וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם עם לבנון: ישראל תקבל מארה"ב ערבויות לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 20:04

גורמים המעורים במו"מ אמרו כי ממשל ביידן יעביר לישראל מכתב ערבויות למקרה שבו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם. בין היתר, הערבויות אמורות להבטיח שההכנסות מהמאגר לא יגיעו לידי חיזבאללה

לפיד: ההצעה ללבנון שומרת על האינטרסים של ישראל/מערכת וואלה!

ישראל תקבל מממשל ביידן מכתב ערבויות המבהיר כי ארצות הברית מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש שבו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם עם לבנון - כך אמרו גורמים המעורים במשא ומתן.

הגורמים ציינו כי בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון-קאנא, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארצות הברית.

ראש הממשלה יאיר לפיד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בתחילת פגישתם בארבע עיניים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בבסיס המכתב ערבות אמריקנית לקו המצופים קקו ההגנה של ישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הגורמים שמעורבים במשא ומתן אמרו כי במסגרת ההסכם, קו המצופים שאותו הציבה ישראל חד-צדדית לאחר הנסיגה מלבנון יוכר על ידי לבנון כסטטוס-קוו, ולא יהיו ללבנון תביעות לשינוי, הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. לפי ההסכם, לאחר חמישה הקילומטרים של קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23 אותו דרשה לבנון.

הגורמים המעורים בשיחות ציינו כי במסגרת ההסכם ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון-קאנא בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל. לדבריהם, במסגרת ההסכם עם חברת טוטאל, ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק גז ממאגר צידון-קאנא ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך יישמרו האינטרסים הכלכליים שלה.

"לפי ההסכם ללא הסכם בין ישראל לחברה טוטאל, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר", אמרו הגורמים שמעורים במשא ומתן.

אסדת כריש במים הטריטוריאליים של ישראל. חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
"ללא הסכם בין ישראל לחברה טוטאל, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר"/אתר רשמי, חברת אנרג'יאן

מוקדם יותר הערב, התקשר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לברך את ראש הממשלה על ההסכם, ואמר לו כי הוא "עושה היסטוריה". הנשיא הביע את התרשמותו מחתימת ההסכם, לאחר 10 שנים של נסיונות, והודה לצוות הישראלי שלקח חלק במגעים. כמו כן, הדגיש ביידן את מחוייבותו לביטחון ישראל בגבול הצפון והיציבות האזורית.

עוד מסר הנשיא האמריקני כי היכולת של שתי המדינות לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא "הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין ישראל וארצות הברית". בתגובה הודה לפיד לנשיא ביידן על מנהיגותו בתיווך, והביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully