וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיוס המילואים של פוטין לא הפתיע איש - וספק אם יצליח"

עודכן לאחרונה: 22.9.2022 / 5:30

לדברי ארקדי מיל-מן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה, הבעיה הגדולה של פוטין היא המורל הירוד בבית כלפי המלחמה. "המוטיבציה ירודה מאוד, אף שכולם ברוסיה מביעים תמיכה במלחמה, והרוב המכריע - 80%, תומכים ב'מבצע הצבאי'. אך כשמדובר בצעדים טקטיים, המצב שונה לגמרי"

נשיא רוסיה פוטין הכריז על תמיכה במשאלי עם במחוזות בדלנים באוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה אמש (רביעי) על הגיוס הראשון של חיילי מילואים מאז מלחמת העולם השנייה והזהיר כי מוסקבה עשויה להגן על עצמה באמצעות מאגר התחמושת העצום שלה, אם תיאלץ להתמודד עם איום גרעיני מצד המערב. לפי משרד ההגנה של רוסיה, יגויסו כ-300 אלף חיילים מתוך שני מיליון חיילי מילואים. יותר מ-1,000 אזרחים נעצרו בהפגנות נגד הגיוס, ורבים מיהרו להימלט מהמדינה.

הנאום היה ניסיון לבסס מחדש את הסמכות של פוטין על מלחמה שיוצאת מכלל שליטה, שחתרה תחת הנהגתו בבית ובזירה הגלובלית. זאת גם דרך להכיר ברוסים שתומכים במלחמה אך מבקרים את הקרמלין על כך שאינו מקדיש מספיק משאבים וכוח אדם.

בקייב ובמערב אמרו בתגובה כי זאת הוכחה לכך שהמלחמה לא הולכת לפי התכנית של הקרמלין. האופוזיציה ברוסיה קראה לקיום הפגנות נגד הנשיא בעקבות ההודעה הדרמטית. מנהיג האופוזיציה הכלוא, אלכסיי נבלני, אמר כי הגיוס הוא סימן לכך שפוטין נכשל במלחמה הפושעת. "הוא (פוטין) רוצה למרוח מאות אלפי אנשים בדם שהוא שופך", אמר.

קבוצות ברוסיה שמתנגדות למלחמה באוקראינה קראו לאנשים לצאת לרחובות במחאה נגד הגיוס. "משמעות הדבר היא שאלפי גברים רוסים - האבות, האחים והבעלים שלנו - ייטחנו במטחנת הבשר של המלחמה", אמרה Vesna, קואליציה אנטי מלחמתית. "כעת המלחמה מגיעה לכל בית ולכל משפחה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכריז על גיוס מילואים חלקי על רקע המלחמה באוקראינה, 21 בספטמבר 2021. רויטרס
הנאום הראשון לאומה מאז הפלישה/רויטרס

בעולם מיהרו לגנות את הצעד של פוטין בזמן שבו נערכת העצרת הכללית של האו"ם, שמתמקדת גם כן במלחמה באוקראינה. "המלחמה לא מתנהלת לפי התרחיש הרוסי, ולכן פוטין נדרש לקבל החלטות לא פופולאריות ביותר על מנת לגייס חיילים ולהגביל את זכויות האנשים", צייץ היועץ הנשיאותי של אוקראינה מיכיילו פודולייק.

שגרירת ארצות הברית באוקראינה, ברידג'ט ברינק, אמרה כי "גיוס המילואים וההודעה על קיום משאלי עם בשטחים הבדלניים באוקראינה לטובת סיפוח לרוסיה מראים על חולשה וכישלון רוסי. ארצות הברית לעולם לא תכיר בהצדקה הרוסית לסיפוח כביכול של שטח אוקראיני", היא צייצה והוסיפה כי "אוקראינה מנצחת במלחמה, והקהילה הבינלאומית מאוחדת. רוסיה נהפכה למנודה גלובלית".

שרת החוץ הבריטית ג'יליאן קיגן אמרה ל"סקיי ניוז" כי "יש לקחת ברצינות את דברי פוטין משום שאנחנו לא אלה שבשליטה - אני לא בטוחה אם הוא בשליטה. זאת הסלמה". מקנצלר גרמניה נמסר כי מדובר בצעד שגוי ומוטעה של פוטין. ממשלת פולין הבטיחה "לעשות כל מה שיכולתנו עם בעלות בריתנו, כדי שהתמיכה של נאט"ו באוקראינה תתחזק כך שתוכל להגן על עצמה". ראש ממשלת הולנד ויליאם רוטו, עם זאת, אמר כי "שמענו את כל האמירות האלה כבר בעבר. אני מציע להישאר רגועים". פינלנד אמרה כי היא משגיחה על המצב ואילו ליטא הודיעה כי הגבירה את כוננות הצבא.

אזרחים פרו רוסים חוגגים עצמאות במחוז דונבאס הבדלני, פברואר 2022. REUTERS/Alexander Ermochenko/File Photo, רויטרס
אזרחים פרו רוסים בדונבאס/רויטרס, REUTERS/Alexander Ermochenko/File Photo

עוד לפני נאומו הלוחמני של פוטין, המלחמה באוקראינה נכנסה לשלב מסוכן בעבור פוטין. מתקפת הנגד של צבא אוקראינה במזרח המדינה הצליחה מעל המשוער ואוקראינה השתלטה מחדש על שטח של כ-8,000 ק"מ שנכבש קודם לכן על ידי רוסיה. הצבא הרוסי נסוג במהירות, חיילים נמלטו, ציוד, תחמושת ונשק רב הושארו מאחור בשל המנוסה ונפלו לידיים אוקראיניות.

ההצלחה המפתיעה של הצבא האוקראיני עוררה חשש במוסקבה וזירזה את התוכניות של הבדלנים תומכי רוסיה באזור דונבס לערוך משאלי עם לגבי סיפוח לשכנה. משאלי העם האלה, שנתפשים במערב כמזויפים, צפויים להוביל את מוסקבה להכרזה כי כל אזור דונבס, כמו זפוריז'יה וחרסון בדרום, הם חלק מרוסיה הריבונית. העובדה ששאר העולם לא יכיר בסיפוח לא באמת משנה לפוטין.

מבחינת הקרמלין, המשמעות של סיפוח היא שאוקראינה אינה לוחמת כדי לשחרר את שטחה, אלא, לטענת רוסיה, הפולשת שמשתמשת בנשק שסופק על ידי נאט"ו כדי לאיים על רוסיה. זאת על מנת להזין את הנרטיב של פוטין שלפיו יש צורך כעת באמצעים קיצוניים כדי להגן על המולדת מפני הקבאל המרושע של אוקראינה ובעלות בריתה במערב. על פי הערכות, גיוס 300 אלף חיילי המילואים לא יהיה הצעד האחרון שבו ינקוט פוטין כדי לנסות ולמנוע תבוסה משפילה.

בווידאו: לחימה בחבל דונצק באוקראינה/צילום: רויטרס

לדברי ארקדי מיל-מן, ראש תוכנית רוסיה ב-INSS, ושגריר לשעבר ברוסיה, הדברים שאמר לא הפתיעו את מי שעוקב בקפידה אחר מתרחש במלחמה באוקראינה.

"היה ברור שאחרי כישלונות הצבא הרוסי בחזית המזרחית באוקראינה וניצחונות צבא אוקראינה במתקפת הנגד, שהרוסים יצטרכו להודיע על גיוס כללי או חלק. במהלך החודשיים האחרונים יש להם מחסור בכוח אדם ובסד"כ בשדה הקרב", הוא אמר לוואלה.

"הממשלה הרוסית ניסתה לגייס אנשים, השיקה מבצע הסברה בכל רחבי רוסיה, פנתה לכל מיש רק אפשר, אך הצליחה לגייס חיילים רק באמצעות וגנר - ארגון צבאי רוסי, המתואר לעיתים כחברה צבאית פרטית - 6,000 אסירים שרובם נושאים מאסר ממושך שקשור לפלילים, כלומר, לא צבא איכותי במיוחד", הוסיף מיל-מן.

הבעיה העיקרית כעת של רוסיה, הדגיש מיל-מן היא המורל הירוד בבית בנוגע למלחמה: "לאור הכישלון בגיוס כוח אדם, לא בטוח כלל ש-300 אלף אנשים אכן יגויסו. המוטיבציה ירודה מאד, אף שכולם ברוסיה מביעים תמיכה במלחמה, והרוב המכריע - 80% תומכים ב'מבצע הצבאי' - אבל כשזה מגיע לצעדים טקטיים יש לצבא בעיה. אפילו באזורים שנמצאים במצוקה כלכלית, היו קשיים לגייס אנשים בעבור משכורות גבוהות בהרבה ממה שהם משתכרים כעת".

טנקים רוסיים באולניבקה, מחוז דונצק באוקראינה. רויטרס
טנקים רוסיים בדונצק/רויטרס

הבעיה השנייה שמתעוררת בעקבות הגיוס המדובר היא שמרבית חיילי המילואים לא לחמו זמן רב וזקוקים להדרכה. לדברי מיל-מן, "נדרשת תקופה ארוכה כדי להכשיר את אותם חיילים להילחם בחזית . עד עכשיו הם קיבלו הדרכה בת שבוע בלבד ונשלחו הלאה. בנוסף, לא ברור אם תהליך הגיוס הביורוקרטי יתנהל כשורה: איך יגיעו צווי הגיוס לאנשים הנכונים, מי יצליח להתחמק או לקבל פטור מגיוס, מי ישלם כדי לא להילחם, וכן הלאה", הוא הוסיף.

פוטין הזכיר בנאומו את האפשרות של שימוש בנשק גרעיני. מיל-מן סבור שאף שהיינו עדים להחלטות לא רציונליות של פוטין ושל צבא רוסיה במהלך המלחמה - ולכן חייבים לקחת בחשבון את התסריט של שימוש בנשק גרעיני - "הסבירות לכך נמוכה כעת, כי כולם מבינים את המשמעויות והתוצאות של מכה גרעינית".

בטווח הקרוב, בעקבות הנאום, מיל-מן סבור כי צבא רוסיה יצליח לגייס 30-40 אלף אנשים ולאחר הכשרה קצרה, הם יישלחו לחזית. "בחודש-חודש וחצי הקרובים עד הגשמים, השלג והקור העז הידוע לשמצה באזור, נהיה ככל הנראה הסלמה בלחימה ולקרבות קשים. במהלך החורף הקפוא, שני הצדדים ינצלו את ההזדמנות להתארגן מחדש ואם יהיה חורף קל יחסית, בפברואר-מרץ תתחדש הלחימה שוב", הוא אמר.

המלחמה, לדברי מיל-מן, לא צפויה להסתיים בקרוב, ולא בגלל הצבא הרוסי האימתני, כי אם הנחישות החזקה של האוקראינים לא להיכנע ולא לוותר על שום שטח במולדתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully