וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החקלאות: "היעד צריך להיות הוצאת מחירי הלחם מפיקוח"

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 8:52

השר פורר קרא בריאיון ל-103FM "להיכנס להסכם מול המאפיות כדי לייצר תהליך שיפתח את השוק לתחרות בלי מעורבות ממשלתית", אך הודה כי הסרת הפיקוח "לא בהכרח" תוריד את מחיר הלחם. אתמול כינס לפיד דיון דחוף כדי לעצור על עליית מחירי הלחם

בווידאו: לפיד מתייחס למשבר העלאת מחיר הלחם בפיקוח/רוני כנפו

שר החקלאות עודד פורר אמר הבוקר (שני) כי יש לשאוף להוציא את מחיר הלחם מפיקוח ממשלתי, והביע התנגדות להורדת המע"מ על הלחם - הצעה שאותה כינה "פופוליסטית".

בסוף השבוע שעבר הודיעה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי כי מחיר הלחם המפוקח יתייקר בכ-20%, כשלמעשה מחיר לחם אחיד, הלחם הבסיסי ביותר, צפוי להתייקר ב-36% - כלומר המחיר יעלה מ-5.12 שקלים ל-6.96 שקלים. ראש הממשלה יאיר לפיד כינס אתמול דיון דחוף בנושא, ובתום הדיון הורה על כינוס דיון נוסף בתוך שלושה ימים.

בהתייחס לישיבה שהתכנסה, הסביר פורר בריאיון ל-103FM כי הוא תומך בהקמת "מנגנון הסכמי" מול המאפיות, "שמייצר וודאות בשוק וגם הופך אותו לשוק טוב יותר כשאני מסתכל שנה קדימה".

שר החקלאות, עודד פורר, במסע"ת רפורמה שתעקוף את הלובי החקלאי. ראובן קסטרו
"היעד שלנו צריך להיות תהליך של הוצאה מפיקוח". עודד פורר/ראובן קסטרו

"בפועל אנחנו נמצאים בשוק של עולם של מחירים מפוקחים, [זה] הכי פחות טוב לצרכן הישראלי, הם הופכים להיות המחירים היקרים ביותר בהשוואה לכל פרמטר בינלאומי", טען פורר. "היעד שלנו צריך להיות תהליך של הוצאה מפיקוח. אתה לא מוציא מחירים מפיקוח כשבכל העולם מחירי התשומות עולים, אבל אתה כן יכול לייצר תהליך של שנה, שמייצר וודאות למאפיות, ששווה להן לקחת על עצמן חלק מההתייקרות בתמורה שהם יודעים שיש להם אופק. אפשר לעשות את זה דווקא למוצרים... היותר רלוונטיים שגם ראינו שיש עלייה בצריכה שלהם. אני רוצה שיצרכו יותר, אני רוצה שיצרכו יותר לחמים מקמח מלא".

האזינו לריאיון ב-103FM

ברגע שאתה מסיר את הפיקוח מהלחם - המחיר ירד?

"לא בהכרח, אולי לא בתקופה שאנחנו נמצאים בה שמחירי התשומות כולם עולים, אבל כשהשוק תחרותי אנחנו רואים שהמחירים זולים יותר. כי מה קורה תמיד במחירים המפוקחים? המדינות שפיקחו וניהלו שוק, אנחנו יודעים שבהן היו המחירים היקרים ביותר ולא היו מוצרים. דווקא התחרות היא זאת שמייצרת את המחירים הזולים יותר. הממשלה צריכה להתערב כשאין תחרות, כשיש אירוע שצריך לתקן כשלי שוק. הנתונים שהציגו בפנינו אומרים שיש תחרות בעולם הזה. זאת גם ההמלצה של ועדת המחירים להוציא את המחירים מפיקוח. היציאה מהפיקוח היא לא בעיתוי הנכון".

צריך להסיר את הפיקוח?

"צריך להיכנס להסכם מול המאפיות כדי לייצר תהליך שיפתח את השוק הזה לתחרות בלי מעורבות ממשלתית. מעורבות ממשלתית בשוק תמיד יוצרת מצב שבו האזרח משלם יותר. אני אגב עשיתי את זה בביצים וגם כאן עשינו יציאה מפיקוח ותכנון בתהליך של 10 שנים", אמר פורר, והוסיף: "ככל שאתה הולך למנגנון הסכמי, בראייה ארוכת טווח שמייצר וודאות למשק, האירוע יותר נכון גם מבחינה כלכלית וגם בתקופת בחירות. אבל גם בתקופה בחירות הממשלה עדיין ממשלה. אני חושב שכשנלך למנגנון הסכמי יהיה יותר קל למצוא פתרון".

לצד זאת, שר החקלאות הביע התנגדות להצעה להוריד ל-0 את המע"מ הלחם. "אני חושב שזו הצעה פופוליסטית. למה דווקא על זה? למה לא על מזון לתינוקות? אפשר תמיד לעשות את זה אבל צריך לעשות את זה בצורה שבה אנחנו לא יוצרים עיוות בשוק. המוצר שאני רוצה לעודד לצרוך אותו הוא דווקא לחם אחיד שאנחנו יודעים שהוא מוצר לא בריא? לא בטוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully