וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפץ בשוקולד: כך חיזבאללה ביצע פיגועי טרור נגד יהודים בארגנטינה בשנות ה-90'

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 21:36

דוח סודי של המוסד, שהתפרסם בניו יורק טיימס, חושף את תשתית הטרור של ארגון חיזבאללה בארגנטינה לפני כ-30 שנה - שהובילה למותם של יותר מ-100 יהודים. על אף ההנחה הרווחת של ישראל וארה"ב, הדוח מבהיר: הפיגועים בוצעו ללא סיוע של אזרחים ארגנטינאים או איראנים

חברי חיזבאללה משתתפים בטקס בדרום לבנון לציון יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני, 3 בינואר 2021. רויטרס
פעילי חיזבאללה/רויטרס

חיזבאללה היה אחראי לשתי פעולות טרור נגד יהודים וישראלים בבואנוס איירס בשנות ה-90' - כך פורסם היום (שישי) בניו יורק טיימס. יחידה סודית של חיזבאללה הרגה בפיגועים כמה בני אדם, ללא סיוע של אזרחים ארגנטינאים או איראנים - כך עולה, בניגוד להנחה הרווחת, מתחקיר של המוסד.

התחקיר הפנימי של המוסד מספק תיאור מפורט של אופן תכנון הפעולות - כולל כיצד הוברח חומר נפץ לארגנטינה בבקבוקי שמפו וקופסאות שוקולד. המוסד מדגיש כי המודיעין הישראלי עדיין מאמין שאיראן אישרה ומימנה את הפיגועים ואף אימנה את הכוחות וסיפקה להם ציוד - אך הממצאים מנוגדים לכך.

בפיגוע הראשון ב-1992, בו נהרגו 29 בני אדם, השגרירות הישראלית הופצצה. בשנייה, ב-1994, נהרגו 86 בני אדם במטה המרכז היהודי הקהילתי. לפי הדוח, ההפצצות בוצעו כנקמה של חיזבאללה על הפעולות הישראליות נגד המיליציה השיעית בלבנון. הדוח מרחיב כי פעילי חיזבאללה השתמשו בתשתית סודית שנבנתה במשך שנים בבואנוס איירס ובמקומות אחרים בדרום אמריקה, כדי לתכנן את הפיגועים.

חיילי חיזבאללה אוחזים בדגלי הארגון לציון יום ההתנגדות בכפר כילה בדרום לבנון 25 במאי 2021. רויטרס
פעילי חיזבאללה/רויטרס

החקירה מצאה שחומר הנפץ בו השתמשו בשתי מתקפות הטרור הוברח לארגנטינה על ידי פעילי חיזבאללה בבקבוקי שמפו ובקופסאות שוקולד, בטיסות מסחריות מכמה מדינות באירופה. בארגנטינה, הוא הוסלק בפארק בואנס איירס. הכימיקלים שבעזרתם יצרו את הפצצות נרכשו על ידי חברת סחר ששימשה ככיסוי לפעילות חיזבאללה. עוד נכתב בדוח כי התוקפים לא שילמו מחיר על מעשיהם ולא נהרגו במתקפות המרובות של ישראל על חיזבאללה לאורך השנים, וחיים עד היום בלבנון.

האינטרפול פרסם "התרעות אדומות" נגד שני בני אדם שהואשמו במתקפות הטרור, שניהם זוהו על ידי המוסד כפעילי חיזבאללה. אדם שלישי מבוקש בארצות הברית. מפקד המבצעים, עימאד מוגניה, נהרג במתקפה משותפת של ישראל וארצות הברית ב-2008.

החקירה העלתה גם כשלים של המוסד. לפי הדוח, לא היה מודיעין מקדים על המתקפות; הפיגוע השני בוצע באופן דומה מאוד לראשון, אך המודיעין הישראלי לא זיהה כל פעילות שקדמה לו. לפי הדוח, בשנים האחרונות החל חיזבאללה להקים תשתיות טרור ברחבי העולם כדי לפגוע בישראלים וביהודים. ב-1988 פעילי חיזבאללה נשלחו לכמה מדינות דרום-אמריקניות, כדי להרוויח "ניסיון שיאפשר להם לפתוח עסקים לגיטימיים ולרכוש כיסוי חזק מספיק כדי לעבור בין מדינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully