וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: לבנון מתנגדת לחלקים בהסכם הימי שנותנים הישגים לישראל

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 10:46

כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי לבנון תעביר היום לארה"ב הערות לגבי טיוטת ההסכם על הגבול הימי. בראשן - התנגדות לשתי נקודות קריטיות עבור ישראל: מתן וטו לחיפושי הגז בשטח המחלוקת והכרה ב"קו המצופים" כגבול בינלאומי. הלבנונים מתנגדים לקיום טקס חתימה משותף על ההסכם

בווידאו: נתניהו על ההסכם המסתמן עם לבנון: "לא חוקי - סכנה לישראל"/קונטקט

לבנון תעביר היום (שלישי) לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין שורה של הערות לגבי טיוטת ההסכם על הגבול הימי ובראשן התנגדות לסעיף בהסכם שנותן "וטו" לישראל על תחילת חיפושי הגז בשטח המחלוקת והתנגדות להכרה ב"קו המצופים" כגבול בין לאומי, כך לפי דיווחים בכמה כלי תקשורת בלבנון.

גורם מדיני בכיר הבהיר בתגובה כי "ראש הממשלה יאיר לפיד לא יסכים להתפשר על האינטרסים הבטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל. אנחנו מחכים לקבל את ההערות באופן רשמי מגורמים מוסמכים על מנת שנדע אם וכיצד להתקדם", מסר.

למה זה חשוב

אם הדיווחים מדוייקים ואלו אכן ההערות הלבנוניות על הטיוטה, הרי שהן מקטינות בצורה משמעותית את הסיכוי להגיע להסכם בימים הקרובים.
ההערות הלבנוניות נוגעות לשתי דרישות ישראליות בהסכם שהוגדרו כ"קו אדום" - הבטחת אינטרסים ביטחוניים והבטחת החלק הישראלי ברווחים הפוטנציאלים.

במוקד החדשות

  • לפי דיווחים בתקשורת הלבנונית, הנשיא מישל עוון, ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי קיימו אתמול (שני) התייעצויות, שבסיומן גיבשו שורה של הערות לטיוטת ההסכם. ההערות צפויות להימסר היום לשליח האמריקני עמוס הוכשטיין.
  • לפי העיתון "אל-אחבר", שמזוהה עם חיזבאללה, לבנון מסרבת לסעיף בהסכם שקובע כי "קו המצופים" אותו הציבה ישראל באופן חד צדדי בים באזור ראש הנקרה יהפוך לגבול בינלאומי מוכר בינה לבין ישראל.
  • לפי הדיווח לבנון תבהיר בהערותיה על הטיוטה כי לא תסכים לוותר על שטח ליצירת אזור ביטחון עבור ישראל בים. דיווח דומה התפרסם גם בעיתון "אל-דיאר".
  • עוד דיווח "אל-אחבר" כי לבנון מתנגדת לקישור שנעשה בהסכם בין תחילת חיפושי הגז של חברת "טוטאל" הצרפתית לבין הגעה להסכם בין החברה בין ישראל לגבי הפיצוי הכספי שישראל תקבל אם יימצא גז במאגר כאנא.
  • בדיווח נטען כי לבנון דורשת שהחברה תתחייב להתחיל בחיפושי הגז במנותק מכל מו"מ מתנהל בינה לבין ישראל. לבנון דורשת ש"טוטאל" תודיע על תחילת חיפושי הגז במקביל לתחילת הפקת הגז בשדה "כריש".
אסדת כריש הצפה של חברת אנרג'יאן. באדיבות חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
ההסכם מתרחק? אסדת הגז "כריש"/אתר רשמי, באדיבות חברת אנרג'יאן
  • העיתון הלבנוני "אל-דיאר" פרסם דיווח דומה לפיו לבנון מתנגדת לקביעה בהסכם כי לישראל יש זכויות במאגר כאנא שחלקו נמצא בשטח המחלוקת וחלקו נמצא מדרום לשטח המחלוקת בתוך המיים הכלכליים הישראלים.
  • לפי הדיווח לבנון טוענת בהערות שתעביר למתווך האמריקני כי לפי טיוטת ההסכם סוגיית החלק הישראלי במאגר הגז כאנא תוכרע בין ישראל לבין חברת "טוטאל" בלי שלממשלת לבנון תהיה כל השפעה על כך.
  • לפי "אל-דיאר" הלבנונים טוענים בהערות שיעבירו לשליח האמריקני כי הם חוששים כי חיפושי הגז של חברת "טוטאל" עלולים להתעכב אם לא יושג הסכם בין החברה לבין ישראל כפי שקרה במו"מ בין ישראל וקפריסין על חלוקת הרווחים משדה "אפרודיטה" המשותף ב-2013.
  • אז ישראל דרשה לקבל אחוז גבוה יותר מהרווחים ובשל כך הפקת הגז שם התעכבה. הלבנונים דורשים ערבויות אמריקניות כי דבר כזה לא יקרה במקרה של מאגר הגז כאנא.
  • בנוסף, לבנון לא מסכימה לערוך טקס חתימה רשמי על ההסכם בבסיס האו"ם בנאקורה בגבול בין ישראל ללבנון כפי שרוצות ישראל ולבנון.
  • לבנון דורשת שהיא תחתום על איגרת שאותה יעביר ראש צוות המו"מ המקצועי שלה לנציג האו"ם בנוכחות המתווך האמריקני. הלבנונים דורשים שזה יקרה בנפרד מהמשלחת הישראלית ולא באותו חדר.
  • הלבנונים דורשים שישראל תעביר איגרת דומה לאו"ם בפגישה נפרדת ובחדר נפרד. לפי הדרישה הלבנונית רק לאחר ביצוע התהליך הזה תכריז ארה"ב על השגת הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully