וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 פצועים, בהם 2 קשה, בפיגוע ירי לעבר אוטובוס סמוך לכותל המערבי

עודכן לאחרונה: 14.8.2022 / 8:54

מחבל פתח באש לעבר נוסעי האוטובוס בעוד שהנהג סייע לאדם בכיסא גלגלים לעלות אליו - ונמלט. אישה בהיריון וגבר כבן 60 נפצעו קשה. לאחר שעות של מצוד, המחבל, צעיר ממזרח העיר, הסגיר את עצמו. עד ראייה: "היו פאניקה וצרחות, אנשים דיממו על הרצפה"

בווידאו: פיגוע ירי בירושלים/צילום: מד"א, שלומי הלר, רוני כנפו, דוברות ביה"ח שערי צדק, רויטרס, ודוברות המשטרה

שמונה בני אדם נפצעו הלילה (ראשון) בפיגוע ירי לעבר אוטובוס סמוך לעיר העתיקה בירושלים. צווות מד"א שהגיע למקום העניק טיפול רפואי לפצועים, בהם אישה בהיריון בשנות ה-30 לחייה שעברה לידת חירום, וגבר בשנות ה-60 לחייו, שניהם במצב קשה. מצב הילוד קשה אך יציב. בשעות הבוקר, אחרי שעות של מצוד, הסגיר את עצמו המחבל לידי כוחות הביטחון, והוא נחקר בידי שב"כ ומשטרת מחוז ירושלים.

הפיגוע התרחש בשתי זירות, הסמוכות זו לזו. הראשונה, היא ברחוב מעלה השלום, בו נסע האוטובוס. במהלך הנסיעה עצר הנהג בכדי לסייע לנוסע בכיסא גלגלים לעלות אל האוטובוס. באותו הרגע, הגיח המחבל וניצל את הדלתות הפתוחות בכדי לירות לעבר נוסעי האוטובוס. זירת הפיגוע השנייה הייתה ברחוב מעלה שזך בכניסה לחניון קבר דוד המלך, שם ירה המחבל אל עבר רכב פרטי.

"היה הרבה בלאגן, אנחנו זוכרים הרבה פאניקה וצרחות", סיפרו רועי ונפתלי, שנסעו באוטובוס בזמן הפיגוע. "עלינו שנינו בתחנה של הכותל והתיישבנו בספסל האחורי. פתאום האוטובוס עצר בפתאומיות. שמנו לב שהנהג פתח את הדלתות ועזר לנוסע בכיסא גלגלים לעלות. בשלב הזה הגיע המחבל והחל לירות אל האוטובוס".

ירי סמוך לכותל המערבי בירושלים. 14 באוגוסט 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"זוכרים הרבה צרחות, אנשים פצועים ומדממים, שוטרים רצים", פיגוע הירי בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

השניים המשיכו וסיפרו כי שמעו את היריות, ובמהירות ירדו מהאוטובוס וברחו מהמקום. "אנחנו זוכרים הרבה צרחות, אנשים פצועים ומדממים. זה היה מפחיד נורא. בהתחלה לא הבנו בדיוק מה קרה, רק ברחנו משם, וראינו מסביבנו המון שוטרים רצים".

שליו, נהג הסעות, סיפר כי הוריד נוסעים בקבר דוד המלך והמתין בחניה בזמן שהתרחש הפיגוע. "פתאום אני שומע פיצוץ מאחוריי. מציץ במראה ורואה המולה בתוך אוטובוס. חשבתי זה פנצ'ר אבל כשסובבתי את הראש ראיתי בחור עם אקדח יורה לעבר האוטובוס", סיפר שליו, "מיד התקשרתי למשטרה אבל הם לא ענו לי. התקשרתי למד"א ולכל מי שאפשר. רק אחרי 10 דקות חזרו אליי מהמשטרה וביררו אם התקשרתי אליהם".

דניאל, עד ראייה נוסף, סיפר כי הגיע עם ילדיו לביקור בכותל באותה השעה. "היינו בדרך לחניון, וכשהתקרבנו שמענו יריות. הייתה המולה מטורפת, רכב אחד לבן נמלט והמחבל יוצא ממנו וקפץ על הגדר. ברחנו מהמקום במהירות. אנחנו בסדר, חוץ מהילדה שנכנסה לפאניקה. בסך הכול באנו לביקור תמים בכותל".

ירי סמוך לכותל המערבי בירושלים. 14 באוגוסט 2022. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תמונות גולשים
כוחות משטרה פרוסים בזירת האירוע, הלילה/תמונות גולשים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

מהמשטרה נמסר מוקדם יותר כי החשוד בירי נמלט מזירת האירוע, וכי התבצעו חיפושים נרחבים אחריו. כוחות גדולים של משטרה, כולל כוחות מיוחדים ומסוק סרקו את אזור העיר העתיקה במטרה לתפוס את החשוד. הם התמקדו בשכונת סילוואן הסמוכה לכותל. "כל הכפר באוויר", אמר מוקדם יותר תושב המקום, ותיאר כי מאות שוטרים סורקים כעת את האזור. במהלך הלילה הגיע גם מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי, לנקודת כוחות הביטחון בכותר וקיבל סקירה ממפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן.

דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר הלילה בעקבות פיגוע הירי כי "פעולת ירושלים האמיצה היא תגובה טבעית לכיבוש ולמתנחלים ופשעיהם היומיומיים נגד עמנו ואדמתנו והמקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות". בנוסף, במהלך הלילה נורו זיקוקי שמחה בשועפאט הסמוכה לירושלים.

ירי סמוך לכותל המערבי בירושלים. 14 באוגוסט 2022. דוברות משטרת ישראל
חלון האוטובוס עליו נפתחה אש/דוברות משטרת ישראל

חובש בכיר נחמיה כץ, ופרמדיק מד"א דוד טרכטנברג, סיפרו כי "הגענו מהר מאוד למקום, ברחוב מעלה השלום ראינו אוטובוס עם נוסעים עומד באמצע הכביש, אנשים סימנו לנו להגיע לשני גברים כבני 30 שהיו באוטובוס וסבלו מפצעי ירי, הם היו בהכרה מלאה והתהלכו, כשהם עם פצעי ירי בפלג גופם העליון, הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים והעלנו אותם לאמבולסים של מד"א שהגיעו למקום, משם הם פונו לבית חולים כשמצבם קל עד בינוני".

"משם המשכנו לכניסה לחניון קבר דוד וראינו 4 גברים אחד מהם כבן 50 ושלושה כבני 30 שוכבים בהכרה מלאה וסובלים מפצעי ירי בפלג גופם העליון", סיפרו אנשי הצוות. "כעבור זמן קצר הטרקטורון של מד"א הביא אלינו פצועה נוספת אשה כבת 30 בהכרה, עם פצעי ירי, הענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם בדחיפות לבתי החולים כשמצבם של 2 קשה, 5 במצב קל עד בינוני".

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב בטרם תפיסת המחבל לפיגוע ואמר כי "כוחות הביטחון, שב"כ, צה"ל, והמשטרה פועלים להשיג את המחבל הנתעב ולא יעצרו עד שייתפס. יידעו כל מבקשי רעתנו שהם ישלמו מחיר על כל פגיעה באזרחים. ירושלים היא עיר הבירה שלנו ומוקד תיירות לכל הדתות, כוחות משטרה וצה"ל פועלים להשבת השקט ותחושת הבטחון בעיר. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועי הפיגוע ומחזק את משפחותיהם המודאגות".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "כוחות הביטחון פועלים בשטח וישימו את ידם על המחבל וסייעניו. מתפלל יחד עם כל אזרחי ישראל לרפואת הפצועים". בתוך כך, בצה"ל הועלתה הבוקר רמת הדריכות ברחבי הגדה ועוטף ירושלים על רקע החשש מפיגועי חקיינות. גורמי ביטחון אמרו הבוקר כי בשלב זה ההערכה היא שמדובר במחבל בודד, אך חקירת שב"כ והמשטרה רק התחילה ונבדקים כלל כיווני החקירה.

ירי סמוך לכותל המערבי בירושלים. 14 באוגוסט 2022. דוברות משטרת ישראל
ירי אל עבר אוטובוס סמוך לכותל המערבי, הלילה/דוברות משטרת ישראל

לפני כחודש, פיגוע נוסף התרחש באוטובוס בירושלים, כשאדם בן 41 נדקר ונפצע באורח בינוני בשכונת רמות בצפון העיר. הדוקר, פלסטיני תושב נפת רמאללה כבן 40, נורה במקום על ידי צלם עיתונות שנסע בכביש וזיהה את ההמולה.

מבירור ראשוני עלה כי הפלסטיני, שעלה לאוטובוס בצומת גבעת זאב, נסע בו זמן מה מבלי לעורר חשד, ואז החל לדקור את אחד מנוסעיו באמצעות מברג. בעקבות זאת הנהג עצר מיד את נסיעתו, והמחבל ונוסעים נוספים ירדו ממנו. צלם העיתונות שחלף במקום באותו הזמן והבחין במתרחש, ירה לעבר המחבל ופגע בו.המחבל, אסמעיל שעבאן חסין נמר, תושב רמאללה, החזיק בהיתר שהייה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully