וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה; הרצוג: "לא מקל ראש בכך שמתנהל נגדו משפט"

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 13:50

לאחר שקיבל 64 המלצות בסבב ההתייעצויות אצל הנשיא בשבוע שעבר, היום יחל נתניהו באופן רשמי במלאכת הרכבת הממשלה. לצורך כך יעמדו לרשותו 28 ימים, עם אפשרות להארכה של שבועיים. נתניהו: "מתכוון להיות ראש הממשלה של כולם ולפעול להגדלת מרחב ההסכמה בינינו"

בווידאו: נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה מידי הנשיא, המו"מ הקואליציוני נמשך/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל היום (ראשון) את המנדט על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שיחל באופן רשמי במלאכת הרכבת הממשלה הבאה. זאת, בתום סבב ההתייעצויות שקיים הרצוג עם נציגי הסיעות בשבוע שעבר במשכנו בירושלים, במהלכם נמנו 64 ממליצים לנתניהו. בנאומו התייחס הרצוג למשפט המתנהל נגד נתניהו, עליו אמר כי הוא לא "מקל ראש בכך".

"עם קבלת התוצאות הרשמיות בבחירות לכנסת ה-25, ניגשתי למלאכה וקיימתי התייעצויות עם כל נציגי הסיעות", אמר הרצוג בפתח דבריו במעמד טקס הטלת המנדט על נתניהו. "אני מבקש לומר בכמה מילים על ההתייעצוית עצמן: מאז קום המדינה, קיימו נשיאי ישראל התייעצויות עם נציגי ישראל, הציפו לדיון נושאים חשובים ומאתגרים שעל סדר היום. הנשיא ריבלין פתח את ההתייעצויות לשידור חי, עם זאת, מסורת הדיון לא פסקה או שונתה ובצדק". הרצוג הודה "לכלל הנציגים על שיחות מרתקות שאפיינו את הדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
הרצוג ונתניהו, היום/ראובן קסטרו

הרצוג ציין כי 64 מחברי המפלגות שנבחרו לכנסת המליצו על נתניהו להרכבת הממשלה; 28 המליצו על לפיד; ו-28 בחרו שלא להמליץ על אף מועמד. "לפיכך, מבחינת התמיכה הגדולה ביותר ומבחינת המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ומבחינת השיקול המרכזי: מי הח"כ שיש לו את מרב הסיכויים? התוצאה ברורה ויש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו". כמו כן ציין הרצוג, "לא נעלמה מעיניי שנגד נתניהו מתנהל הליך משפטי נגד נתניהו ואינני מקל ראש בכך".

לבסוף פנה לנתניהו ואמר, "כובד האחריות על הממשלה והעומד בראשה הוא מהמורכבים בעולם. לאזרחי ישראל דרושה ממשלה יציבה ומתפקדת שמשרתת את כל אזרחי ישראל".

עוד בוואלה!

בין סמוטריץ', דרעי ובכירי הליכוד: נתניהו יקבל היום את המנדט להרכיב את הממשלה

לכתבה המלאה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
נתניהו והרצוג, היום/ראובן קסטרו

אחרי הנשיא נאם גם נתניהו. "אחרי שורה של מערכות בחירות, העם הכריע בצורה ברורה על הקמת הממשלה בראשותי", אמר. "מבקש תחילה להודות לכל 64 חברי וחברות כנסת שהמליצו עליי. נעשה הכל שזאת תהיה ממשלה יציבה, מוצלחת ואחראית שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל, ללא יוצא מן הכלל".

"אני מתכוון להיות ראש הממשלה של כולם, של מי שבחרו בי ומי שלא. זאת לא אמירה מן השפה ולחוץ, זאת האחראיות שלי", המשיך. "בכוונתי לעשות דבר נוסף - לפעול כדי להגדיל את מרחב ההסכמה ביננו. יש חילוקי דעות בנושאים מהותיים אבל יש די נושאים שאפשר להסכים עליהם. צריך לשמור על זכויות הפרט של כל אזרח, באשר הוא.

"יש הסכמה שאחים אנחנו ושנועדנו לחיות זה לצד זה. יש גם מי שמנבאים נבואות זעם על סוף המדינה וסוף הדמוקרטיה, דברים שמחרידים את הציבור. זאת לא הפעם הראשונה, אמרו את זה על בגין ואמרו את זה עליי. זה לא היה נכון אז ולא נכון גם היום".

בעקבות התייחסות הנשיא למשפט של נתניהו, מסר ח"כ הליכוד שלמה קרעי: "לא אמירת בית המשפט העליון הביאה להטלת המנדט על נתניהו אלא אמירת העם. העם אמר את דברו. תתחילו להתרגל".

המנדט שהעניק נשיא המדינה יצחק הרצוג ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו, 13 בנובמבר 2022. בית הנשיא, אתר רשמי
מסמך המנדט/אתר רשמי, בית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג מקבל את פניו של נתניהו לפני הטלת המנדט, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לפי החוק יעמדו לרשות נתניהו 28 ימים להרכיב ממשלה - עם אופציה להארכה של שבועיים. עם זאת, בליכוד כבר החלו במשא ומתן הקואליציוני עם המפלגות השונות, וזאת בהמשך לרצף הפגישות הראשוניות שנתניהו קיים עם ראשי המפלגות בגוש בתחילת שבוע שעבר. מטרת גוש הימין היתה לסיים את הרכבת הממשלה בזריזות, ולהביא את הממשלה להשבעה כבר ברביעי, אך ככל הנראה לוחות הזמנים יתארכו לשבוע הבא.

המחלוקת העיקרית שמעכבת את התקדמות המו"מ היא מול יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שדרש לקבל את תיק האוצר או הביטחון, בעוד שבליכוד מעוניינים להשאיר את שני התיקים בידיהם, ולכל היותר לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר האוצר. דרעי אכן פנה הבוקר לנתניהו והביע בפניו את רצונו לקבל את התיק לידיו, מה שמאלץ את נתניהו להכריע בוויכוח מול יו"ר הציונות הדתית, לו נותר עתה תיק הביטחון.

לפי שעה, המועמד לתפקיד שר הביטחון מטעם הליכוד הוא האלוף במיל' יואב גלנט. בליכוד ניסו להציע לסמוטריץ' את תיק הפנים, המשפטים או החינוך. בנוסף, בציונות הדתית מעוניינים להגיע להסכם קואליציוני מפורט יותר מזה שההסכם הרזה שהליכוד מקדם, שאמור לכלול הסכמות על קווי יסוד וראשי פרקים בלבד.

בצלאל סמוטריץ' במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון ליצחק רבין 
6 בנובמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
עיקר המחלוקת במו"מ היא מולו. סמוטריץ'/דוברות הכנסת, דני שם טוב

בינתיים, צוות המו"מ של הליכוד בראשות יריב לוין התקדם בשיחות מול יהדות התורה, שם מסתמן כי המפלגה תקבל את תיק השיכון, שוויון חברתי, וירושלים ומורשת, וכן את ראשות ועדת הכספים בכנסת וכמה תפקידי סגני שרים. כמו כן, הליכוד הסכים לדרישת המפלגות החרדיות להגדיל את תקציב הקצבאות לאברכי בישיבות במסגרת התקציב הבא. בנוסף, ההסכמים הקואליציוניים יכללו התחייבות לחקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ, כדי לקדם כדרישת החרדים את חוק הגיוס, שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות משירות בצה"ל, שנפסל בבג"ץ בשנים האחרונות.

בעוצמה יהודית הודיעו בשבוע שעבר על "בלוק משותף" עם סמוטריץ' במו"מ להקמת הקואליציה אך למפלגה יש דרישות משלה - איתמר בן גביר דורש לקבל את המשרד לביטחון פנים עם סמכויות מורחבות ותקציבים משמעותיים, וכן את תיק החינוך עבור יצחק וסרלאוף, מקום שני במפלגתו ותיק אחד נוסף או ועדה משמעותית בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully