וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס איבד את מאחזיו באזור, ונאלץ להרחיק עד מלזיה

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 8:25

הארגון הוריד פרופיל בטורקיה ובקטאר, ופעילותו במדינה שבדרום-מזרח אסיה שוב עלתה לכותרות בעקבות הדיווחים על סיכול חטיפת שני מהנדסי מחשבים פלסטינים ע"י רשת של המוסד. ב-2018 חוסל מהנדס של חמאס בבירה, וב"צוק איתן" נחשף שכוח של הארגון התאמן במלזיה לפיגוע צניחה

בווידאו: ראש המוסד מתייחס להסכם הגרעין עם איראן/צילום: המכון למדיניות נגד טרור, אוניברסיטת רייכמן

חמאס איבד בשנים האחרונות כמה ממאחזיו החשובים באזור בעקבות צמצום פעילותו בקטאר ובטורקיה, ולכן הוא נאלץ להתבסס מחדש במדינות אחרות, לעתים הרחק מרצועת עזה. אחת מהן היא מלזיה שבדרום-מזרח אסיה, שפעילותו בה עלתה שוב לכותרות עם הדיווחים על כישלון של פעולה של המוסד במדינה - כמה שנים אחרי מבצע אחר שיוחס לשירות הביון הישראלי, שהסתיים בחיסול איש חמאס.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת במלזיה, שלה אין יחסים רשמיים עם ישראל, המוסד הקים רשת ריגול של שכירי חרב מקומיים, שקיבלו הכשרה באירופה והיו אמונים על איתור פעילי חמאס במדינה. על פי הדיווחים, בחודש שעבר נחטפו שני פלסטינים, מהנדסי מחשבים, בבירה קואלה לומפור, אולם שורת טעויות של החוטפים שעבדו לכאורה עבור המוסד אפשרו לאחד מהם להשתחרר ולהזעיק את המשטרה. המשטרה, כך נטען, פרצה למקום המסתור שבו הוחזק הפלסטיני עומאר אל-בלבייסי בזמן שהחקירה התנהלה בשיחת זום עם אנשי מוסד.

11 איש נעצרו וכבר הואשמו בחטיפה, בעוד ששני הפלסטינים עזבו את מלזיה למקום לא ידוע. בישראל מסרבים מטבע הדברים להתייחס לעצם הדיווחים, אולם בחודש מאי דווח ב"טיימס" הבריטי כי ירושלים הבהירה לבעלות בריתה שהיא תרדוף את אנשי הארגון ברחבי העולם ואף תחסל את בכיריו אם גל הטרור יימשך. בין אנשי חמאס שחוסלו בנסיבות מסתוריות בשנים האחרונות ברחבי העולם היו מומחי מחשבים ומהנדסים.

החשודים בחטיפת הפלסטיני במלזיה. 18 באוקטובר 2022. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
החשודים בחטיפת הפלסטיני במלזיה/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

לפי העיתון המלזי "ניו סטרייט טיימס", "הישראלים רצו לדעת על הניסיון שלו בהנדסת תוכנה, על יכולות של חמאס בהנדסת תוכנה, על אנשי הזרוע הצבאית שהוא מכיר ועל היכולות שלהם". על פי הדיווחים המקומיים, היעד החשוב ביותר היה בכלל הפלסטיני השני, שהצליח לברוח. להסתבכות הפעולה תרמה העובדה שהחוטפים שלכאורה פעלו עבור המוסד לא כיסו את פניהם ולא התקינו לוחיות רישוי מזויפות בכלי הרכב שלהם. הם הקלו על המשטרה, שאיתרה את מיקומם לפי לוחיות הרישוי.

ברשת אל-ג'זירה דווח מפי "מקור מלזי מעורה היטב" כי הרשויות חשפו "תא של המוסד" במדינה שאסף מידע על אתרים רגישים, כולל נמלי תעופה, וניסה לחדור ל"חברות אלקטרוניקה ממשלתיות". ממשלת מלזיה, שלאורך השנים החזיקה בעמדות אנטי-ישראליות ואף אנטישמיות תחת המנהיג הוותיק מאהאטיר מוחמד, אמרה כי היא חוקרת אם אכן המוסד עמד מאחורי החטיפה בלב הבירה בחודש שעבר.

מבצע החטיפה הכושל עורר עניין רב בתקשורת המלזית, שציינה כי הוא מעלה שאלות לגבי "טווח הפעילות של המשטר הציוני במאמציו לעצור את אויביו ברחבי העולם".

11 החשודים בחטיפת הפלסטיני במלזיה. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
החשודים בחטיפת אזרחים במלזיה/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

אחמד אל-מוחמדי, מומחה ללוחמה בטרור מהאוניברסיטה האסלאמית הבינלאומית במלזיה, אמר כי המוסד לא יכול לפעול באופן עצמאי במדינה. "לכן הם מגייסים נכסים מקומיים שיעבדו עבורם", אמר. "זה נעשה גם על ידי שירותי מודיעין אחרים. אנחנו רואים את זה ברחבי העולם".

המבצע הקודם שיוחס למוסד על אדמת מלזיה, יותר מ-7,500 ק"מ ממזרח לישראל, היה מוצלח יותר. ב-21 באפריל 2018 ירו שני מתנקשים על אופנוע בפאדי אל-בטש, מהנדס ואיש הזרוע הצבאית של חמאס, והרגו אותו בעת שהיה בדרכו למסגד בקואלה לומפור. לפי דיווחים זרים, הוא היה מעורב בייצור ובשיפור רקטות ובפיתוח מל"טים, שני תחומים שבהם לישראל יש עניין רב. הפלסטינים האשימו את המוסד באחריות לחיסולו, אולם בירושלים ניסו להתנער וייחסו זאת ל"סכסוך פנימי". המחסלים ככל הנראה חמקו מהמדינה.

ארבע שנים קודם לכן, במהלך מבצע "צוק איתן", חשף מפקד בכוח המיוחד של חמאס בחקירותיו בשב"כ כי הוא נשלח יחד עם חברים אחרים בארגון לעבור אימוני צניחה במלזיה. הם היו אמורים לצנוח בשטח ישראל כדי להוציא לפועל פיגועים בעורף, אך תוכניתם סוכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully