וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב בתי הספר מחפשים מורים, איומי השביתה מתגברים: פתיחת שנת הלימודים בסימן שאלה

באוצר שוקלים לפנות לבית הדין לעבודה כדי להוציא צווי מניעה נגד שביתה האפשרית. מחר תתכנס הנהגת ארגון המורים לישיבה בה תעלה האפשרות לא לפתוח את השנה גם בתיכונים. בתוך כך, כמה ארגונים שלחו למזכ"לית הסתדרות המורים דרישה להחריג את תלמידי החינוך המיוחד מהעיצומים

בווידאו: שר האוצר ליברמן מתייחס למו"מ עם המורים/צילום: ערוץ הכנסת

16 ימים לתחילת שנת הלימודים, פתיחת בתי הספר עומדת בסימן שאלה. הסתדרות המורים מאיימת להכריז על שביתה בעקבות הקשיים במו"מ עם משרד האוצר, שמנגד שוקל לפנות לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה נגד הצעד. במקביל, הנהלת ארגון המורים תתכנס מחר לישיבה בה תעלה בין השאר האפשרות שלא לפתוח את השנה בתיכונים כסדרה.

מאז הסיום הסוער של השנה האחרונה, אז החליטה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על סגירת בתי הספר היסודיים והגנים, הצדדים לא הצליחו לפרוץ את הדרך לסיכומים בשיחות על הסכם השכר החדש. בן דויד חזרה ואמרה בשבועות האחרונים כי האפשרות שהלימודים לא יתקיימו גם ב-1 בספטמבר נמצאת על הפרק. אתמול שורת ארגונים הקדימה ושלחה לה מכתב בדרישה להחריג את ילדי החינוך המיוחד, גם אלה המשולבים בבתי ספר רגילים, במקרה שזו ההחלטה שתתקבל.

"השימוש בתלמידים המהווים את האוכלוסייה המוחלשת ביותר במערכת החינוך לא אמור לעלות על הפרק באף מאבק או מחלוקת, מוצדק ככל שיהיה", כתבו. "אנו סמוכים ובטוחים כי מחאתם הצודקת של עובדי ההוראה תוכל למצוא את ביטוייה בדרכים אחרות".

יפה בן דוד בהפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
מאז הסיום הסוער של השנה האחרונה, לא היתה פריצת דרך. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד/ראובן קסטרו
מחסור המורים במערכת החינוך. ללא, אתר רשמי
פילוח הדרישה למורים וגננות/אתר רשמי, ללא
מחסור המורים במערכת החינוך. ללא, אתר רשמי
התפלגות המחסור במורים לפי מקצועות/אתר רשמי, ללא

משרד החינוך ומשרד האוצר הציגו בסוף החודש שעבר את דרישותיהם בשיחות, לראשונה באופן מפורט שנוגע בנקודות המחלוקת. ההודעות, שיצאו לאחר פגישה ראשונה עם נציגי הסתדרות המורים לאחר חודש בו המשרדים קיימו שיחות לבדם, העידו על ריכוך עמדותיהם במרבית הנושאים. עם זאת, הפער בנושא השכר טרם נסגר: משרד האוצר הציע 9,000 שקלים למורה מתחיל במשרה מלאה, בעוד משרד החינוך דרש 9,500, והסתדרות המורים ממשיכה להתעקש על עשרת אלפים שקלים. מחלוקת משמעותית נוספת שנשארה נוגעת לתוספות למורים הוותיקים. בשבועיים שחלפו לא הושגה התקדמות בשיחות, שנמשכות גם בימים אלה.

"פקידי האוצר כבר חודשים ממשיכים להתעקש על תוספת שכר של 300 שקלים. אנחנו לא נסכים לתוספת של 300 שקלים, 600 שקלים וגם לא לתוספת של 900 שקלים. וכמובן אנו מתנגדים נחרצות לכל פגיעה בוותק ובדרגות הקידום של עובדי ההוראה - כפי שהציע האוצר", אמרה הסתדרות המורים בתגובה.

"באוצר מנפנפים בשכר התחלתי של 9,000 שקלים למורה חדש, אבל בפועל מדובר בישראבלוף מבית היוצר של פקידי האוצר: הקדמת שכר שלא ישתנה אחרי שמונה שנים. אם שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה יאיר לפיד לא יתעוררו בימים הקרובים - ב-1 בספטמבר לא נפתח את שנת הלימודים וזאת תהיה האחריות הבלעדית שלהם. במשך שמונה חודשים באוצר גוררים רגליים וניכר כי בכוונתם להמשיך בכך גם בימים שנותרו עד סוף החודש".

מחסור המורים במערכת החינוך. ללא, אתר רשמי
המחסור במורים, פריסה ארצית/אתר רשמי, ללא
השקת קמפיין הרשימה המשותפת, ת"א, 23 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"מייבשים את המערכת הציבורית". ח"כ עופר כסיף/ראובן קסטרו

האיום הנוסף

השביתה אינה הגורם היחיד שמעיב על ההכנות לתחילת שנת הלימודים. משרד החינוך סיים לאחרונה למפות את המחסור במורים והעריך כי קרוב ל-6,000 משרות טרם אוישו, בעיקר באזור המרכז. דוח חדש שפרסם הבוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת והוכן לבקשת ח"כ עופר כסיף לקראת הדיון בוועדת החינוך מציג את חומרת המצב: יותר מ-85% ממנהלי בתי הספר בחינוך העברי - הממלכתי והממלכתי-דתי - דיווחו על מחסור במורים, כשבאזור תל אביב והמרכז מדובר בכמעט כל המוסדות - 95%.

עוד עלה כי הבעיה גדולה יותר בחינוך העל-יסודי מביסודי, בעיקר בחברה הערבית, וכן ככל שהמעמד הסוציו-אקונומי של תלמידי בית הספר גבוה יותר. למרות שמספר המורים בחברה הערבית הולם את מספר המשרות, מהדוח עולה כי גם בבתי ספר אלה ממשיכים לחפש אחר מועמדים ולא מצליחים להגיע לכמות הנדרשת.

77.5% מהמנהלים שהשיבו לשאלון העידו כי המחסור גדול יותר משנים קודמות, ויש לכך השלכות ישירות על איכות ההוראה. לפי הדוח, יותר ממחצית מהמנהלים שיבצו מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה, ושיעור דומה מהם גייס מורים ב"פרופיל שאינו מתאים לבית הספר" או הטיל תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה, כולל שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות. בסך הכול, 63% הזהירו כי המחסור יפגע בפתיחה התקינה של שנת הלימודים.

"תמרור אזהרה לכולנו"

במרכז המחקר והמידע מתחו ביקורת על התיאום בין הגופים בנוגע למיפוי למחסור במורים. "הנתונים ממקורות שונים שהוצגו במסמך זה מעידים על פער בין הנתונים הנאספים באופן רציף וסדיר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שאינם מעידים על מחסור מערכתי במורים לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, לבין הממצאים העולים מן השטח, לרבות באמצעות מיפוי משרד החינוך והשאלונים שהופנו למנהלים על ידינו, ולפיהם בתי ספר רבים מדווחים על מחסור במורים במקצועות לימוד שונים", כתבו, והדגישו: "נראה כי לצורך גיבוש מדיניות מבוססת מידע בנושא תכנון כוח האדם בהוראה, נדרש מעקב ואיסוף מידע שיטתי אשר יוכל לתת מענה לפער זה".

ח"כ עופר כסיף התייחס לממצאי הדוח ואמר כי: "הדו"ח של מרכז המידע של הכנסת על המחסור במורים מוכיח את שאנו זועקים כבר שנים: ייבוש המערכת הציבורית, ועמה הפקרת רוב הציבור למען מיעוט העשירים, עולה לנו בעתיד ילדינו ועתיד החברה כולה. הדו"ח הזה הוא תמרור אזהרה לכולנו ומוטב שנתעורר, ומהר". כסיף הוסיף כי ישנם כ-13 אלף מורים ערבים מובטלים, אך למערכת אין משאבים, או רצון, לנצל את כישוריהם.

תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה. אבשלום ששוני, פלאש 90
"הנוער צריך להיות שותף בחשיבה על פתרון משבר ההוראה"/פלאש 90, אבשלום ששוני

נציגות מועצת התלמידים הארצית ביקשה להדגיש כי גם התלמידים הם צד במשבר ההוראה. בהודעה שפרסמה המועצה נאמר: "כבר שנים שאנחנו חווים את משבר ההוראה במחסור במורים בבתי הספר, בנטישת מורים איכותיים, באווירה לא נעימה ובאי ודאות גדולה לפני פתיחת כל שנת לימודים".

עוד נאמר בהודעה: "אנו, בני ובנות הנוער בארץ, מאמינים שהמחסור לא ייפתר בהסכם שכר בלבד אלא יש ללכת למהלך עומק של שינוי בתפיסת תפקיד המורה על כל המשתמע מכך. במערכת החינוך (הפורמלית והבלתי פורמלית) מתעצבת זהות הבוגר שלנו. המורים הם "עובדים חיוניים" עבורנו ולכן המשבר חייב להיפתר במהרה, לפני פתיחת שנת הלימודים".

לדברי מועצת התלמידים: "אנחנו רואים את המורים כמנטורים שלנו, וכאנשים שעוזרים לנו לבנות ידע משמעותי לחיים, לקבל מיומנויות להתנהלות בריאה ונכונה ובעיקר לבסס סל ערכים מתקדם, חדשני ומקבל. הנוער צריך להיות שותף בחשיבה על פתרון משבר ההוראה, והגיע הזמן להושיב סביב שולחן אחד את כל השותפים יחד אתנו, מועצת התלמידים והנוער הארצית, כדי לפתור את משבר ההוראה הגדול בהיסטוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully