וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין סמוטריץ', דרעי ובכירי הליכוד: נתניהו יקבל היום את המנדט להרכיב את הממשלה

עודכן לאחרונה: 13.11.2022 / 7:20

ההכרזה על ממשלה חדשה צפויה להידחות בשבוע. המחלוקת היא מול סמוטריץ', שדורש את האוצר או הביטחון - תיקים שהליכוד מעוניין בהם או לכל היותר להעביר לדרעי. מנגד, יו"ר ש"ס משתמש באוצר כדי לכופף את סמוטריץ' בקרב על תיק הדתות. גפני: "צריך בית משפט עליון חלש"

בווידאו: סבב ההתייעצויות במשכן הנשיא/מערכת וואלה!

יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו יקבל היום (ראשון) רשמית מנשיא המדינה יצחק הרצוג את המנדט להרכבת הממשלה, בהמשך לסבב ההמלצות של הסיעות בשבוע שעבר שבו נתניהו קיבל 64 ממליצים. במקביל, יתחדשו שיחות המו"מ הקואליציוני בין הליכוד והשותפות בקואליציה העתידית. בליכוד שאפו להקים ממשלה בהליך בזק ולהשביע אותה עד יום רביעי הקרוב, יום לאחר השבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי. אך נוכח העיכובים בהתקדמות השיחות והקשיים בחלוקת התיקים בסביבת נתניהו מעריכים שתאריך היעד השאפתני עשוי להידחות לשבוע הבא.

המחלוקת העיקרית שמעכבת את התקדמות המו"מ היא מול יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שדורש לקבל את תיק האוצר או הביטחון, בעוד שבליכוד מעוניינים להשאיר את שני התיקים בידיהם, ולכל היותר לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר האוצר, שמתלבט בין האוצר לבין משרד הפנים. המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון הוא האלוף במיל' יואב גלנט, מהליכוד. בליכוד ניסו להציע לסמוטריץ' את תיק הפנים, המשפטים או החינוך במקום אך בינתיים הוא מתעקש - רק אוצר או ביטחון. בנוסף, בציונות הדתית מעוניינים להגיע להסכם קואליציוני מפורט יותר מזה שההסכם הרזה שהליכוד מקדם, שאמור לכלול הסכמות על קווי יסוד וראשי פרקים בלבד.

בצלאל סמוטריץ' במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון ליצחק רבין 
6 בנובמבר 2022. דני שם טוב, דוברות הכנסת
מתעקש על האוצר או הביטחון. סמוטריץ'/דוברות הכנסת, דני שם טוב

בין דרעי לסמוטריץ' מתנהל קרב על השליטה במשרד הדתות. ההערכה בציונות הדתית כי המהלך הפומבי של דרעי כביכול הוא מעוניין בתיק האוצר נועד לכופף את סמוטריץ' בקרב על תיק הדתות ולגרום לו לוותר על שליטה שווה במשרד שבו החזיקה ש"ס במשך שנים. גורמים במפלגה אמרו בסוף השבוע כי אם דרעי יקח לידיו את תיק האוצר, סמוטריץ' יבקש לקבל שליטה מלאה בתיק הדתות ולא יוותר עליו. מלבד תפקידים במועצות הדתיות ושליטה על מינוי רבנים ודיינים, לתיק יש השפעה גדולה בקדנציה הקרובה נוכח בחירה מחדש של הרבנים הראשיים לישראל למשך עשר שנים. עם זאת, ההערכה היא כי דרעי לא יבחר לבסוף בתיק האוצר ויישאר במשרד הפנים. מלבד התיק המשמעותי לדרעי, בש"ס מבקשים גם את תיק הדתות, תיק הרווחה או הבריאות, תיק הנגב והגליל ויו"ר ועדת הפנים בכנסת.

בינתיים, צוות המו"מ של הליכוד בראשות יריב לוין התקדם בשיחות מול יהדות התורה. מסתמן כי המפלגה תקבל את תיק השיכון, שוויון חברתי, וירושלים ומורשת - אותו רוצה גם מפלגת עוצמה יהודית - את ראשות ועדת הכספים בכנסת וכמה תפקידי סגני שרים. הליכוד הסכים לדרישת המפלגות החרדיות להגדיל את תקציב הקצבאות לאברכי בישיבות במסגרת התקציב הבא. בנוסף, ההסכמים הקואליציוניים יכללו התחייבות לחקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ, כדי לקדם כדרישת החרדים את חוק הגיוס, שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות משירות בצה"ל, שנפסל בבג"ץ בשנים האחרונות.

עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה הנוסח של ההתחייבויות לרפורמות המשפטיות, ואם יכללו תאריך יעד לחקיקת פסקת התגברות או מספר יעד של ח"כים לפסילת החלטת בג"ץ על ידי הכנסת. אמש אמר בכיר יהדות התורה משה גפני כי "צריך בית משפט עליון חלש - בלי פסקת ההתגברות לא תקום ממשלה. לא מעניין אותי יותר מה יכתבו עלינו בתקשורת".

עוד בוואלה!

לנתניהו יש תוכנית "זבנג וגמרנו" להקמת ממשלתו השישית. המכשול היחיד שיכול לעכבו הוא אגו

לכתבה המלאה
אריה דרעי. ראובן קסטרו
מנהל קרב עם סמוטריץ' על משרד הדתות. דרעי/ראובן קסטרו

בעוצמה יהודית הודיעו בשבוע שעבר על "בלוק משותף" עם סמוטריץ' במו"מ להקמת הקואליציה אך למפלגה יש דרישות משלה - איתמר בן גביר דורש לקבל את המשרד לביטחון פנים עם סמכויות מורחבות ותקציבים משמעותיים, וכן את תיק החינוך עבור יצחק וסרלאוף, מקום שני במפלגתו ותיק אחד נוסף או ועדה משמעותית בכנסת. בן גביר נועד עם נתניהו ביום חמישי בלילה וצוותי המו"מ של הליכוד ועוצמה יהודית נפגשו ביום שישי.

בינתיים, בליכוד ממתינים בדריכות לחלוקת התיקים שייוותרו אחרי סיום המשא ומתן הקואליציוני, כשהתיקים הנחשקים ביותר הם חוץ, ביטחון, משפטים ואוצר - אם יישאר בידי הליכוד - וכן תפקיד יו"ר הכנסת. גלנט המועמד המוביל לביטחון. את תיק החוץ נתניהו הציע למקורבו השגריר לשעבר רון דרמר. לוין מסומן לתיק המשפטים או החוץ, אליו מכוון גם אמיר אוחנה, שנחשב למועמד המועדף על נתניהו לתפקיד יו"ר הכנסת. בליכוד מתכוונים להחליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי כבר ביום השבעת הכנסת ובשלב ראשון כנראה יעמידו לבחירה יו"ר זמני, שיתחלף בהמשך בהתאם לחלוקת התפקידים הפנימית בסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully