וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיקרי ההסכם המתגבש: ישראל תקבל את דרישותיה הביטחוניות, לבנון תקבל את רוב דרישותיה הכלכליות

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 19:55

גורם מדיני בכיר ציין כי ההסכם יהפוך לראשונה את "קו המצופים" הביטחוני של ישראל בראש הנקרה לקו גבול בינלאומי מוכר. ישראל מנהלת מו"מ עם חברת Total הצרפתית על היקף התמלוגים שישראל תקבל אם יימצא גז במאגר שבאזור המחלוקת. בישראל מעריכים כי לבנון תשיב בחיוב להצעה

בווידאו: גנץ מאיים שאם חיזבאללה ינסה לחבל במו"מ על הגבול הימי לבנון כולה תשלם את המחיר/גו לייב המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן

טיוטת ההסכם שהוגשה לישראל וללבנון ע"י השליח האמריקני עמוס הוכשטיין מעגנת את "קו המצופים" הביטחוני שישראל הציבה באופן חד צדדי בחוף ראש הנקרה אחרי הנסיגה מלבנון בשנת 2000 לקו גבול בינלאומי מוכר, כך אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים.

אסדת כריש הצפה של חברת אנרג'יאן. באדיבות חברת אנרג'יאן, אתר רשמי
היתה הדרישה המרכזית של ישראל - עיגון "קו המצופים"/אתר רשמי, באדיבות חברת אנרג'יאן

למה זה חשוב:

  • עיגון "קו המצופים", שמתחיל מהחוף באזור הגבול בראש הנקרה ונמתח מערבה כחמישה ק"מ לתוך הים התיכון, והפיכתו לקו גבול בינלאומי מוכר היתה הדרישה המרכזית של ישראל במהלך המו"מ עם לבנון בחודשים האחרונים.
  • בכירים ישראלים מדגישים כי עיגון "קו המצופים" חשוב ביותר מסיבות ביטחוניות, כיוון שעד היום היה מדובר בקו שעד אליו פעלה ישראל ביטחונית באופן חד-צדדי שהיתה לגיטימציה בינלאומית לצד הלבנוני לאתגר אותו.
  • בנוסף, אם "קו המצופים" היה זז דרומה מהמקום שבו הוא נמצא היום, הדבר היה מאפשר קו ראיה ותצפית מהצד הלבנוני לעבר קו החוף של צפון ישראל.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מאחורי הקלעים:

  • הגורם המדיני הבכיר ציין כי היועץ לביטחון לאומי איל חולתא נפגש עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין שלוש פעמים בשבועיים האחרונים כדי לוודא שטיוטת ההסכם תהיה מקובלת על ישראל עוד לפני שזו תימסר לצדדים.
  • "הגענו להצעה של המתווך האמריקני שאנחנו מעריכים שתהיה מקובלת גם על הצד הלבנוני", אמר הגורם המדיני.
השליח האמריקני לנושא אנרגיה עמוס הוכשטיין, וסגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 26 בינואר 2015. AP
מתווך האמריקני עמוס הוכשטיין יחד עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/AP

עיקרי ההסכם המתגבש:

  • "קו המצופים" הישראלי יעוגן כקו גבול בינלאומי שמוכר על ידי כל השחקנים המעורבים, במיוחד לבנון וארצות הברית, ויופקד באו"ם.
  • גורם מדיני בכיר אמר כי במסגרת ההסכם ישראל תקבל פיצוי כספי על זכויותיה הכלכליות במאגר הגז כאנא, מחברות הגז Total ו-ENI שיבצעו את חיפושי הגז בשטח המחלוקת.
  • לדברי הגורם המדיני הבכיר לבנון תקבל את הזכויות הכלכליות במאגרי הגז בכל שטח המחלוקת עד למה שמכונה קו 23, אבל לא תקבל את דרישותיה לזכויות כלכליות מדרום לקו 23.
  • ההסכם יהיה מחייב, יופקד באו"ם באופן שיעגן אותו במשפט הבינלאומי. ממשלת ארצות הברית תיתן את הערבות שלה לקיום ההסכם וכך גם ממשלת צרפת שמחזיקה במחזית ממניות חברת הגז Total.
  • טיוטת ההסכם קובעת כי יתקיים טקס חתימה על ההסכם בהשתתפות ישראל, לבנון, ארצות הברית והאו"ם. "אנחנו מעוניינים בזה וחושבים שטקס כזה הוא חשוב", אמר הגורם המדיני הבכיר.

תמונת המצב:

  • הגורם המדיני הבכיר ציין כי הסוגיה המרכזית שעדין נותרה פתוחה היא מנגנון הפיצוי הכספי לישראל. משרד האנרגיה מנהל מו"מ עם חברת Total הצרפתית בנושא.
  • גורם מדיני בכיר אחר ציין כי עיקר המשא ומתן הוא לגבי גובה התמלוגים שישראל תקבל אם אכן יתגלה גז במאגר כאנא. המו"מ מתמקד בשאלה כמה אחוז מתוך הרווחים ישראל תקבל.
ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל אסדת כריש 20 יולי 2022. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
"ההצעה האמריקנית מקובלת על ראש הממשלה לפיד", גורם המדיני/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

מה הם אומרים:

  • ישראל קיבלה את האינטרסים הביטחוניים שלה במסגרת ההסכם. לא קיבלנו את העמדה הלבנונית במלואה, אבל לבנון קיבלה חלק גדול ממה שהיא רצתה בנוגע לזכויות הכלכליות בשטח המחלוקת", אמר הגורם המדיני הבכיר.
  • גורם מדיני בכיר שני הוסיף: "גודל המאגר לא ברור ולכן גם גובה הפיצוי לא ברור. אחנו לא נפסיד מהאירוע. בכל מקרה הפיצוי יהיה כסף קטן לעומת היתרונות המדיניים והביטחוניים של ההסכם הזה".

מה הלאה:

  • הגורם המדיני ציין כי ישראל לא העבירה עדיין תשובה רשמית לארצות הברית לגבי טיוטת ההסכם. עם זאת הוא הדגיש כי ההצעה האמריקנית מקובלת על ראש הממשלה לפיד, שר הביטחון גנץ וראש הממשלה החליפי בנט.
  • "אם הכל ילך יפה אז יהיה בסיס לדיון בקבינט המדיני ביטחוני שיתכנס ביום חמישי", אמר הגורם המדיני הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully