וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטרים מדברים אחרי הדריסה במחסום: "חוששים לפתוח באש, לא רוצים להסתבך"

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 7:50

המפכ"ל חידד את הוראות הפתיחה באש בעקבות דריסתו למוות של השוטר ברק משולם, אך שוטרים עדיין חשים שאין להם גיבוי וחוששים מההשלכות של שימוש בנשק באירוע מבצעי. "גם אם יאפשרו לירות חופשי, לא נעשה את זה כי יום אחרי נלך למח"ש. שוטר שיורה היום, ימצא את עצמו לבד"

בווידאו: השוטר ברק משולם שנדרס למוות במחסום מובא למנוחות/יותם רונן

בעקבות אירוע הדריסה במחסום סמוך לרעננה אתמול (ראשון) בלילה, שהסתיים במותו של השוטר ברק משולם, חידד המפכ"ל קובי שבתאי את הוראות הפתיחה באש, והדגיש כי שוטר רשאי לפתוח באש לעבר כל מי שמסכן את חייו בעת ניסיון לפרוץ מחסום משטרתי. עם זאת, במשטרה מביעים את מורת רוחם מהמצב כיום, שלא מאפשר לשוטרים להגן על עצמם, גם כשהם חשים סכנה ברורה, מחשש להשלכות שימתינו להם.

א', שוטר ותיק, סבור שבמקרה של גניבות, עדיף שהגנב יברח מאשר ששוטר יסכן את חייו. "אבל אם בא מולך רכב שמאיים לדרוס אותך אתה צריך לירות. אלא שבפועל שוטר שמזהה סיטואציה גבולית לא יפתח בירי, אלא יקח צעד אחורה וידאג לעצמו, כי הוא לא רוצה להסתבך. רואים מה שקורה לכל מי שחשב שהוא חכם, פעל נכון ולקח אחריות", אמר.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהלווית ברק משולם השוטר שנדרס למוות , בית העלמין הצבאי כפר סבא, 17 ביולי 2022. יוסף, TPS
חידד את הוראות הפתיחה באש. מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהלווית ברק משולם/TPS, יוסף

א' מתכוון להשלכות שהשוטר יתמודד איתן במקרה של ירי בחשוד, כמו ועדות משמעת ופגיעה בתנאיו. "אם שוטר יורה במצב של היום, כשאין לו גיבוי ואין לו שכר, הוא ימצא את עצמו לבד. אם תוציא נשק באירוע ואפילו לא ירית, אתה הולך לוועדה משמעת. שוטר שנקלע לסיטואציה הזו מתמודד שנים עם כל ההליך המשפטי, וגם אם התיק נסגר - אתה לא אותו בנאדם כמו שהיית לפני האירוע. כמעט כל שוטר מכיר מישהו מהסביבה שלו בתחנה שהסתבך על אירועים מינוריים ומיד מקרקעים אותו, גם אם הוא פעל נכון ומקצועי. בשורה התחתונה, כששוטר נמצא במחסום לילי, הדבר היחיד שיש לו בראש זה לא לצאת גיבור אלא להגיע הביתה בשלום".

עוד סיפר א' כי רבים מהשוטרים חווים שחיקה, עקב שכר ירוד ומשמרות רבות. "אתה מקבל שוטר עייף, לא מרוכז, שעומד במחסום משטרתי עם 101 משימות על הראש, ואתה מצפה ממנו שישלוף אקדח בהבזק של שניות. אין סיכוי", הוא משתף, "גם אם המפכ"ל יגיד מחר 'אתם רשאים לפתוח באש חופשי', אף אחד לא יעשה את זה כי ביום שאחרי נלך כולנו למח"ש. כל המערכת זקוקה לשינוי, זה מתחיל בשיפור שכר, גיוס כוח אדם איכותי ולחדול מההתעמרויות".

מחסומים עם כניסת הסגר השלישי, צומת על פרשת דרכים תל אביב רמת גן, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"אתה מקבל שוטר עייף ולא מרוכז, ומצפה שישלוף בהבזק של שניות". מחסום משטרתי, דצמבר 2020/ראובן קסטרו

ב', שוטר ותיק נוסף בשורות הארגון, תיאר מצב של מחסור חמור בכוח אדם במשטרה, שאף אילץ אותו במקרה מסוים לסרב למפקד. הוא סיפר כי נשלח להקים להקים מחסום ולעמוד בכביש מרכזי באזור עם שוטר נוסף בלבד, כשעל פי הנוהל אמורים להיות במחסום חמישה שוטרים. ב' סיפר כי סירב להקים את המחסום, שלטענתו היה מסכן את הנהגים בכביש. "זה הגיע למפקד האחראי, אבל בסופו של דבר המחסום הזה לא הוקם. איימו עליי שישפטו אותי אבל בסופו של דבר הבינו שאני פועל לפי ההנחיות".

"בשורה תחתונה שולחים שוטרים למחסומים עם כוח אדם חסר אבל עדיין יש משימה וצריך לעמוד בה. מצפים מאיתנו לאבטח את המחסום, לבדוק את הנוסעים, להחזיק את הנשק, להחזיק את הפנס, אז מפילים עליך חמישה תפקידים ועוד חושבים שחידוד נהלי פתיחה באש זה מה שיביא לפתרון המצב?", שיתף ב', "אני לא מחכה להנחיה של המפכ"ל שיאמר לי 'אתה יכול לירות'. אם אני אחוש בסכנה כך אני אפעל, אבל למה לשלוח אותנו שני שוטרים לעשות עבודה של חמישה? אם רכב גנוב מגיע לשם, מה עליי לעשות? לרדוף אחריו? להשאיר את המחסום פרוס?".

"אני מאוד אוהב את המשטרה, הוא ארגון טוב ואי אפשר בלעדיו, אהל חייבים לקבל את הביקורת וצריכים להבין שאי אפשר להמשיך עם מצוקת כוח האדם, עם המשימות המרובות ולקבל שוטר שיהיה מקצועי ודרוך במחסום יזום או ארעי אחרי משמרת ארוכות ואינטנסבית", סיכם.

בדיקת כלי רכב במחסום משטרתי לאכיפת הסגר, מחלףנחשונים, 15 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"הפיקוד משדר לך שאין לך גיבוי". מחסום משטרתי/ראובן קסטרו

שוטר לשעבר באגף התנועה סיפר כי עקב המחסור בכוח האדם, כיום מתנדבים פחות מיומנים הם אלה שמאיישים את רוב המחסומים. עוד אמר השוטר כי במקרים רבים גם מיומנותם של השוטרים לא מספקת. "שוטרים לא יודעים איך לעמוד במחסום והם חושבים לפעמים שהם סופרמן, שהוא אלוהים, גם אני הייתי כזה, חשבתי שאם יכנס בי רכב הוא ימעך ואני אצא שלם, זה מיתוס", הוא סיפר, "כשגנב רכב יוצא לדרכו הוא לא רואה ממטר ולא רואה בעיניים, הוא יכנס ברכבים, הוא ידרוס שוטרים - העיקר לברוח".

"השתתפתי בהרבה מרדפים שכללו ירי והתנגחויות. כיום לא בטוח ששוטר חדש יכול להתמודד עם זה". הוא ממשיך ומספר, "הוא לא יודע איפה לעמוד במחסום ובטח ובטח לא כשאנדרלין זורם ואתה חושב שאם יקרה משהו והרכב ישעט לעברך אתה תצליח לברוח, אתה תצליח לירות, לכוון לגלגלים או לנהג".

"שוטרים מפחדים לירות", הוא הוסיף. "ההנחיות אומרות גם לא לצאת למרדפים, במידה ותעשה תאונה - הפיקוד משדר לך 'אין לך גיבוי'. ואני לא מדבר מה קורה כשהאירוע מתפתח לירי, הרי בכל אירוע ירי, לא משנה מה, מח"ש נכנסת מיד לתמונה. אז אתה מצפה ששוטר יפתח בירי לעבר רכב שיש בו ברחן ויקח את הסיכון שהוא יפגע ברכב אחר ויסתבך עם מח"ש? צריך ביצים לעשות כזה דבר וצריך מיומנות ואת זה אין כל כך. למה ששוטר יקח את הסיכון?".

תושב רמאללה בן 17 נעצר בחשד לרצח השוטר ברק משולם. על פי החשד, הוא דרס אותו למוות במחסום בכביש 4 במהלך ניסיון הימלטות, עם רכב אותו גנב קודם לכן מאזור גוש דן. משולם, שוטר בן 29 מתחנת כפר סבא, הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

לאחר הדריסה, החשוד נמלט מהרכב וברח מהזירה רגלית. שוטרי תחנת כפר סבא עצרו אותו באזור השרון בתום סריקות בסיוע מסוק משטרתי. הודעה נמסרה למשפחתו של השוטר. זו הייתה הפעם השלישית שבה שוטר נדרס בתוך שלושה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully