וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: ישראל ולבנון הגיעו להסכם היסטורי על קו הגבול הימי

עודכן לאחרונה: 11.10.2022 / 19:48

ראש הממשלה אמר כי ישראל מקבלת את ההצעה האמריקנית להסכם עם לבנון: "הישג היסטורי שיחזק את הביטחון". הקבינט יתכנס מחר, הכנסת לא צפויה להצביע על ההסכם. ביידן בירך את לפיד: "אתה עושה היסטוריה. נשיא לבנון: "מקווים להודיע על הסכם בהקדם האפשרי"

לפיד: ההצעה ללבנון שומרת על האינטרסים של ישראל/מערכת וואלה!

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום (שלישי) כי ישראל ולבנון הגיעו ל"הסכם היסטורי" על הגבול הימי ביניהן, כשגם בביירות אותתו על קבלת ההצעה האמריקנית. מחר יתכנס הקבינט להצביע עליו ולאחר מכן הוא יעבור למליאת הממשלה שתצביע על העברתו לעיון הכנסת. הכנסת עצמה לא צפויה להצביע עליו, אלא לקבל תקופת עיון של 14 יום שבסיומה יובא ההסכם לאשרור הממשלה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התקשר היום לברך את ראש הממשלה על ההסכם עם לבנון, וציין כי לפיד "עושה היסטוריה". הנשיא הביע את התרשמותו מחתימת ההסכם, לאחר 10 שנים של נסיונות, והודה לצוות הישראלי שלקח חלק במגעים. כמו כן, הדגיש ביידן את מחוייבותו לביטחון ישראל בגבול הצפון והיציבות האזורית.

עוד מסר הנשיא האמריקני כי היכולת של שתי המדינות לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא "הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין ישראל וארצות הברית". בתגובה הודה לפיד לנשיא ביידן על מנהיגותו בתיווך, והביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין.

ספינת הקידוח של חברת Energean במאגר הגז כריש שלחופי ישראל, 9 במאי 2022. רויטרס
השיחות על שרטוט קו הגבול נמשכו שנה. ספינת הקידוח של חברת Energean במאגר הגז כריש/רויטרס

לפי לפיד, טיוטת ההסכם שניסח המתווך האמריקני "עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי". לדבריו, "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון".

על ההסכם יכול להטיל וטו ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שמלשכתו נמסר בתגובה להודעת לפיד כי השיקול המכריע עבורו יהיה השיקול הביטחוני. "הוא יחליט לאחר שיראה את ההסכם סופי וישמע את כל גופי הביטחון", נמסר מלשכת בנט. בהודעה זו שב בנט לעמדתו המקורית לגבי ההסכם כראש ממשלה, כשהנחה להסכים לפשרות כל עוד האינטרסים הביטחוניים נשמרים.

עוד בוואלה!

נסראללה: קבלת ההצעה הכתובה מישראל על ידי המתווך האמריקני היא צעד חשוב מאוד

לכתבה המלאה
ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
"עושה היסטוריה", ביידן ללפיד על חתימת ההסכם/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

במקביל, נשיא לבנון מישל עאון אמר היום כי ביירות מרוצה מהנוסח הסופי של ההסכם על הגבול הימי, שלדבריו עונה על דרישותיה ושומר על זכויותיה. הוא הביע תקווה "שניתן יהיה להודיע על ההסכם בהקדם האפשרי". בסוכנות הידיעות רויטרס דווח מפי שני גורמים לבנוניים בכירים כי חיזבאללה נתן אור ירוק להסכם.

אליאס אבו סעב, סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון וראש צוות המשא ומתן, אמר כי שני הצוותים סבורים שקיבלו מה שרצו ושההסכם הוגן. "שני הצדדים מרוצים. קשה מאוד להגיע למצב כזה, במיוחד כשמדובר בשתי מדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטיים וכשלבנון אפילו לא מכירה באויב הציוני", אמר. אם אחד משני הצדדים היה מרגיש שהצד השני ניצח והוא הפסיד לא היינו מגיעים להסכם. אני מציע לישראלים להסתכל על ההסכם מנקודת המבט הזו ולא לדבר על נסיגה מההסכם".

בדבריו רמז להבטחות של גוש המפלגות התומכות ביו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לבטל את ההסכם אם ירכיבו את הממשלה הבאה. ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) אמר בתגובה להכרזת לפיד כי הוא יעתור לבג"ץ לעצירת "ההסכם הלא-חוקי", משום שלדבריו יש להעביר אותו בהצבעה בכנסת ברוב של 80 חברי כנסת.

נשיא לבנון מישל עאון מקבל את טויטת הסכם הגז עם ישראל מבו סעב, סגן יו"ר הפרלמנט, ארמון בעבדא, לבנון, 11 באוקטובר 2022. רויטרס
נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם מסגן יו"ר הפרלמנט, היום/רויטרס

פריצת הדרך בשיחות בין הצדדים הגיעה אחרי משבר של הרגע האחרון שאיים לפוצץ את השיחות הנמשכות כשנה, בתיווכו של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין. הבוקר כבר הכריז ראש המועצה לביטחון לאומי, איל חולתא, כי כל דרישותיה של ישראל בעניין ההסכם על הגבול הימי עם לבנון נענעו, וכי שתי המדינות בדרך להסכם היסטורי. "השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הבטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי", אמר חולתא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully