וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בא לעזרה: האם הצעת משרד החינוך תסייע לסיום הסכסוך בין המורים לאוצר?

עודכן לאחרונה: 27.7.2022 / 6:49

הצעת משרד החינוך מאתמול מהווה התקדמות במשא ומתן, והסתדרות המורים בירכה עליה, אבל הדגישה שיש לה השגות על חלקים ממנה. האוצר העלה את הצעתו לשכר מורה מתחיל ב-400 שקל, ולמורים ותיקים במאות שקלים. משרד החינוך דורש 1,200 שקל לוותיקים, והציע פשרה בעניין החופשות

בווידאו: הפגנת המורים/צילום: יותם רונן

משרד החינוך ומשרד האוצר הציגו ביומיים האחרונים את עמדותיהם במו"מ על הסכמי השכר של המורים. אחרי חודשים של שיחות ללא התקדמות משמעותית, הצדדים ריככו את עמדותיהם במרבית הנושאים שעלו לדיון, אך עדיין נותרו פערים שינסו לפתור במעט יותר מחודש שנשאר עד ל-1 בספטמבר. הסתדרות המורים בירכה על הצעת משרד החינוך אולם הדגישה כי "יש לה השגות על חלקים ממנה".

הצעת האוצר הוצגה בפגישה שהתקיימה אתמול, שהייתה הראשונה מאז סוף שנת הלימודים שבה השתתפו נציגי הסתדרות המורים. מאז השביתה בימים האחרונים לשנה, ניסה משרד החינוך ניסה לצמצם את הפערים בשיחות מול משרד האוצר, אולם לאחר הפגישה הוציאה הסתדרות המורים הודעה על פיצוץ השיחות. פרסום המתווה של משרד החינוך נועד להחזיר את הצדדים לשולחן המו"מ ולמנוע שביתה בתחילת השנה, ופגישה נוספת צפויה בימים הקרובים. גורמים באוצר אמרו כי הצעת משרד החינוך לא תואמה איתם.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, ישיבת ממשלה, 19 ביוני 2022. אלכס קולומויסקי, פול
הצעת משרד החינוך לא תואמה עם האוצר. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון/פול, אלכס קולומויסקי

שכר המורים

  • משרד האוצר הציע שכר של 9,000 שקל למורה בשנתו הראשונה, עלייה של 2,100 שקל ביחס לשכר הקיים ושל 400 שקל ביחס לסכום הקודם שבו נקב. מנגד, משרד החינוך הסכים לרדת מדרישתו לעשרת אלפים שקלים, וביקש 9,500 שקלים למורה מתחיל. הסתדרות המורים מסרה כי הסכום שהציע האוצר בלתי מקובל.
  • כחלק מהניסיון להשאיר את המורים הצעירים במערכת, הצדדים הסכימו על מענק התמדה של 18 אלף שקל לעובדים שמסיימים שלוש שנות הוראה. בנושא גמולי התפקיד, האוצר הציע להגדיל את התוספות הניתנות עבור תפקידי חינוך כיתה, ריכוז שכבה וסגנות מנהל ל-1,100 שקל לחודש. משרד החינוך מעוניין בגמול חינוך כיתה של 1,500 שקל או תוספת של 10%, הגבוה מביניהם. זאת, ברקע המחסור הגדול במחנכות - כ-1,500 לפי נתוני משרד החינוך.
  • נקודת המחלוקת העיקרית היא שיפור תנאי ההעסקה של המורים הוותיקים. הסתדרות המורים רואה זאת כחלק בלתי נפרד מהסכם השכר, בעוד שהאוצר הבהיר כי יש לתעדף את המורים המתחילים. "לפי נתוני ה-OECD התשואה לוותק בישראל היא מהגבוהות בעולם", הסבירו באוצר. בשלב זה, משרד האוצר מציע תוספת של מאות שקלים למורים הוותיקים, בעוד משרד החינוך דורש תוספות השכר שנעות בין 2,600 שקל למורה מתחיל ל-1,200 שקל לוותיקים ביותר. מזכ"לית הסתדרות המורים מתחה ביקורת על רצון האוצר להוריד את הסכום המתקבל במעבר מדרגה אחת לשנייה לפי הסכם "אופק חדש".
  • במקרים רבים, הסיבה לשכר הנמוך של המורים המתחילים היא אחוזי משרה נמוכים. על כך הצדדים הסכימו: הן האוצר והן החינוך כללו במתווה את הגדלת אחוזי המשרה המינימליים מ-50% ל-70%.

עוד בוואלה!

משרד החינוך התגמש: הורידו את דרישת השכר ל-9,500 שקל למורה מתחיל

לכתבה המלאה
יפה בן דוד בהפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
מתחה ביקורת על רצון האוצר להוריד את הסכום המתקבל במעבר בין דרגות. מזכ"ל הסתדרות המורים יפה בן דויד/ראובן קסטרו

החופשות

  • פער נוסף שליווה את ההתכתשויות בין משרדי האוצר והחינוך והסתדרות המורים הוא השינויים בימי החופשה. מול התנגדות הסתדרות המורים, באוצר הדגישו שוב ושוב כי לא יסכימו להסכם שלא יכלול את התאמת לוח החופשות של המורים למשק. כעת, הם מבקשים להמיר שלושה ימי חופש באסרו חג, ועוד שניים בל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי סמוכים, וכן לקצר את החופשה שלפני פסח בשלושה ימים ולהפוך אותם לגשר בין יום כיפור לסוכות.
  • משרד החינוך מציע להאריך את בתי הספר של החופש הגדול, מסגרות הקיץ לילדי הגן ולכיתות א'-ג', עד 31 ביולי ולכלול בתוכם גם את ילדי כיתה ד'. הסתדרות המורים הביעה בעבר תמיכה בחלופה מסוג זה. את ימי אסרו חג הציעו להחליף בימי חופש במועדים אחרים, חלקם בהתאם להחלטת המערכת וחלקם לבחירת המורים.
כיתה ריקה. דוד כהן, פלאש 90
משרד החינוך הציע להאריך את בתי הספר של החופש הגדול. כיתה ריקה/פלאש 90, דוד כהן

שכר המנהלים

  • לפי משרד החינוך, שכרם של המנהלים החדשים צריך לעלות ל-20 אלף שקלים. השכר של מנהל יוכל להגיע עד 27 אלף שקלים. לצד זאת, המנהלים יזכו בתגמול נוסף אם יחנכו מנהל בית ספר אחר. המשרד התייחס גם לסגני המנהלים ודרש שיקבלו 80% משכר המנהל במוסד החינוכי.
  • מתווה האוצר, לעומת זאת, כולל העלאה ל-18 אלף שקלים לחודש למנהל מתחיל. התוספת שהם מציעים עבור תפקידים נוספים, כמו ליווי מנהלים אחרים, היא 2,000 שקלים.

גמישות למנהלים ותגמול מורים מצטיינים

  • במהלך השיחות האוצר דרש כלים חדשים שירחיבו את סמכות המנהלים ויאפשרו לתגמל מורים מצטיינים כדי לשמור אותם במערכת. במתווה האחרון הציעו לאפשר העסקה של מורים בחוזים אישיים, כך שהשכר ישתנה לפי הצורך בהם, וליצור תפקידים חדשים בבית הספר, לשיקול דעתו של המנהל, שעליהם יקבלו מורים מצטיינים 600 שקל בחודש. עוד העלו הצעות להעסקה של יותר מ-100% משרה, גמישות בהליך הפיטורים של מורים והארכת התקופה עד לקבלת קביעות.
  • משרד החינוך הסכים להעמיד לרשות המנהל סל תקציבי לתוספות שכר עבור תפקידים חדשים שייצור, ולאפשר להעסיק מורים עד 42 שעות שבועיות - 140% משרה. כמו כן, הציעו להעניק למנהל אפשרות לחוזים אישיים לשלושה מורים ולהעלות את תקופת הקביעות משנתיים לשלוש. לגמישות בהליך הפיטורים לא התייחסו במתווה. בן דויד אמרה בחודשים האחרונים כי תסכים להבדלים בתשלום רק אם לא יפגעו בשכר של חלק מהמורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully