידע עליהם עמלו צוות עורכי הדין מהייעוץ המשפטי של הכנסת, יוענקו ביום עיון מיוחד שתערוך עו"ד אפיק לח"כים הטריים, ונכללים בהם הסברים בסוגיות רבות, כמו על שלבי החקיקה, כלים פרלמנטריים המצויים בידי הח"כים, הדיונים במליאה ובוועדות וכן כללים רבים הנוגעים לתפקידו של חבר הכנסת לרבות הימנעות מניגוד עניינים, חסינות, העסקת עוזרים פרלמנטריים וכללי אתיקה שונים.

הכנות להשבעת הכנסת ה-25, 14 בנובמבר 2022. שלו שלום, TPS
ההכנות להשבעת הכנסת, שלשום/TPS, שלו שלום

כך למשל, חברי כנסת מקבלים הסבר על היכולת להגיש הצעת חוק בכל נושא שיבחרו אך גם פירוט על כלים פרלמנטריים נוספים לצורך מילוי תפקידם. כמו שאילתה דחופה שבמסגרתה חבר כנסת המוטרד מסוגיה דחופה יכול לדרוש משר שיתייצב במליאה ויענה עוד באותו שבוע לשאלה עובדתית בנושא או לבקש שהמליאה תקיים דיון דחוף בו, או לבקש שיתקיים בו דיון בוועדה בתוך עשרה ימים.

מעבר לכך, על חברי הכנסת חל איסור לעסוק בכל עיסוק נוסף במטרה למנוע ניגודי עניינים ולהבטיח כי זמנם ומרצם של חברי הכנסת ייוחדו לעשייתם הפרלמנטרית והציבורית. בעניין נסיעות והשתתפות בכנסים בחו"ל, נקבע בכללי האתיקה שהובאו בפני חברי הכנסת כי ח"כ רשאי לקבל מימון מגוף ציבורי לשם השתתפות או מתן הרצאה בכנס או בפעילות ציבורית בחו"ל שמארגן הגוף הציבורי המזמין, בכפוף למספר תנאים. בין התנאים - ניתן אישור מראש של ועדת האתיקה והמימון הינו של הוצאות עבור ימי הפעילות הציבורית בלבד, כדוגמת הוצאות טיסה, לינה, נסיעות וארוחות.

עוד מפורט באוגדן כי חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם וכן כללי האתיקה קובעים כי חובה על חברי הכנסת להגיש הצהרת הון ובה פרטים בדבר ההון, הנכסים, הזכויות, ההתחייבויות, החובות ומקורות הכנסה נוספים שיש לחבר הכנסת ולבני משפחתו. זאת, תוך 60 ימים מיום תחילת כהונת חבר הכנסת וכן 60 ימים לאחר סיום הכהונה. ביחס להיעדרויות חברי כנסת, מפורט כי ועדת האתיקה תדון בהיעדרויותיו של חבר כנסת, במידה שנעדר שליש או יותר מימי הישיבות בכנס.

אוגדן הלשכה המשפטית לחברי הכנסת. דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
אוגדן הלשכה המשפטית לחברי הכנסת/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת

עוד נקבע בתקנון הכנסת כי במליאת הכנסת אסור למחוא כפיים, לשוחח בטלפון או להשתמש בחפץ לצורך הבעת עמדה, ויו"ר הישיבה רשאי לקרוא לסדר את חבר הכנסת המפר ואף להוציא אותו מהמליאה אם הוא ממשיך להפריע. סעיף אחר בתקנון מתייחס לרגע שלפני הצבעה על כינון ממשלה - חבר כנסת יכול לשאול את ראש הממשלה המיועד אם כלל ההסכמים הפוליטיים בנושאים מסוימים הובאו לידיעת חברי הכנסת וכן האם ישנה חובה לפרסם הסכם בעל משמעות תקציבית, שנערך בכתב או בעל פה, בין שר האוצר או ראש הממשלה לבין שר, חבר כנסת או סיעה מסיעות הכנסת.

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הציגה את הרקע ליוזמה: "בכנסות האחרונות התעוררו שאלות רבות מצד חברי הכנסת לגבי ענייני הבית וכיצד נכון לנהוג לפי תקנון הכנסת, הנוהג והנוהל, פעמים רבות במקרים תקדימיים שהתעוררו לראשונה. לאור זאת, הבנתי שקיים צורך בהסדרה בהנגשה ובפישוט, עד כמה שניתן, של הכללים המשפטיים שחלים בעבודת הכנסת וחברי הכנסת. הייעוץ המשפטי לכנסת הוא כתובת עבור חברי הכנסת בכל שאלה משפטית, לרוב תוך כדי התרחשותם של אירועים. אוסף דפי המידע שנחלק ביום העיון של הלשכה המשפטית לחברי הכנסת החדשים, הוא כלי עזר שאני תקווה שיסייע לחברי הכנסת למלא את תפקידם החשוב על הצד הטוב ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully