וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג: ההסכם על הגבול הימי עם לבנון יונח מחר על שולחן הכנסת

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 8:52

הכנסת תקיים מליאה בה יוצג ההסכם עם לבנון לאחר שהקבינט והממשלה יאשרו אותו בבוקר, זאת על אף שמדובר באירוע חריג במהלך חול המועד. בתוך כך היועמ"שית אמרה כי אין מניעה משפטית לאשר את ההסכם בממשלה מבלי להעלותו להצבעת הכנסת, אך ייעצה שכן יובא לאישור זה

בווידאו: נתניהו על ההסכם המסתמן עם לבנון: "לא חוקי - סכנה לישראל"/קונטקט

יושב ראש הכנסת מיקי לוי החליט הערב (שלישי) לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי בין ישראל ללבנון מחר במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה. הנחת ההסכם תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו, מיד לאחר שהקבינט והממשלה יאשרו אותו מוקדם יותר מחר בבוקר. קיום מליאת הכנסת בחול המועד לצורך הנחת הסכם הינו אירוע חריג. במקביל קבעה היועמ"שית גלי בהרב מיארה כי אין מניעה משפטית לאשר את ההסכם בממשלה מבלי להעלותו להצבעה בכנסת, אך ציינה כי "ראוי ונכון שההסכם יובא לאישור הכנסת".

החלטה זו של יו"ר הכנסת מגיעה לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, ונוכח "חשיבות הנושא" סביב ההסכם מול לבנון, עליו דובר בשבועות האחרונים. בנוסף, המדינה תצטרך להגיש את עמדתה לבג"ץ בנושא ההסכם עד מחר ב-10 בבוקר, כך שייתכן שהמטרה היא למנוע צו שבג"ץ עלול להוציא, שיקפיא את חתימת ההסכם לפני שיוצג בפני הכנסת.

מליאת הכנסת תפתח לזמן קצר שבו מזכיר הכנסת יודיע על הנחת ההסכם, ולאחר מכן המליאה תנעל. לאחר הנחת ההסכם, פרטיו יהיו חשופים לעיון חברי הכנסת.

אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
ההסכם על הגבול הימי עם לבנון יוצג מחר בפני הכנסת. אסדת כריש/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

בתוך כך, העבירה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לשרי הממשלה את חוות דעתה בנוגע להסכם הגבול הימי עם לבנון לקראת ישיבת הממשלה בה ההסכם צפוי להיות מאושר מחר. לפי חוות הדעת, אין מניעה משפטית לקידום ההסכם בתקופת בחירות, וגם אין מניעה משפטית לאשרו בממשלה מבלי להעלותו להצבעה בכנסת. היועמ"שית קבעה כי "ראוי ונכון שההסכם יובא לאישור הכנסת", אך הממשלה יכולה לבחור גם בחלופה של הנחת ההסכם למשך שבועיים, לידיעת הכנסת מבלי להעלותו להצבעה.

כמו כן, היועמ"שית קבעה כי על ההסכם לא חלות הוראות חוק-יסוד: משאל עם ולכן אין הכרח לאשרו ברוב מיוחד במליאת הכנסת. הממשלה צפויה להכריע מחר אם להניח את ההסכם על שולחן הכנסת לשבועיים ללא הצבעה או להביאו להצבעה.

עוד בוואלה!

איילת שקד מאיימת: אצביע נגד ההסכם עם לבנון אם הוא לא יגיע לאישור הכנסת

לכתבה המלאה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס השנתי ה-19 של ארגון היועמ״שים, אוניברסיטת תל אביב, 5 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"אין מניעה משפטית". בהרב מיארה/ראובן קסטרו

מוקדם יותר הערב, התקשר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לברך את ראש הממשלה יאיר לפיד על ההסכם מול לבנון, ואמר לו כי הוא "עושה היסטוריה". הנשיא הביע את התרשמותו מחתימת ההסכם, לאחר 10 שנים של נסיונות, והודה לצוות הישראלי שלקח חלק במגעים. כמו כן, הדגיש ביידן את מחוייבותו לביטחון ישראל בגבול הצפון והיציבות האזורית.

ההסכם מול לבנון עורר התנגדות במערכת הפוליטית, בין היתר מצידה של שרת הפנים איילת שקד, שאיימה כי אם הממשלה לא תביא את אישור ההסכם עם לבנון לכנסת, היא תצביע נגד ההסכם. "כל הסכם משמעותי בדורות האחרונים הובא לאישור הכנסת מתוך הבנה שבנושאים משמעותיים צריך לחזור אל הריבון, קל וחומר בסיטואציה של ממשלה ללא אמון כנסת", אמרה.

לפי לפיד, טיוטת ההסכם שניסח המתווך האמריקני "עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי". לדבריו, "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully