וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניין ההרוגים ממשיך לעלות, באו"ם הביעו דאגה: מהומות החיג'אב באיראן ממשיכות לבעור

עודכן לאחרונה: 27.9.2022 / 22:38

לפי דיווחים, 76 מפגינים ושוטרים נהרגו במחאות שפרצו בעקבות מותה של צעירה שנעצרה כי חבשה את כיסוי הראש "באופן מרושל". ההפגנות הגיעו ל-80 ערים, מאות כבר נעצרו, בהם 20 עיתונאים. דיווח: המשטרה עצרה את בתו של נשיא איראן לשעבר, שמזוהה עם התנגדות למשטר בטהראן

איראן: מחאות החיג'אב נמשכות, ראיסי קורא להתעמת עם המפגינים/מערכת וואלה!

מניין ההרוגים במהומות החיג'אב ברחבי איראן, שנמשכות כבר 11 ימים ברציפות, עלה היום (שלישי) ל-76 מפגינים ושוטרים. עם זאת, על פי ארגוני זכויות אדם, כמות ההרוגים גדולה יותר ממה שמדווח, אך קשה לדעת את המספרים המדויקים בעקבות השיבושים ברשתות התקשורת במדינה. בנוסף, מאות בני אדם נעצרו במחאות, ועל פי דיווחים, כ-20 מהם עיתונאים.

המחאות שמבעירות את המדינה התרחבו כבר ל-80 ערים. במקביל, המשרד האחראי לזכויות אדם באו"ם הביע דאגה מאלימות השלטונות, וקרא למשטר בטהראן לכבד זכות המפגינים להביע את מחאתם באופן חופשי. "יש סיכון גבוה לעינויים ולטיפול רפואי שאינו ראוי במעצר", נכתב בהודעת ארגון "זכויות האדם באיראן".

הפגנה בעקבות מותה של הצעירה מהסה אמיני, טהראן, איראן, 20 בספטמבר 2022. רויטרס
מהומות החיג'אב באיראן. שבוע שעבר/רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", שמזוהה עם משמרות המהפכה, דיווחה כי פאיזה האשמי רפסנג'ני, בתו של נשיא איראן לשעבר, נעצרה על ידי שירותי הביטחון "בגין הסתה של מתפרעים להפגנות רחוב במזרח טהראן". האשמי היא פעילת זכויות נשים ומבקרת חריפה של המשטר. בעבר היא נשפטה לתקופות מאסר שונות בגין פעילותה הפוליטית והעיתונאית.

המחאות שהתפשטו ברחבי המדינה הן הגדולות ביותר מזה שלוש שנים. בעוד שכוחות הביטחון יורים אש חיה כדי לדכא את המהומות, המפגינים משליכים אבנים ומציתים כלי רכב וניידות משטרה. כמה מפגינות שרפו את החיג'אב שלהן כאות מחאה, אחרות רוקדות ליד מדורות גדולות כשנשים אחרות צועקות לצידן "נשים, חיים, חופש".

במקביל, המשטר בטהראן מאשים מדינות אחרות בעידוד המהומות ובנקיטת עמדה נגד המשטר. כך לדוגמא השגרירים של בריטניה ונורבגיה זומנו בטענה כי סיקור האירועים במדינותיהם נעשה בצורה עוינת. זאת, לצד סנקציות שהטילה ארצות הברית על בכירים בטהראן ועל משטרת המוסר, שעצרה את הצעירה, שמותה הצית את המהומות.

עוד בוואלה!

הזעם באיראן בעבע זמן רב. מותה של הצעירה גרם לו להתפוצץ

לכתבה המלאה
הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בעיר קלן, גרמניה, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
תמונותיה של הצעירה שמתה במעצר. מחסה אמיני/רויטרס

בשבוע שעבר אמר נשיא איראן איברהים ראיסי כי יש "להתעמת בנחישות עם אלה שמתנגדים לביטחון ולשלווה במדינה", אמר ראיסי. את הדברים מסר בשיחת תנחומים למשפחתו של סוכן ביטחון שנדקר למוות, ככל הנראה על ידי מפגינים. בעקבות ההפגנות הזהיר מפקד המשטרה של איראן, חוסיין אשטרי, כי "אלו שמעורבים בחבלה וביצירת חוסר ביטחון לפי הנחיות מחוץ למדינה צריכים לדעת שיטפלו בהם במשנה תוקף". עוד אמר כי "ביטחון האנשים הוא הקו האדום שלנו".

הצעירה מחסה אמיני, שבעקבות מותה פרצו המהומות באיראן, נעצרה על ידי משטרת המוסר באיראן לפני כשבועיים, וזאת בשל עטיית חיג'אב "באופן מרושל". היא התמוטטה בתחנת המשטרה, נכנסה לקומה ומתה כעבור שלושה ימים בבית החולים. הרשויות טענו כי עברה התקף לב, אך לדברי משפחתה, לא היו לא בעיות רפואיות. כמו כן, אביה של אמיני טען כי היא סבלה מחבלות בזמן שהותה במעצר, ואמר כי הוא רואה במשטרה אחראית למותה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully